• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

‘Huidige opzet autobelasting niet toekomstbestendig’

30 oktober 2025 door redactie

woon werkverkeer

Voer een kilometerheffing in om de maatschappelijke kosten van  auto’s te blijven dekken is het pleidooi in een artikel op economenplatform ESB.

De maatschappelijke kosten van autoverkeer zijn aanzienlijk en zullen verwachting verder stijgen, mede doordat het totale aantal gereden kilometers in Nederland toeneemt door bevolkingsgroei en economische ontwikkeling.

Elektrisch rijden brengt weliswaar lagere uitstoot met zich mee, maar een groot deel van de maatschappelijke schade – zoals congestie, verkeersongevallen, geluidsoverlast en druk op openbare ruimte – blijft even groot. Dit leidt ertoe dat de opkomst van elektrische auto’s de dalende belastingopbrengsten uit brandstofaccijnzen niet compenseert, waardoor de dekking van maatschappelijke kosten via autobelastingen steeds verder onder druk komt te staan.

Gedifferentieerde kilometerheffing

Het artikel stelt dat de huidige opzet van autobelastingen niet toekomstbestendig is. Zonder aanpassing ontstaat een grotere kloof tussen de daadwerkelijke maatschappelijke schade van autogebruik en de financiële prikkels voor automobilisten. Een gedifferentieerde kilometerheffing, die rekening houdt met tijd, plaats en type voertuig, wordt gezien als de meest doelmatige en rechtvaardige manier om deze maatschappelijke kosten te internaliseren en het gedrag van weggebruikers te beïnvloeden. Zo’n systeem stimuleert automobilisten om bewuster om te gaan met reistijd, route en vervoermiddel, en zorgt ervoor dat ‘de vervuiler betaalt’.

Vlakke heffing

Als een volledig gedifferentieerde kilometerheffing politiek niet haalbaar blijkt, wordt een vlakke heffing voorgesteld – ook voor elektrische voertuigen. Dit is eerlijker dan het huidige systeem, maar kan regionale ongelijkheid vergroten, omdat mensen in landelijke gebieden vaker en verder moeten rijden. Cordonheffingen en ‘spitsheffingen’ in stedelijke gebieden zijn vormen waarmee de overlast in drukke gebieden doeltreffend kan worden beperkt; internationale praktijk wijst uit dat publiek draagvlak toeneemt zodra de positieve effecten zichtbaar worden.

Andere beleidsopties, zoals aanpassingen in de motorrijtuigenbelasting, lossen de onbalans niet fundamenteel op omdat ze geen relatie leggen met het daadwerkelijke gebruik, tijdstip en locatie van autorijden.

Bron: ESB, 30 oktober 2025

Filed Under: Auto, Autobelastingen, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Vragen en antwoorden formulier Opgaaf werkelijk rendement geüpdatet
Volgende artikel
Vanaf 1 januari 2026: btw-vrijstelling voor schuldhulpverlening

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

vrachtwagenheffing

Zevende voortgangsbrief invoering vrachtwagenheffing

De Kamerbrief geeft een stand van zaken van de invoering van de vrachtwagenheffing, die op 1 juli 2026 van start moet gaan.

vrachtwagenheffing

Wijzigingswet Wet vrachtwachtheffing ivm herziene Europese tolheffingsregels gepubliceerd

De wijzigingswet met een aanpassing van de Wet vrachtwagenheffing in verband met de implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels is in het Staatsblad gepubliceerd.

laadkosten auto van de zaak

Minder snelle stijging bijtelling elektrische auto

De geplande gelijktrekking van de bijtelling voor elektrische auto’s met benzineauto’s in 2026 gaat niet door. In plaats daarvan blijft er in 2026 en deels in 2027 een financieel voordeel bestaan voor elektrische auto’s.

vrachtwagen snelweg

Wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heef het wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen. Dit wetsvoorstel gaat over het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen in de Wet vrachtwagenheffing.

onbelaste vergoeding auto opladen

Wijziging tarieven motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 veranderen de tarieven van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor diverse categorieën motorrijtuigen. De Belastingdienst stuurt hierover half november een brief.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Online cursus Estate planning voor de AB-houder & inkomstenbelasting

Masterclass verantwoord adviseren: Ethiek als kompas in de fiscaliteit

Online cursus ViDA – btw in het digitale tijdperk

Verdiepingscursus DGA-advisering

Leergang Erfrecht

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Online cursus Schenken en lenen in familieverband

Mindful het nieuwe jaar in

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×