• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Agenda
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials

Het UBO-register in de praktijk

18 november 2020 door Michel Halters Leave a Comment

Het UBO-register is op 27 september 2020 ‘live’ gegaan. Vanaf die datum moeten juridische organisaties hun uiteindelijk belanghebbenden inschrijven in een centraal, openbaar register. Mr. Alycke Kootstra gaat in een focusuitzending voor Tax Talks in op het UBO-register.

Juridische entiteiten die voor 27 september 2020 zijn opgericht, krijgen van de Kamer van Koophandel een uitnodiging om de gegevens van de UBO binnen 18 maanden te laten registreren. Dat betekent dat juridische entiteiten deze gegevens uiterlijk voor 27 maart 2022 moeten registreren. Juridische entiteiten die na 27 september 2020 zijn opgericht moeten de UBO uiterlijk binnen 8 dagen na oprichting laten registreren. De wet legt niet alleen verplichtingen op aan de organisaties zelf , maar de wet legt ook verplichtingen op aan aan Wwft-instellingen, zoals bijvoorbeeld een belastingadviseur.

Wijzigingen UBO

Wanneer moet je wijzigingen van de UBO doorgeven? Maak daarvoor een onderscheid tussen entiteiten die zijn opgericht voor 27 september 2020 en daarna. Volgens de wet moeten juridische entiteiten hun UBO’s registreren binnen acht dagen na oprichting. Dat geldt zowel voor UBO-registratie als voor wijzigingen. Bestaande entiteiten hebben in beginsel 18 maanden de tijd om de UBO te registreren.

Wijzigingen voor registratie UBO

Alle wijzigingen die plaatsvinden voor de datum van registratie hoeven niet opgegeven te worden. De peildatum voor het opgeven van die gegevens is de datum waarop de entiteit de UBO-gegevens registreert. Stel nu dat de entiteit heeft besloten deze week de UBO te registreren en volgende week vinden er wijzigingen plaats? Dan moeten die wijzigingen wel binnen acht dagen na wijziging in het UBO-register worden geregistreerd.

Meer informatie

In de focusuitzending ‘het UBO-register’ op Tax Talks gaat Alycke Kootstra, senior manager legal en senior kandidaat-notaris, in op de opgedane ervaringen met het UBO-register. Aan de hand van praktijkvoorbeelden wordt voor enkele situaties ingegaan op de vraag wie de UBO is.

Kijk hier naar een compilatie van de uitzending

Meer weten?

Tax Talks is hét online learning platform voor fiscalisten. Wekelijks (40x per jaar) wordt een webinar of e-learning beschikbaar gesteld die u via het online platform kunt bekijken. Na het afronden van de bijbehorende kennistoets ontvangt u een certificaat en PE-punten. Bent u nog geen abonnee? > Neem dan nu een kennismakingsabonnement voor slechts € 95.

Vorige artikel
Aftrek voorbelasting op woning buitenlands personeel
Volgende artikel
Loonheffingen in coronatijd

Filed Under: Adviseur, Fiscaal nieuws, Formeel belastingrecht, Nieuws

Reader Interactions

Recente berichten

Doorgaand bedrijf mag crediteur eerder betalen dan fiscus

Zo lang een vennootschap haar onderneming wil voortzetten, mogen haar bestuurders in beginsel zelf bepalen welke schudeisers zij het eerst betalen. Tot dit oordeel komt Rechtbank Gelderland.

Overleden oud-bestuursvoorzitter Pels Rijcken verduisterde miljoenen

Een voormalig bestuursvoorzitter van Pels Rijcken heeft jarenlang heimelijk miljoenen weggesluisd van cliënten van zijn kantoor.

eenmanszaak of bv

De Beconregeling in 2021

Als intermediair kunt u bij de Belastingdienst een beconnummer aanvragen.

Administratie ook zonder informatiebeschikking te verwerpen

Advocaat-generaal IJzerman meent dat de Belastingdienst niet per se een informatiebeschikking hoeft op te stellen om de administratie te verwerpen.

Aanpassing verschoningsrecht raakt ook belastingadviseurs

Mr. Vanessa Huygen van Dyck-Jagersma waarschuwt belastingadviseurs dat de beoogde aanpassing van het wettelijk verschoningsrecht ook voor hen gevolgen gaat hebben.

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken

AGENDA

PE-Pitstop Aansprakelijkheid van de adviseur

Recent nieuws

woon-werkverkeer en btw

Woon-werkverkeer ambulante werknemer is voor btw privérit

Geen aftrek voor niet voorgeschreven glutenvrij dieet

‘Toeslagenaffaire mogelijk eerder begonnen’

Tozo-lening

Kleine ondernemers krijgen TVL uitbetaald na goedkeuring EC

Internetconsultatie wetsvoorstellen tegen belastingontwijking

Meer berichten

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Agenda
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×