• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Ombudsman: informatie overheidsinstantie moet betrouwbaar zijn

1 oktober 2021 door Michel Halters

De Nationale Ombudsman vindt dat een burger moet kunnen vertrouwen op informatie die wordt gegeven door medewerkers van een overheidsinstantie. Dat blijkt uit een reactie van de Ombudsman op een ingediende klacht tegen de Belastingdienst/Toeslagen.

Een vrouw ging samenwonen en nam contact op met de Belastingdienst/Toeslagen. Zij wilde weten of het samenwonen gevolgen zou hebben voor haar recht op toeslagen. De medewerker van de Belastingdienst had haar verzekerd dat het samenwonen geen gevolgen zou hebben voor haar toeslagen. Deze informatie bleek niet juist. Door het samenwonen moest de vrouw uiteindelijk zorgtoeslag en kindgebonden budget terugbetalen.

Belastingdienst had meteen excuses moeten maken

De vrouw vond bij de Belastingdienst/Toeslagen geen gehoor op haar klacht. De Ombudsman vond het een gemiste kans dat de Belastingdienst/Toeslagen niet meteen de fout toegaf en daarvoor excuses aanbood. Het was ook beter geweest als de klachtbehandelaar de vrouw per brief had laten weten hoe de Belastingdienst/Toeslagen van de gemaakte fouten had geleerd. De Ombudsman vindt het een goede zaak dat de Belastingdienst uiteindelijk nog excuses heeft aangeboden.

Burger moet kunnen vertrouwen op informatie van de overheid

De Ombudsman vindt dat een burger moet kunnen vertrouwen op verkregen informatie van medewerkers van een overheidsinstantie. Als die informatie achteraf gezien niet klopt, is een excuus alleen niet op zijn plaats. De desbetreffende overheidsinstantie, in dit geval de Belastingdienst, moet dan ook een substantieel financieel gebaar maken naar de gedupeerde, dat recht doet aan de gemaakte fout. Belastingdienst/Toeslagen heeft de aanbeveling van de Ombudsman opgevolgd. De vrouw krijgt het ten onrechte teruggevorderde bedrag aan toeslagen terug.

Bron: Nationale Ombudsman brief ‘2021/098 Vrouw wordt door verkeerde informatie van de Belastingdienst verrast door terugvordering toeslagen’ van 24 juni 2021 / update 29 september 2021

Filed Under: Fiscaal nieuws, Nieuws, Tegemoetkomingen en toeslagen

Reageer
Vorige artikel
BOR ondanks uit ruziesplitsing verkregen onderneming
Volgende artikel
Vijlbrief wil behandeling Wetsvoorstel excessief lenen in bredere discussie over vermogen

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Aanvraagtermijn toeslagen 2022 eindigt 1 september 2023

De termijn voor het aanvragen van huur- en zorgtoeslag 2022 eindigt in beginsel 1 september 2023.

Nieuwe huisstijl Toeslagen

De dienst Toeslagen krijgt een nieuwe huisstijl

Extra verhoging maximum uurprijzen kinderopvangtoeslag

Minister Van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid schrijft aan de Kamer dat het kabinet de maximum uurprijzen voor de kinderopvang in 2023 extra wil verhogen.

Voortgang Wet hersteloperatie toeslagen

Staatssecretaris De Vries heeft de nota n.a.v. het verslag bij het wetsvoorstel Wet hersteloperatie toeslagen naar de Tweede Kamer gestuurd.

Evaluatie regeling aftrek specifieke zorgkosten aangekondigd

Minister Hugo de Jonge kondigt een evaluatie en nadere analyse aan van de regeling Aftrek Specifieke Zorgkosten in de inkomstenbelasting. De Algemene Rekenkamer had ten aanzien van de regeling Aftrek Specifieke Zorgkosten drie aanbevelingen gedaan: Evalueer de aftrek specifieke zorgkosten; Vergelijk alternatieven op de vraag hoeveel mensen met chronische ziekte of beperking gebruikmaken van de... lees verder

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

AGENDA

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Sterk in je werk: Mindfulness, communicatie, focus en veerkracht

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

Online cursus Eindejaarstips

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×