• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Nota nav verslag wetsvoorstel CBAM naar Eerste Kamer

8 december 2025 door redactie

CO2 reduceren

De nota naar aanleiding van het verslag bij het wetsvoorstel CBAM gaat in op vragen over de nationale uitwerking van het Europese mechanisme voor koolstofcorrectie aan de grens (CBAM).

Het kabinet benadrukt dat CBAM volledig is vastgelegd in een EU‑verordening, waardoor in alle lidstaten – inclusief Rotterdam, Antwerpen en Hamburg – dezelfde regels, tarieven en boetes gelden en importeurs niet kunnen uitwijken naar “zachte” lidstaten. De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) werkt samen met zusterautoriteiten om uniforme toepassing en een gelijk speelveld te waarborgen.​

Voor bedrijven zitten de belangrijkste lasten in het aantonen van daadwerkelijke emissies in plaats van standaardwaarden; de Europese Commissie schatte die kosten voor de hele EU eerder op € 9,8–13,2 miljoen, met relatief zwaardere lasten voor mkb‑importeurs. Een recente aanpassing van de verordening versoepelt het systeem via een drempel van 50 ton, waardoor circa 91 procent van de importeurs buiten CBAM valt terwijl slechts ongeveer 1 procent van de totale ingesloten emissies wordt gemist. Het Nederlandse wetsvoorstel operationaliseert de verordening en voegt geen extra nationale regels of regeldruk toe.​

Aan uitvoeringszijde verwacht NEa kosten van circa € 2,7 miljoen in 2026, 2,5 miljoen in 2027 en 3 miljoen vanaf 2028; de Douane rekent voorlopig op ongeveer € 1,35 miljoen per jaar. Vanwege capaciteitsgebrek is de toelating van CBAM‑importeurs tijdelijk uitbesteed aan PwC, maar NEa blijft formeel bevoegd gezag en verantwoordelijk voor de uitvoering. Voor de handel in CBAM‑certificaten komt een centraal EU‑platform; de kosten worden uiteindelijk door gebruikers gedragen. De prijs van CBAM‑certificaten wordt gekoppeld aan de ETS‑prijs en aangevuld met standaardwaarden voor emissies. Opbrengsten vloeien niet naar het Klimaatfonds: door een amendement worden CBAM‑inkomsten in 2026–2027 gebruikt om bezuinigingen op het openbaar vervoer te voorkomen in plaats van accijnsverlaging op brandstof te financieren.

Bron: NnavV wetsvoorstel CBAM 2 0, Ministerie van Financiën, 5 december 2025

Filed Under: Belastingplan, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Stoppen-met-roken-zorg geen medische vrijstelling voor btw
Volgende artikel
Nota nav verslag Tweede wet aanpassing Wet minimumbelasting 2024 naar Eerste Kamer

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

contant geld

Nota nav verslag Belastingplan 2026 naar Eerste Kamer

Staatssecretaris Heijnen  biedt de Eerste Kamer de nota naar aanleiding van het verslag aan bij het Belastingplan 2026.

Nota nav verslag OFM 2026 naar Eerste Kamer

De nota naar aanleiding van het verslag bij het wetsvoorstel Overige Fiscale Maatregelen 2026 gaat in op vragen van de ChristenUnie over het amendement-Van Eijk. Dit amendement vergroot de groep fondsen die gebruik kan maken van overgangsrecht bij de invoering van fiscale transparantie.

verhoging vliegbelasting

Nota nav verslag Wet differentiatie vliegbelasting naar Eerste Kamer

De nota naar aanleiding van het verslag bij de Wet differentiatie vliegbelasting licht de vragen toe over de nieuwe afstandsafhankelijke vliegbelasting.

wet minimumbelasting 2024

Nota nav verslag Tweede wet aanpassing Wet minimumbelasting 2024 naar Eerste Kamer

De nota naar aanleiding van het verslag bij de Tweede wet aanpassing Wet minimumbelasting 2024 beantwoordt vragen over de verdere invulling van de wereldwijde minimumbelasting (Pijler 2) in Nederland.

Tweede Kamer

Gevolgen aangenomen amendementen pakket Belastingplan 2026

Minister Heinen en staatssecretaris Heijnen sturen de Tweede en Eerste Kamer een brief over de aangenomen amendementen op het pakket Belastingplan 2026, de uitvoerbaarheid voor de Belastingdienst en budgettaire gevolgen.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Webinar Fiscale wijzigingen 2026

AGENDA

Verdiepingscursus DGA-advisering

Leergang Erfrecht

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Online cursus Schenken en lenen in familieverband

Mindful het nieuwe jaar in

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×