• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Oldtimer als bedrijfsauto

9 december 2013 door Remco Latour

Veel bedrijven hebben minstens één auto van de zaak nodig: voor de ondernemer of voor één of meer werknemers. Daarbij valt te overwegen om een oude auto te gebruiken als bedrijfswagen. Dit kan onder bepaalde voorwaarden fiscale voordelen met zich brengen, zoals een vrijstelling van BPM. Maar onder andere omstandigheden kan een oude auto juist hogere fiscale lasten opleveren.

BPM

Het bedrag aan BPM die de koper bij aanschaf van een oude auto moet betalen, kan erg meevallen. De fiscus berekent namelijk de BPM voor gebruikte voertuigen over de catalogusprijs na aftrek van een vermindering. Deze vermindering is in beginsel gelijk aan de afschrijving, uitgedrukt in procenten van de catalogusprijs. Op verzoek mag men ook de vermindering berekenen aan de hand van de tabel in artikel 8, vijfde lid van de Uitvoeringsregeling BPM 1992. Gaat het om een personenauto die meer dan 25 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen, dan is de koper zelfs geen BPM verschuldigd. Bestelauto’s zijn al vrijgesteld van BPM als hun eerste ingebruikname meer dan vijf jaar geleden heeft plaatsgevonden. Als een personenauto niet zo oud is dat de afschrijving aanzienlijk is, en niet zo geavanceerd dat zijn CO2-uitstoot laag is, kan de BPM wel oplopen. De hoogte van de BPM is immers afhankelijk van de CO2-uitstoot.

 

MRB

In 2013 geldt een vrijstelling van MRB voor motorrijtuigen die minstens dertig jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen of die op 31 december 2011 minstens 25 jaar oud waren. Als de auto in de jaren 1987 tot en met 1990 voor het eerst in gebruik is genomen, kan ook een versoepeling gelden. Men moet de datum van eerste ingebruikname of de leeftijd van de auto kunnen aantonen. De MRB-vrijstelling geldt echter niet ten aanzien van de brandstoftoeslag als de auto op 31 december 2011 nog geen 25 jaar oud was. Deze bepaling geldt niet voor bestelauto’s die meer dan bijkomstig worden gebruikt in het kader van een onderneming. Vanaf 1 januari 2014 zullen alle motorrijtuigen van 40 jaar en ouder zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Zie ook ‘Weekers bereikt compromis over oldtimerbelasting’.

 

Onttrekking en bijtelling

Voor wat betreft de inkomsten- en loonbelasting hangt het van de omstandigheden af of het gebruik van een oude auto in de zaak voordelig is. Als een ondernemer of een werknemer de auto van de zaak gebruikt om daarmee meer dan 500 privékilometers te rijden, wordt in beginsel een onttrekking in de winstsfeer of een bijtelling op het loon in aanmerking genomen. Normaal gesproken bedraagt deze verhoging van de fiscale winst of het fiscaal loon 25% van de catalogusprijs van de auto. Voor auto’s die meer dan 15 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen geldt een percentage van 35%. Overigens zou dit percentage kunnen worden verlaagd als de auto ondanks zijn leeftijd een CO2-uitstoot heeft van minder dan 124 gram per kilometer of 112 gram per kilometer als het een dieselauto betreft (bedragen 2013). Tegenover het hogere percentage staat een andere grondslag. Men moet het percentage namelijk berekenen over de waarde in het economische verkeer in plaats van de catalogusprijs. Deze waarde kan lager zijn, zeker als de auto de nodige slijtage vertoont.

 

Oude auto in box 3

Als een ondernemer een oude auto heeft gebruikt en deze niet meer voor zijn zaak wil inzetten, kan hij deze laten overgaan naar zijn privévermogen. Dit is overigens een onttrekking, waarbij bovendien een eventuele stille reserve vrijvalt. Ook kan een herziening van btw aan de orde zijn, net zoals dat het geval is bij andere privé onttrekkingen. De auto is vrijgesteld van de vermogensrendementsheffing in box 3 mits:

  • de ondernemer of personen die behoren tot zijn huishouden de auto gebruiken voor persoonlijke doeleinden; en
  • de auto niet wordt aangehouden als belegging. Als de auto van een klassiek type is kan de Belastingdienst stellen dat deze auto feitelijk een beleggingsobject is.

 

 

Wet: artikelen 3.20, eerste lid onderdeel b en achtste lid en 5.3, tweede lid, onderdeel c IB 2001, artikel 13bis, eerste lid onderdeel b en achtste lid LB 1964, artikel 10 BPM 1992 en artikel 72, eerste lid onderdeel b en vierde lid MRB 1994

Besluit: artikel 12 Uitv.besl. MRB 1994

Filed Under: Auto, Nieuws, Verdieping

Reageer
Vorige artikel
Breng btw-aspecten vóór investering goed in kaart
Volgende artikel
Maak nog dit jaar gebruik van willekeurige afschrijving

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

vrachtwagenheffing

Wijzigingswet Wet vrachtwachtheffing ivm herziene Europese tolheffingsregels gepubliceerd

De wijzigingswet met een aanpassing van de Wet vrachtwagenheffing in verband met de implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels is in het Staatsblad gepubliceerd.

laadkosten auto van de zaak

Minder snelle stijging bijtelling elektrische auto

De geplande gelijktrekking van de bijtelling voor elektrische auto’s met benzineauto’s in 2026 gaat niet door. In plaats daarvan blijft er in 2026 en deels in 2027 een financieel voordeel bestaan voor elektrische auto’s.

vrachtwagen snelweg

Wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heef het wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen. Dit wetsvoorstel gaat over het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen in de Wet vrachtwagenheffing.

onbelaste vergoeding auto opladen

Wijziging tarieven motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 veranderen de tarieven van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor diverse categorieën motorrijtuigen. De Belastingdienst stuurt hierover half november een brief.

autobelastingen

Standpunt Kennisgroep Auto ingetrokken wegens viertal arresten Hoge Raad

De Kennisgroep Auto heeft een standpunt ingetrokken in verband met een viertal arresten van de Hoge Raad.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×