• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

KGS artikel 4.1 Woo en artikel 67 AWR

22 november 2024 door Anne-Marie Noordenbos

werkinstructie inkomstenbelasting

De Kennisgroep formeel recht heeft vragen beantwoord over de verhouding tussen artikel 4.1 Woo en de geheimhoudingsbepaling van artikel 67 AWR.

Bij de uitvoering van wet- en regelgeving staat de Belastingdienst dagelijks voor keuzes bij de toepassing hiervan op individuele belastingplichtigen. Als daarbij vragen opkomen over hoe het recht moet worden uitgelegd en toegepast, kan een zogenoemde kennisgroep op het gebied van de rechtstoepassing van de Belastingdienst hierover een standpunt innemen. Een standpunt van een kennisgroep is bindend voor de inspecteur. De standpunten van de kennisgroepen vanaf 1 januari 2022 tot heden worden gepubliceerd op de website kennisgroepen.belastingdienst.nl. Daarmee wordt invulling gegeven aan de actieve openbaarmaking van informatie als bedoeld in artikel 3.1 van de Wet open overheid.

Op grond van artikel 4.1 Woo kan eenieder ook een verzoek tot openbaarmaking van publieke informatie richten tot een bestuursorgaan. Op basis van artikel 4.1 Woo, en ook daarvoor onder de Wet openbaarheid van bestuur is een groot aantal kennisgroepstandpunten die zijn vastgesteld voor 1 januari 2022 (geheel of gedeeltelijk) openbaar gemaakt. Naar aanleiding daarvan is binnen de Belastingdienst de vraag opgekomen hoe artikel 4.1 Woo zich verhoudt tot artikel 67 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen en meer in het bijzonder welke informatie met een Woo-behandelaar kan worden gedeeld.

Vragen

  1. Gaat artikel 67 AWR voor op artikel 4.1 Woo?
  2. Kan informatie die valt binnen de reikwijdte van artikel 67 AWR gedeeld worden met een Woo-behandelaar?

Antwoorden

Nee.

Ja.

Uitgangspunt bij de Woo is dat de fiscale geheimhoudingsplicht vóórgaat op openbaarmaking onder de Woo. Dat betekent dat documenten slechts openbaar gemaakt kunnen worden, voor zover de informatie niet valt onder artikel 67 AWR. Met andere woorden, waar de geheimhoudingsplicht eindigt, begint de Woo.

De strikte werking van de geheimhoudingsplicht brengt voorts mee dat een medewerker van de Belastingdienst de bij de uitvoering van de belastingwet verkregen fiscale gegevens van een ander niet kan delen met een collega ten behoeve van de behandeling van een Woo-verzoek. De uitvoering van de Woo kan immers niet worden aangemerkt als “de uitvoering van de belastingwet of de invordering van een rijksbelasting”, zodat de in artikel 67, eerste lid, AWR gemaakte uitzondering op de geheimhoudingsplicht niet van toepassing is. Ook de uitzonderingen zoals bedoeld in artikel 67, tweede lid, AWR zijn niet aan de orde.

Dit heeft gevolgen voor de wijze van aanleveren van documenten aan een Woo-behandelaar. Documenten die integraal onder de fiscale geheimhoudingsplicht van artikel 67 AWR vallen, kunnen niet – zonder schending van de geheimhoudingsplicht – aan een Woo-behandelaar worden verstrekt. Bij documenten met een hybride karakter is gegevensverstrekking alleen aan de orde, voor zover de geheimhoudingsplicht dat toelaat. Dat betekent concreet dat de passages waar de geheimhoudingsplicht op ziet, gelakt moeten worden alvorens het stuk aan een Woo-behandelaar ter beschikking wordt gesteld. Het stuk behoort ook in gelakte vorm (in een eventuele Woo-procedure) tot de op de zaak betrekking hebbend stukken in de zin van artikel 8:42 van de Algemene wet bestuursrecht.

Gelet op de redactie van artikel 67 AWR kan in het kader van de Woo de geheimhoudingsplicht uitsluitend na het verkrijgen van een ontheffing worden opgeheven. Ontheffing kan slechts worden verleend als het gaat om incidentele of onvoorziene gevallen.

Bron: Belastingdienst, 21 november 2024

Filed Under: Fiscaal nieuws, Formeel belastingrecht, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Eigenwoningregeling inkomstenbelasting levert geen ‘trouwboete’ op
Volgende artikel
Subsidiepot elektrische auto is leeg

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

sportverenigingen NOW

Geen vergrijpboete voor ex-bestuurder voetbalclub wegens ontbreken feitelijk leidinggeven

De rechtbank vernietigt een vergrijpboete voor een ex-bestuurder van een voetbalclub omdat niet is bewezen dat hij feitelijk leiding heeft gegeven aan het opzettelijk niet afdragen van loonheffingen.

belastingaanslag

Navorderingsaanslag vernietigd wegens ontbreken nieuw feit en beoordelingsfout

De rechtbank vernietigt de navorderingsaanslag IB 2020, omdat de inspecteur geen nieuw feit had en een verwijtbare beoordelingsfout maakte.

verhuld vermogen

Vergrijpboetes van 60% voor niet-aangegeven Zwitserse banktegoeden blijven in stand ondanks familieomstandigheden

Een vrouw die jarenlang buitenlandse banktegoeden verzweeg in haar aangiften, krijgt vergrijpboetes van 60%. Haar beroep op familiedruk en inkeer leidt niet tot vernietiging van de boetes.

Wetsvoorstel plan van aanpak witwassen aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heeft een wetsvoorstel aangenomen om witwassen aan te pakken. De Wet plan van aanpak witwassen gaat concreet om een verbod op transacties vanaf € 3.000 in contanten. Het verbod moet gaan gelden voor beroeps- of bedrijfsmatige handelaren in goederen.

deadline 30 september

A-G: inspecteur mag aanslag opleggen vóór aangiftetermijn

A-G ziet geen bezwaar tegen ambtshalve aanslagoplegging voordat de door de inspecteur gestelde aangiftetermijn is verstreken.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Masterclass Belastingcontrole met steekproeven vs Tax Monitoring

PE-Pitstop Actualiteiten Formeel Belastingrecht

AGENDA

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Sterk in je werk: Mindfulness, communicatie, focus en veerkracht

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

Online cursus Eindejaarstips

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×