Het kabinet verwelkomt het Europese voorstel tot verlenging van de tolheffingsregels, maar kiest ervoor de huidige korting voor emissievrije vrachtwagens te handhaven. Minister Tieman benadrukt het belang van stabiliteit en een gelijk speelveld in de transitie naar emissieloos transport.
De Europese Commissie heeft op 27 juni een voorstel gepresenteerd om de huidige tolheffingsregels te wijzigen. Dit voorstel biedt lidstaten de mogelijkheid emissievrije vrachtwagens over een langere periode vrijstelling of hoge kortingen op wegenheffingen te geven. De richtlijn 1999/62/EG, die de basis vormt voor deze regels, laat lidstaten vrij om wegbeprijzing te introduceren, mits het kader uit de richtlijn wordt gevolgd. De richtlijn is in 2022 herzien, waardoor de principes “de gebruiker betaalt” en “de vervuiler betaalt” sterker zijn verankerd.
In Nederland zijn deze Europese regels geïmplementeerd in de Wet belasting zware motorvoertuigen (Wet BZM) en de Wet vrachtwagenheffing. Op 1 juli 2026 start de vrachtwagenheffing en vervalt het Eurovignet. De (gewijzigde) Wet vrachtwagenheffing voorziet al in een korting van 75% voor emissievrije vrachtwagens van meer dan 4.250 kg.
Kabinetsreactie en redenen voor behoud tariefstructuur
Het voorstel van de Europese Commissie maakt het mogelijk om emissievrije vrachtwagens tot en met 30 juni 2031 volledige vrijstelling van infrastructuurheffingen te bieden. Het kabinet beoordeelt dit positief en vindt het voorstel proportioneel: lidstaten behouden de vrijheid om de transitie naar emissieloos vervoer passend bij de nationale context in te vullen. Echter, het kabinet kiest ervoor de bestaande korting van 75% op de infrastructuurheffing niet te vergroten. Een volledige vrijstelling acht het kabinet niet passend, omdat het belangrijk is dat alle vrachtwagens betalen voor het gebruik van de weg.
Nederland stimuleert de transitie naar emissieloos vervoer daarnaast door de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing te investeren in innovatie en verduurzaming van de transportsector, zoals vastgelegd in het Meerjarenprogramma terugsluis vrachtwagenheffing. Minister Tieman wijst op het belang van stabiele tarieven voor vier jaar, zodat transportondernemers duidelijkheid hebben en passende investeringsbeslissingen kunnen nemen. Een aanpassing van de tarieven vlak voor de geplande startdatum van 1 juli 2026 acht het kabinet niet opportuun.
Bron: Tweede Kamer, Europees voorstel tot wijziging van de tolheffingsregels
Geef een reactie