• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Harde verkoop in de financiële branche

8 oktober 2012 door Jelle Berghuis

De jaren waarin adviseurs, notarissen en accountants de wind mee hadden, liggen achter ons. Om toch de wind in de zeilen te houden, gaan fiscale dienstverleners actiever aan de slag met de verkoop van hun diensten. Waar het in veel branches gewoon is om ‘koud te bellen’ en aan de verkooptechnieken te sleutelen, staan fiscalisten hier echter nog relatief sceptisch tegenover. Dat deze terughoudendheid nergens voor nodig is, lieten Gerton Stolk van de Verkoop Firma (foto, links) en Freek Donkers van DOOR Training en Coaching blijken tijdens de tweede relatiemiddag van Licent Academy.

Koud bellen

‘Koud bellen’, het opbellen zonder introductie, krijgt steeds meer voet aan de grond binnen de fiscale wereld en dat is niet zo verwonderlijk volgens Stolk: ‘Telefonische acquisitie is veel effectiever dan bijvoorbeeld adverteren in een vakblad of het versturen van een mailing. Daarbij komt dat het in tegenstelling tot andere opties om klanten te werven goed meetbaar is en door het directe contact met de doelgroep kan deze goed in kaart worden gebracht. Je krijgt een beter beeld van wat er in de branche speelt, ook als men niet direct interesse heeft in de diensten die je aanbiedt.’ Maar het betekent niet dat iedereen die de telefoon ter hand neemt en lukraak een adressenbestand begint af te bellen succes heeft. In tegendeel.

 

Goede telemarketeer

Goede telefonische acquisitie begint met een goede telemarketeer. Naast een goede telefoonstem en het talent om in gesprek te komen met degene die de beslissingen maakt, moet je ook commercieel gevoel hebben en tegen afwijzingen kunnen. ‘Het is natuurlijk niet leuk om met flinke regelmaat nee te horen, maar goede telemarketeers kunnen daar tegen. Zij laten het van zich af laten glijden en gaan vol door voor de ja.’

 

Doelgroep en boodschap

Die ja komt al een stuk dichterbij met een goede afbakening van de doelgroep. Bepaal op welke klanten je je wil richten en bedenk wat je onderscheidende vermogen is dat je deze klanten kunt bieden. Denk vervolgens goed na over een belscript. Niet om dit letterlijk voor te lezen tijdens het telefoongesprek, maar als leidraad voor de unieke boodschap.

 

Vertrouwen

Als er uiteindelijk een afspraak voortkomt uit de telemarketingcampagnes (bij de VerkoopFirma gemiddeld in 2-6% van de gevallen) moeten de producten en diensten nog daadwerkelijk aan de man worden gebracht. ‘Daarbij draait alles om vertrouwen,’ laat Freek Donkers weten. ‘Vertrouwen in de organisatie, vertrouwen in het product en vertrouwen in jezelf. Zonder dat vertrouwen is een verkoopgesprek gedoemd om te mislukken.’

 

Opening

Donkers geeft aan dat veel mensen te weinig tijd nemen voor de opening van het gesprek, waardoor er uiteindelijk nog veel problemen uit de weg moeten worden geruimd als er tot actie over wordt gegaan. Zorg dus in de opening voor een duidelijke introductie van uzelf en uw organisatie, maar stel ook duidelijk het doel en de agenda vast. Bij inventariseren van de klantenwens is het handig om vrij breed met de branche te beginnen en vervolgens specifieker in te gaan op het bedrijf en het beleid alvorens de exacte behoefte te bepalen. De toon waarop dit gesprek moet worden gevoerd is zeer afhankelijk van de gesprekspartner. Is deze persoon open of gesloten, streeft hij naar macht of geborgenheid? Begin het gesprek afstandelijk en pas zo nodig de toon van het gesprek aan op persoon die tegenover je zit.

 

AAAIen

Nadat het verkoopgesprek succesvol is afgerond, is er nog geen tijd om op de lauweren te rusten. ‘Je moet je klanten blijven AAAIen,’ legt Donkers uit aan de hand van een onderzoek van DOOR Training en Coaching. ‘Geef je klanten Aandacht, kom je Afspraken na, reageer Alert en toon Initiatief.’ Belangrijk hierbij is om de klanten in te delen op de mate van belang voor jouw organisatie en ze vervolgens een passend aandachtspakket te bieden.

