• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Kritiek op fiscale stimulering elektrische auto

22 maart 2019 door Remco Latour

De staatssecretaris van Financiën heeft kritische vragen beantwoord over de fiscale maatregelen om het rijden in elektrische auto’s te stimuleren. De staatssecretaris erkent dat deze fiscale stimulering een relatief hoge lastenschuif vergt. Hij vindt echter ook dat men naar alle voordelen van emissievrij rijden moet kijken om tot een goede beoordeling van de efficiëntie van de stimuleringsmaatregelen te komen.

Twee Kamerleden wezen de staatssecretaris erop dat in 2016 het kabinet een grote Interdepartementale beleidsstudie heeft gedaan. De conclusie was toen dat het reduceren van CO2-uitstoot via Europees bronbeleid vele malen kosten-effectiever is dan het fiscaal stimuleren van nul-emissievoertuigen. Het fiscaal stimuleren van elektrisch rijden kwam volgens de Kamerleden zelfs naar voren als veruit de minst kosteneffectieve maatregel van een aantal onderzochte alternatieven. De staatssecretaris geeft toe dat vanuit het perspectief van overheidskosten per vermeden ton CO2 de fiscale stimulering van emissievrije auto’s een relatief hoge lastenschuif vergt. Dat wil volgens hem nog niet zeggen dat de fiscale stimulering het minst kosteneffectief uitpakt. Behalve de kosteneffectiviteit per vermeden ton CO2 moet men ook kijken naar andere maatschappelijke baten van emissievrij rijden. De staatssecretaris noemt als voorbeelden de verbetering van de luchtkwaliteit, minder geluidsoverlast, innovatieve kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven en gezondheidswinst. Daarom wil het kabinet dat alle nieuwe auto’s in 2030 emissievrij zijn en de fiscale stimulering afbouwen in lijn met dit streven. Daarnaast maakt het kabinet zich sterk voor het aanscherpen van Europees bronbeleid.

 

Wet: art. 3.20, tweede lid Wet IB 2001, art. 13bis, tweede lid Wet LB 1964, art. 9c Wet BPM 1992  en art. 23b, eerste lid onderdeel a en 24aa Wet MRB 1994

 

Meer informatie: Ministerie van Financiën 19 maart 2019, 2019-0000043128

 

Cursus fiscale aspecten auto van de zaak met Heleen Elbert + racen op Circuit Zandvoort + Toolkit Auto van de zaak = Auto van de zaak Experience. > Meer informatie

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
RB verhuist naar Den Haag
Volgende artikel
Gebruik loonheffingstabellen inwoners België, Aruba en Suriname

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Vaste voet bpm voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen

Met een nieuw besluit wordt de bpm-heffing voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen gelijkgetrokken met die van emissievrije personenauto’s.

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

inschrijven buitenlandse auto

Restantvoorraadregeling rechtvaardigt discriminerende BPM niet

Het Hof mag zich er niet op beroepen dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is om discriminerende BPM-heffing voor geïmporteerde auto's te rechtvaardigen.

vrachtwagen snelweg

Invoering vrachtwagenheffing op koers voor 2026

Minister Madlener informeert de Tweede Kamer over de voortgang van de invoering van de vrachtwagenheffing, die per 1 juli 2026 van start moet gaan. De heffing moet niet alleen het gebruik van de weg eerlijker beprijzen, maar ook een impuls geven aan innovatie en verduurzaming in de vervoerssector.

Fout bij motorrijtuigenbelasting door migratie naar nieuw systeem

De Belastingdienst heeft door een rekenfout miljoenen euro’s te veel wegenbelasting uitgekeerd aan provincies. De fout wordt hersteld via correcties in de resterende afdrachten van 2025, zonder gevolgen voor burgers en bedrijven schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen. Fout door migratie naar nieuw systeem In april 2025 constateerden enkele provincies dat de afdrachten niet overeenkwamen met de... lees verder

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben u een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat u op deze link heeft geklikt is uw inschrijving bevestigd. Indien u binnen 15 minuten geen e-mail in uw inbox aantreft, controleer dan alstublieft uw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×