• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Belastingplan
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Lening via eigen bv met te lange looptijd geen eigenwoningschuld

18 februari 2026 door Sharog Susani

onzakelijke lening

Rechtbank Gelderland oordeelt dat twee leningen van een dga bij zijn eigen bv niet kwalificeren als eigenwoningschuld. Doordat in de contracten opnieuw een looptijd van 360 maanden is afgesproken, wordt de maximale termijn van artikel 3.119c Wet IB 2001 overschreden.

Een man is samen met zijn echtgenote sinds 2015 eigenaar van een woning. Voor de aankoop sluit hij bij een bank een annuïtaire lening van € 1.500.000 met een looptijd van 360 maanden (tot 31 augustus 2045). De man is enig aandeelhouder en bestuurder van een bv. In 2019 en 2020 sluit hij bij zijn bv twee leningen van elk € 300.000 (lening IV en V), eveneens met een contractuele looptijd van 30 jaar en een annuïtaire aflossingsverplichting. Met deze bedragen lost hij een deel van de banklening af. In januari 2022 worden alle leningen volledig afgelost via een dividenduitkering. In geschil is of de rente op de leningen bij de bv in 2019 en 2020 (€ 2.014 respectievelijk € 8.942) aftrekbaar is als eigenwoningrente.

Contractuele looptijd is beslissend

De rechtbank stelt voorop dat voor aftrek van rente sprake moet zijn van een eigenwoningschuld in de zin van art. 3.119a Wet IB 2001. Daarvoor geldt onder meer dat de schuld in maximaal 360 maanden volledig en ten minste annuïtair wordt afgelost. Wordt een lening vervangen door een nieuwe schuld, dan mag de nieuwe looptijd niet langer zijn dan de resterende looptijd van de oude schuld.

De leningen bij de bv zijn feitelijk een voortzetting van de oorspronkelijke banklening. Toch is in de nieuwe leenovereenkomsten opnieuw een looptijd van 360 maanden opgenomen, zonder rekening te houden met de al verstreken looptijd van de banklening. Daarmee overschrijdt de totale looptijd de wettelijke maximumtermijn. Dat de man de leningen in 2022 volledig aflost met een dividenduitkering, maakt dit niet anders. Voor de kwalificatie als eigenwoningschuld is de contractuele verplichting bepalend, niet de feitelijke aflossing.

De inspecteur heeft daarom terecht de renteaftrek geweigerd bij de navorderingsaanslag IB/PVV 2019 en de aanslag IB/PVV 2020. De beroepen zijn ongegrond.

Wet: art. 3.119a en art. 3.119c Wet IB 2001

Bron: Rechtbank Gelderland, 11-02-2026, ECLI:NL:RBGEL:2026:995, AWB 25_145 | NDFR

Filed Under: BV & DGA, Fiscaal nieuws, Inkomstenbelasting, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Standpunt kwalificatie Ierse DAC
Volgende artikel
Inhoudingsvrijstelling geweigerd bij misbruik Moeder-dochterrichtlijn

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Banken werken aan maatregelen voor leningen en hypotheken

Beleggingspolis telt niet als banktegoed bij box 3-herstel

Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelt dat een premievrije beleggingspolis die volledig is belegd op een kapitaalmarktrente-rekening geen banktegoed is voor de Wet rechtsherstel box 3. De vrouw krijgt wel rechtsherstel op basis van het werkelijk behaalde rendement.

Afkoop aandelenrecht uit 2003 van € 1,9 miljoen niet belast in 2017

Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelt dat een betaling van bijna € 1,9 miljoen ziet op aandelenrechten die al in 2003 tot en met 2005 onvoorwaardelijk zijn geworden. De betaling is daarom niet in 2017 belast als inkomen uit werk en woning.

sportlessen ROW

Spinninglessen vormen belastbaar resultaat ondanks betaling aan bv

Hof ’s-Hertogenbosch oordeelt dat een vrouw resultaat uit overige werkzaamheden geniet met haar spinninglessen. Dat zij de vergoeding bewust laat betalen aan een bv van haar kinderen, voorkomt belastingheffing bij haar niet.

wettelijke termijn bij overlijden begunstigde

Vaststelling doorberekende kosten STAK verschuift naar 1 november

Het Besluit doorberekening kosten stichting administratiekantoor beheer financiële instellingen wordt gewijzigd. De jaarlijkse uiterste datum waarop de minister van Financiën de bij betrokken vennootschappen in rekening te brengen beheerkosten vaststelt, verschuift van 1 mei naar 1 november.

paardenpension

Te lage vergoeding voor werk bv kinderen belast als resultaat

Gerechtshof ’s-Hertogenbosch oordeelt dat een man die tegen een onzakelijk lage vergoeding werkzaamheden verricht voor de bv van zijn kinderen, resultaat uit overige werkzaamheden geniet. De vergrijpboete vervalt wel, omdat de man een pleitbaar standpunt had.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Online cursus Staken van de onderneming: (turbo)liquidatie, WHOA liquidatie akkoord | PE Accreditatie

Online cursus Staken van de onderneming: (turbo)liquidatie, WHOA liquidatie akkoord

AGENDA

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk | PE Accreditatie

Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Online cursus BTW, factuurvereisten en ViDA | PE Accreditatie

Masterclass Btw-processen in SAP S/4HANA | PE Accreditatie

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag!  | PE Accreditatie

Basiscursus Estate planning | PE Accreditatie

Specialisatieopleiding Vermogensstructurering

Specialisatieopleiding Estate Planning | PE Accreditatie

Webinar Fiscale wijzigingen 2027 | PE Accreditatie

Online cursus Btw-aangifte | PE Accreditatie

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

 

×