• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Ombudsman wil verbetering informatie Belastingtelefoon

6 januari 2012 door webredactie

Het script dat medewerkers van de Belastingtelefoon gebruiken moet worden aangepast. Aan iedere beller moet worden gevraagd of hij voor een algemene vraag of een concrete situatie belt. Dit staat in een rapport van de Nationale ombudsman.

Een man wilde weten wanneer iemand als gehandicapt kind werd beschouwd voor de erfbelasting. De medewerker vond dat dit een specifieke vraag betrof die alleen het regiokantoor goed kon beantwoorden. Het regiokantoor kon pas terugbellen als de man zijn burgerservicenummer (BSN-nummer) had verstrekt. De man klaagde bij de Nationale ombudsman erover dat de Belastingtelefoon hem geen informatie wilde geven zonder BSN-nummer. De Nationale ombudsman vond dat het  voor de burger duidelijk moest zijn wat de consequenties zijn als een algemene vraag of een concrete situatie wordt voorgelegd. Een burger is immers niet precies op de hoogte van de taakverdeling tussen de Belastingtelefoon en het belastingkantoor. Alleen bij concrete vragen moet een BSN-nummer worden verstrekt. Doordat niet werd gevraagd naar de situatie en geen uitleg werd gegeven was de Belastingtelefoon volgens de Nationale ombudsman tekortgeschoten.

Meer informatie: Nationale ombudsman, 13 december 2011, rapport 2011/360

Filed Under: Fiscaal nieuws, Formeel belastingrecht, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Activiteiten op advertentiesite waren belast als resultaat
Volgende artikel
Verhuur appartementencomplex was normaal vermogensbeheer

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

online aangifte erfbelasting

Jaarplan Belastingdienst 2026

Het versterken van de dienstverlening aan burgers en bedrijven, het klaarmaken van de Belastingdienst voor de toekomst en het herstellen van fouten uit het verleden. Dat is de koers van de Belastingdienst voor de komende jaren schrijft staatssecretaris Heijnen in een Kamerbrief.

deadline 30 september

Verzuimboete vervalt bij avas door zware psychische problematiek

Rechtbank Noord-Nederland vernietigt verzuimboete omdat eiseres door ernstige verslavings- en psychische problematiek niet in staat was om aangifte te doen. Ondanks hulpvraag kon zij de aangifte niet tijdig indienen.

opsporing

Nota nav verslag wetsvoorstel Wet stroomlijning fiscaal inzagerecht naar Eerste Kamer

De nota naar aanleiding van het verslag bij het wetsvoorstel Wet stroomlijning fiscaal inzagerecht behandelt vragen over het recht op inzage in fiscale dossiers.

Werk-productieplan MKB 2025-2

De Belastingdienst heeft het Werk-/Productieplan MKB gepubliceerd.

luxemburg

Informatiebeschikking over Luxemburgse bankrekeningen terecht

Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelt dat de inspecteur de informatiebeschikking terecht heeft opgelegd voor de jaren 2008-2014. Voor de jaren 2015-2018 vervalt de beschikking omdat inmiddels aanslagen zijn opgelegd. De man moet alsnog binnen zes weken de gevraagde informatie over Luxemburgse bankrekeningen verstrekken.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Staken van de onderneming: (turbo)liquidatie, WHOA liquidatie akkoord

AGENDA

Online cursus Estate planning voor de AB-houder & inkomstenbelasting

Masterclass verantwoord adviseren: Ethiek als kompas in de fiscaliteit

Online cursus ViDA – btw in het digitale tijdperk

Verdiepingscursus DGA-advisering

Leergang Erfrecht

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Online cursus Schenken en lenen in familieverband

Mindful het nieuwe jaar in

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×