• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

€ 1,6 miljard voor verduurzaming en innovatie dankzij vrachtwagenheffing

7 oktober 2024 door Anne-Marie Noordenbos

subsidie aanzet

Van 2026 tot 2030 wordt meer dan € 1,6 miljard geïnvesteerd in de verduurzaming en innovatie van de vervoerssector, dankzij de invoering van de vrachtwagenheffing. De netto-opbrengst van deze heffing wordt in de sector geïnvesteerd.

Een belangrijk onderdeel van deze investering is de Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET), die de aankoop van emissievrije vrachtwagens stimuleert. Op 1 oktober was er nog € 22 miljoen beschikbaar voor deze regeling, maar door de grote belangstelling was dit budget binnen twee dagen uitgeput. Ook in het verleden was er steeds een overweldigende vraag naar de subsidie, waardoor het beschikbare budget telkens binnen enkele dagen op was. AanZET zal ook in de komende jaren weer beschikbaar zijn.

Het ministerie gaat de komende jaren vijf maatregelen uitvoeren om de transitie naar een duurzame vervoerssector te ondersteunen. Meer dan de helft van de beschikbare € 1,6 miljard, namelijk ongeveer € 980 miljoen, wordt besteed aan AanZET. Daarnaast worden subsidies verstrekt voor de aanleg van laadpalen voor elektrische vrachtwagens en waterstof-vrachtwagens en -tankstations. Ook is er geld gereserveerd voor onderzoek naar innovaties zoals opladen tijdens het rijden en maatregelen om de efficiëntie in de logistiek te verbeteren.

Vanaf 2026 zullen binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens vrachtwagenheffing betalen voor het gebruik van de Nederlandse wegen. Deze heffing geldt voor vrachtwagens met een gewicht van 3.500 kg of meer. De vrachtwagens betalen gemiddeld € 0,167 per gereden kilometer (prijspeil 2023). Hoe schoner en lichter de vrachtwagen, hoe lager de heffing.

Bron: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, 4 oktober 2024

Filed Under: Auto, Duurzaamheid, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Importheffingen voor Chinese elektrische auto’s
Volgende artikel
KGS vergoeding wettelijke rente over tardief uitbetaalde invorderingsrente

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

vliegtaks

Onderzoek naar gedifferentieerde vliegbelasting: effecten beperkt

Het kabinet onderzoekt een vliegbelasting die afhankelijk is van de gevlogen afstand. Deze maatregel leidt tot beperkte dalingen in passagiersaantallen en emissies.

Vaste voet bpm voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen

Met een nieuw besluit wordt de bpm-heffing voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen gelijkgetrokken met die van emissievrije personenauto’s.

CSRD

Nota van wijziging wetsvoorstel implementatie richtlijn duurzaamheidsrapportering

De verplichting voor bedrijven om te rapporteren over duurzaamheid wordt met twee jaar uitgesteld. Met deze wijziging wil het kabinet rechtszekerheid en duidelijkheid bieden aan het bedrijfsleven, en onnodige kosten voorkomen.

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

inschrijven buitenlandse auto

Restantvoorraadregeling rechtvaardigt discriminerende BPM niet

Het Hof mag zich er niet op beroepen dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is om discriminerende BPM-heffing voor geïmporteerde auto's te rechtvaardigen.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Agenda

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×