• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Afschrijving gesloten bestelauto anders dan bij kampeerauto

20 augustus 2020 door Michel Halters

kampeerauto

Er is een verschil in gebruik tussen een gesloten bestelauto zonder recreatieve voorzieningen en een kampeerauto. Dit rechtvaardigt een lagere afschrijving bij een geïmporteerde kampeerauto om de verschuldigde BPM te bepalen. Een gesloten bestelauto zonder recreatieve voorzieningen wordt veel meer gebruikt dan een kampeerauto en zal daarom sneller zijn afgeschreven.

Een man importeerde een kampeerauto uit Duitsland. Voor het bepalen van de hoogte van de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) had hij voor de afschrijving een koerslijst toegepast van een gesloten bestelauto. De Belastingdienst was het hier niet mee eens en legde een naheffingsaanslag BPM op.

Heffing BPM gebruikte kampeerauto in strijd met EU-recht?

Bij Hof Den Bosch is in geschil of voor de vaststelling van de waardevermindering voor de BPM mag worden uitgegaan van de waardevermindering van een gesloten bestelauto waarop de kampeerauto is gebaseerd. De man is van mening dat de hoogte van de BPM van de kampeerauto in strijd is met EU-recht. Voor een nieuwe kampeerauto wordt de BPM anders bepaald dan voor een gebruikte kampeerauto. Daardoor is het Unie-recht geschonden. Voor afschrijving op kampeerauto’s zou moeten worden gekeken naar de afschrijving op vergelijkbare gesloten bestelauto’s.

Snellere slijtage intensief gebruikte bestelauto’s

Het hof is het niet met de man eens. De afschrijving op kampeerauto’s is in het algemeen lager dan op een gesloten bestelauto. Kampeerauto’s worden doorgaans maar beperkt gebruikt. Daardoor verloopt de afschrijving bij een kampeerauto of een gesloten bestelauto met recreatieve voorzieningen niet op dezelfde wijze als afschrijving bij een gesloten bestelauto zonder die voorzieningen. Voor afschrijving van kampeerauto’s moet worden aangesloten bij de waardedaling zoals deze zich in het economische verkeer voordoet. Daarom is er volgens het hof geen strijd met EU-recht. De inspecteur heeft de verschuldigde BPM juist vastgesteld.

Wet: art. 10 BPM

Meer informatie: Gerechtshof ’s-Hertogenbosch 16 juli 2020 (gepubliceerd 13 augustus 2020), ECLI:NL:GHSHE:2020:2223, nr. 19/00406

Filed Under: Auto, Autobelastingen, Belastingheffing auto’s (MRB en BPM), Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Dga kan kunstwerken gratis aan vennootschap verstrekken
Volgende artikel
TVL ook voor recreatieve luchtsector

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

inschrijven buitenlandse auto

Restantvoorraadregeling rechtvaardigt discriminerende BPM niet

Het Hof mag zich er niet op beroepen dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is om discriminerende BPM-heffing voor geïmporteerde auto's te rechtvaardigen.

vrachtwagen snelweg

Invoering vrachtwagenheffing op koers voor 2026

Minister Madlener informeert de Tweede Kamer over de voortgang van de invoering van de vrachtwagenheffing, die per 1 juli 2026 van start moet gaan. De heffing moet niet alleen het gebruik van de weg eerlijker beprijzen, maar ook een impuls geven aan innovatie en verduurzaming in de vervoerssector.

Fout bij motorrijtuigenbelasting door migratie naar nieuw systeem

De Belastingdienst heeft door een rekenfout miljoenen euro’s te veel wegenbelasting uitgekeerd aan provincies. De fout wordt hersteld via correcties in de resterende afdrachten van 2025, zonder gevolgen voor burgers en bedrijven schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen. Fout door migratie naar nieuw systeem In april 2025 constateerden enkele provincies dat de afdrachten niet overeenkwamen met de... lees verder

btw verkoop auto

Koerslijst van vergelijkbaar model geaccepteerd ondanks CO₂-verschil

Ondanks CO₂-verschil is koerslijst geschikt; geen extra schadeaftrek – naheffingsaanslag wel verminderd

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Sterk in je werk: Mindfulness, communicatie, focus en veerkracht

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

Online cursus Eindejaarstips

Online cursus Familiestichting en family governance

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×