• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Advies kwartiermaker Belangenbehartiger voor Belastingplichtigen en Toeslaggerechtigden

14 juni 2024 door Michel Halters

werkdruk

De staatssecretarissen Van Rij en De Vries hebben het advies kwartiermaker Belangenbehartiger voor Belastingplichtigen en Toeslaggerechtigden aan de Tweede Kamer aangeboden.

Op 16 april 2024 heeft de kwartiermaker advies uitgebracht over de Belangenbehartiger voor Belastingplichtigen en Toeslaggerechtigden en aangeboden aan het Ministerie van Financiën. Het advies benadrukt de rol en bevoegdheden van de Belangenbehartiger binnen belasting- en toeslagzaken. De staatssecretarissen van Financiën hebben de uitkomsten van het onderzoek op 12 juni 2024 aangeboden aan de Tweede Kamer en daarbij hun opvattingen gegeven.

Taken Belangenbehartiger

De kwartiermaker ziet drie taken voor de Belangenbehartiger, te weten:

  1. Het rechtwaardig helpen van mensen op basis van individuele casusbehandeling. Met de kwartiermaker is het Ministerie van Financiën het eens dat de primaire taak van de Belangenbehartiger het bieden van onafhankelijke hulp aan mensen in hun belasting- en/of toeslagzaken zal zijn.
  2. Troubadourschap. Met troubadourschap wordt bedoeld dat de Belangenbehartiger een signaleringsfunctie moet krijgen. Ook het Ministerie van Financiën is van mening dat een signaleringsfunctie van de Belangenbehartiger toegevoegde waarde heeft. Wel moet bij het rapporteren van de signalen uit de praktijk rekening worden gehouden met het recht op privacy van een individuele belanghebbende.
  3. Het zijn van een kritische vriend. Volgens de kwartiermaker moet de Belangenbehartiger ook als doel hebben om de uitvoeringsdiensten te helpen beter te worden. De kwartiermaker stelt daarom voor om dit te doen door de Belangenbehartiger zich op te laten stellen als kritische vriend. Het Ministerie van Financiën onderschrijft het belang van een gelijkwaardige samenwerking om tot structurele oplossingen te komen die een individuele casus te boven gaan. De term ‘kritische vriend’ kan echter tot misverstand leiden, namelijk de gedachte dat de Belangbehartiger niet aan de kant van de burger en ondernemer staat. Ook kan de term onduidelijkheid scheppen bij medewerkers van de uitvoeringsdiensten over de manier waarop een individuele casus moet worden behandeld. Het doel van uitwisseling van kennis en ervaring om tot structurele oplossingen te komen die een individuele casus te boven gaan wordt volgens Financiën ook en zelfs beter bereikt door regiefunctie, doorzettingsmacht en signaleringsfunctie.

Positie Belangenbehartiger

Volgens het ministerie van Financiën ligt het voor de hand dat de Belangenbehartiger dicht bij de uitvoeringsdiensten wordt gepositioneerd. Zo kan het gemakkelijkst worden geschakeld met de behandelaren bij de uitvoeringsdiensten. Echter voor de rol van ‘troubadour’ ligt het meer voor de hand om dichter bij het Ministerie van Financiën gepositioneerd te zijn. Dat betekent een organisatie binnen het Ministerie van Financiën en herkenbare werkplekken binnen de diensten.

Vervolg

Met het advies van de kwartiermaker is de ontwerpfase afgerond. Hierna zal de inrichtingsfase van start gaan. Tijdens deze fase zal de organisatie van de Belangenbehartiger nader worden vormgegeven. De bedoeling is dat eind 2024 de Belangenbehartiger zal starten.

bron: Advies kwartiermaker Belangenbehartiger voor Belastingplichtigen en Toeslaggerechtigden, 2024-0000350910, Ministerie van Financiën, 24 juni 2024

Filed Under: Fiscaal nieuws, Formeel belastingrecht, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Nieuwe pachtnormen per 1 juli 2024
Volgende artikel
Internetconsultatie aangepaste regels werken minderjarigen

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Belastingdienst balanceert tussen fraudebestrijding en privacywaarborging

Bij de aanpak van urgente meldingen loopt de Belastingdienst aan tegen het zoeken van een balans tussen fraudebestrijding en privacywaarborging.

vastgoed-fonds

Onzakelijk hoge rente op aandeelhoudersleningen leidt tot dividendbelasting

Rechtbank Noord-Holland stelt dat de aandeelhoudersleningen zakelijk zijn, maar dat een rente van 10% op aandeelhoudersleningen voor vastgoedbeleggingen onzakelijk hoog is. De rechtbank stelt dat 4,25% rente zakelijk is en het meerdere als verkapte dividenduitkering wordt belast. De opgelegde vergrijpboetes worden vernietigd omdat niet overtuigend is aangetoond dat sprake is van opzet of grove schuld bij de bv.

te laat voor afspraak

Rechtbank kent te lage vergoeding immateriële schade toe

Rechtbank Amsterdam heeft aan belanghebbende een vergoeding van immateriële schade toegekend van € 1.000 wegens overschrijding van de redelijke termijn in de bezwaar- en beroepsfase.

toeslagen Belastingdienst

Heroverweging Wet Stroomlijnen: geen gezamenlijk invorderingsregime belastingen en toeslagen

Het kabinet heeft besloten om het plan voor één invorderingsregime voor rijksbelastingen en toeslagen te laten vervallen. De ontvlechting van de Belastingdienst, Dienst Toeslagen en Douane vraagt om een andere aanpak.

sportverenigingen NOW

Geen vergrijpboete voor ex-bestuurder voetbalclub wegens ontbreken feitelijk leidinggeven

De rechtbank vernietigt een vergrijpboete voor een ex-bestuurder van een voetbalclub omdat niet is bewezen dat hij feitelijk leiding heeft gegeven aan het opzettelijk niet afdragen van loonheffingen.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Masterclass Belastingcontrole met steekproeven vs Tax Monitoring

PE-Pitstop Actualiteiten Formeel Belastingrecht

AGENDA

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×