• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid
    • Estate planning
    • Tax Technology
    • Alle thema’s
  • Belastingplan
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Addify (voorheen Taxvice)
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Tools en andere downloads

Nog ruim voldoende subsidiebudget emissieloze bedrijfsauto’s

1 september 2021 door Anne-Marie Noordenbos

Privegebruik auto van de zaak

Er is nog ruim voldoende subsidie beschikbaar voor emissieloze bedrijfsauto’s meldt RVO. Ondernemers die een nieuwe, volledig emissieloze bedrijfsauto kopen of leasen kunnen een aanvraag doen voor de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA).

In aanmerking komen voor SEBA bij operationele lease is mogelijk, als de leasemaatschappij de subsidie aanvraagt en verwerkt in het operationele leasecontract.

De subsidieregeling loopt van 15 maart 2021 tot en met 31 december 2025. Het subsidiebudget van de regeling heeft ieder jaar een maximum. Deze subsidie is voor ondernemers en non-profitinstellingen. Met deze regeling ontvangt de ondernemer bij een voertuigcategorie N1 10% van de netto catalogusprijs. Dat is de prijs exclusief btw, inclusief bpm en opties die zijn aangebracht voor afgifte kenteken. Bij een voertuigcategorie N2 ontvangt de ondernemer 10% van de verkoopprijs zonder btw. Het subsidiebedrag is maximaal € 5.000 voor iedere bedrijfsauto.

Een uitleg van de termen in de subsidieregeling staat in de Begrippenlijst SEBA.

Typen bedrijfsauto’s die subsidie krijgen

  • Nieuwe volledig emissieloze bedrijfsauto’s die alleen rijden door een elektromotor én
  • vallend onder de voertuigclassificaties N1 of N2 tot een maximum gewicht van 4.250 kg. Dat mogen bijvoorbeeld stekker-elektrische of waterstof-elektrische bedrijfsauto’s zijn.
  • De netto catalogusprijs bij een voertuigcategorie N1 of de verkoopprijs zonder btw bij een voertuigcategorie N2, van de bedrijfsauto’s moet € 20.000 of hoger zijn. De netto catalogusprijs is exclusief btw, inclusief bpm en opties die zijn aangebracht voor afgifte kenteken.
  • Alleen voor elektrische bedrijfsauto’s N1 met een typegoedkeuring voor lichte voertuigen geldt een WLTP actieradius van minimaal 100 km. Let op: het accupakket in de emissieloze bedrijfsauto is van invloed op de actieradius.
  • Voor de overige elektrische bedrijfsauto’s (voertuigcategorie N1 met een typegoedkeuring voor zware voertuigen en voertuigcategorie N2 tot 4.250 kg) geldt geen minimale actieradius waaraan de bedrijfsauto moet voldoen.

Het budget voor 2021 is € 22 miljoen. Op 24 augustus was er voor een bedrag van € 8.994.698,68 subsidie aangevraagd.

Bron: RVO, 25 augustus 2021

Auto van de Zaak Experience

Mr. Heleen Elbert brengt u in drie uur op de hoogte van de belangrijkste fiscale aspecten van de auto van de zaak. Uiteraard komen daarbij de meest recente ontwikkelingen in de jurisprudentie uitgebreid aan bod. Na afloop heeft u de mogelijkheid om ’s werelds oudste privécollectie oldtimers en sportwagens te bewonderen in het Louwman Museum. Met maar liefst 275 unieke pronkstukken kunnen fiscale autoliefhebbers hier hun hart ophalen!

Meer informatie en aanmelden

Filed Under: Auto, Autobelastingen, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Ondernemers proberen negatieve rente te ontlopen
Volgende artikel
Verlengde navorderingstermijn niet voor verrekend dividend

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

snelweg Nederland

Belasting zware motorrijtuigen wijzigt per 1 oktober 2023

Vanaf 1 oktober 2023 treedt het Kaderbesluit bzm in werking. Oude beleidsbesluiten waarin bepaalde zware motorrijtuigen waren uitgesloten van belastingplicht gelden dan niet meer. Dit betekent dat ondernemers mogelijk bzm moet betalen vanaf 1 oktober 2023.

Kabinetsreactie evaluatie bijzondere regelingen MRB en BPM

Staatssecretaris Van Rij stuurt de Tweede Kamer een bief met de kabinetsreactie op de evaluatie van bijzondere regelingen in de motorrijtuigenbelasting (MRB) en de belasting van personenauto's en motorrijwielen (BPM).

auto-rij

Maar 1x MRB naheffen voor schendingen handelaarsregeling

Constateert de fiscus dat op één dag met betrekking tot verschillende auto’s niet is voldaan aan de voorwaarden van de handelaarskentekenregeling? Dan nog is maar één keer motorrijtuigenbelasting na te heffen.

duurzaam vervoer

Denk mee over AanZET-subsidie

De Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) wordt in 2024 op een aantal punten gewijzigd, waaronder de subsidiepercentages. Middels de internetconsultatie Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) kan men tot 25 september reageren op de wijzigingsregeling en de daarbij horende toelichting.

kilometervergoeding

Proceskostenvergoeding moet in BPM-zaak even hoog zijn

De Hoge Raad bevestigt dat de belanghebbende in een BPM-zaak recht heeft op een even hoge proceskostenvergoeding als belanghebbenden in andere zaken.

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Addify (voorheen Taxvice)
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×