• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Bijtelling bestelauto door ontbreken kilometeradministratie

4 december 2020 door Michel Halters

emissievrije zone bestelbus; tegemoetkoming ondernmers

Rechtbank Den Haag vindt het terecht dat de inspecteur een bijtelling voor privégebruik van een bestelauto in aanmerking heeft genomen. De ondernemer kan geen sluitende kilometeradministratie of andere bewijsmiddelen overleggen waaruit blijkt dat minder dan 500 km privé is gereden.

Een transportondernemer had voor de werkzaamheden in zijn onderneming een bestelauto. Nadat de Belastingdienst een onderzoek had ingesteld naar het privégebruik van de bestelauto een navorderingsaanslag. In deze aanslag was een bijtelling van 25% van de cataloguswaarde van de bestelauto opgenomen.

Verweer transportondernemer

Bij Rechtbank Den Haag is in geschil of de inspecteur terecht een bijtelling in aanmerking heeft genomen voor de bestelauto. De ondernemer stelt dat de bestelauto een zogeheten bakwagen is. Deze kan de ondernemer alleen gebruiken voor goederenvervoer. Bovendien parkeert de ondernemer de bestelauto na iedere werkdag buiten de woonwijk op een afgesloten terrein of loods. De ondernemer haalt dan vervolgens de bestelauto de volgende dag weer op.

Ontbreken kilometerregistratie fataal

De rechtbank stelt vast dat de ondernemer geen rittenregistratie of ander bewijsmiddel heeft overgelegd waaruit de gereden zakelijke kilometers en privékilometers kan worden afgeleid. De ondernemer heeft met zijn verklaring volgens de rechtbank niet overtuigend aangetoond dat alleen sprake is geweest van zakelijk gebruik van de bestelauto. De bijtelling voor privégebruik is dan ook terecht. De verwijzing naar de website van de Belastingdienst kan de ondernemer ook niet baten. Aan de algemene voorlichtende informatie op die website kan de ondernemer geen in rechte te beschermen vertrouwen ontlenen.

Wet: art. 3.20 Wet IB 2001

Meer informatie: Rechtbank Den Haag 16 september 2020 (gepubliceerd 3 december 2020), ECLI:NL:RBDHA:2020:9150, SGR 20/2516

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws, Winst uit onderneming

Reageer
Vorige artikel
Meer dan de helft moet loonsubsidie terugbetalen
Volgende artikel
Hoe zit het met de voorwaarden voor opting-in?

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Vaste voet bpm voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen

Met een nieuw besluit wordt de bpm-heffing voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen gelijkgetrokken met die van emissievrije personenauto’s.

groene beleggingen

Afschaffing fiscale faciliteiten groen beleggen heeft grote gevolgen voor groene investeringen

Het kabinet erkent dat het afschaffen van fiscale voordelen voor groen beleggen ingrijpende gevolgen heeft voor de financiering van duurzame projecten in Nederland.

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

inschrijven buitenlandse auto

Restantvoorraadregeling rechtvaardigt discriminerende BPM niet

Het Hof mag zich er niet op beroepen dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is om discriminerende BPM-heffing voor geïmporteerde auto's te rechtvaardigen.

vrachtwagen snelweg

Invoering vrachtwagenheffing op koers voor 2026

Minister Madlener informeert de Tweede Kamer over de voortgang van de invoering van de vrachtwagenheffing, die per 1 juli 2026 van start moet gaan. De heffing moet niet alleen het gebruik van de weg eerlijker beprijzen, maar ook een impuls geven aan innovatie en verduurzaming in de vervoerssector.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Opleidingen

Masterclass Bedrijfswaardering

Stoomcursus Tax accounting

Online cursus Staken van de onderneming: (turbo)liquidatie, WHOA liquidatie akkoord

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×