 

Ritme

Om naast en kwalitatief goed product ook klantvriendelijk en klantgericht op te kunnen treden en zo naar een partnership toe te werken is er ritme nodig. ‘Vind je eigen ritme en hou daar aan vast’ is het devies van Donkers. Zowel in de acquisitie als inspanningen voor bestaande klanten is het volgens hem raadzaam om een communicatieschema op te stellen om zo contactmomenten met de klanten te verzekeren.

 

Een excuus om niet aan de slag te gaan met de hierboven gegeven handvatten is er volgens Donkers niet. ‘Als je het de komende maanden niet doet dan haal je het in 2012 nooit meer in,’ zegt hij aan het einde van zijn lezing. ‘Wacht niet op de wind, maar ga samen roeien.’

 

Bovenstaande tekst is slechts een kleine greep uit de informatie die Gerton Stolk en Freek Donkers hebben gedeeld tijdens de Herfst relatiemiddag van Licent Academy. Nieuwsgierig naar wat de heren nog meer te vertellen hebben? Kijk dan op deverkoopfirma.nl en doorcoach.nl.

Meer informatie: Licent Academy Relatiemiddagen

Filed Under: Fiscaal nieuws, Nieuws, Overige

Reageer
Vorige artikel
Geen (fictieve) vermindering eigenwoningschuld
Volgende artikel
Inkomstenkrimp Belastingdienst vergroot begrotingstekort

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Wet betaalbare huur

Negatief advies RvS wetsvoorstel huurbevriezing

De Afdeling advisering van de Raad van State heeft geadviseerd het wetsvoorstel Huurbevriezing woningcorporaties 2025 en 2026 niet in te dienen bij de Tweede Kamer. Het advies is op 2 juni 2025 gepubliceerd.

salderingsregeling zonnepanelen

Afschaffing salderingsregeling nadelig voor huurders met zonnepanelen

Het kabinet verwacht dat de afschaffing van de salderingsregeling per 2027 leidt tot hogere energielasten voor huurders met zonnepanelen. Minister Keijzer licht in een Kamerbrief toe welke gevolgen dit heeft en welke oplossingsrichtingen zijn onderzocht om huurders te beschermen tegen extra kosten.

rechtspraak

Vooraankondiging arresten Hoge Raad 6 juni 2025

Onder voorbehoud zal de Hoge Raad op vrijdag 6 juni 2025 de volgende arresten in genoemde zaken wijzen. De met toepassing van artikel 80a RO en 81 RO te wijzen arresten zijn ook in dit overzicht opgenomen.

fiscaal partnerschap

KGS fiscaal partnerschap meerdere bewoners op één adres en minderjarig kind en zakelijke huur

De Kennisgroep inkomstenbelasting niet-winst heeft een standpunt ingenomen over wie de fiscaal partner is als er drie volwassenen en een minderjarig kind op hetzelfde adres staan ingeschreven in de Basisregistratie personen (BRP), waarbij voor één de wettelijke uitzondering van (onder)huur opgaat maar voor de andere niet. A staat met haar minderjarige kind en een andere... lees verder

Minister reageert op onderzoek dubbele petten bij fiscale hoogleraren

Ruim zeventig procent van de fiscale hoogleraren heeft een nevenfunctie, vaak in de commerciële sector. In zijn antwoord op Kamervragen benadrukt minister Bruins het belang van transparantie, onafhankelijkheid en een goede balans tussen praktijkervaring en wetenschappelijke integriteit.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

AGENDA

Sterk in je werk: Mindfulness, communicatie, focus en veerkracht

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

Online cursus Eindejaarstips

Online cursus Familiestichting en family governance

Online cursus Schenken en lenen in familieverband

Online cursus Gebruikelijk loon 2025

Verdiepingscursus Internationale estate planning

Online cursus Technisch aanmerkelijk belang

Online cursus Btw en de verleggingsregeling

Stoomcursus Tax accounting

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben u een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat u op deze link heeft geklikt is uw inschrijving bevestigd. Indien u binnen 15 minuten geen e-mail in uw inbox aantreft, controleer dan alstublieft uw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×