• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Onvoldoende regie bij hypotheekadvies: vergoeding advieskosten

20 februari 2024 door Anne-Marie Noordenbos

eigenwoningschuld

Een hypotheekadviseur moet zijn klanten de advieskosten gedeeltelijk vergoeden. Volgens Kifid, het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening, was de adviseur tekort geschoten in zijn dienstverlening.

Begin 2022 hebben de klanten zich tot de adviseur gewend in verband met het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening. De adviseur was er van op de hoogte dat het oversluiten, gezien de leeftijd van de man (bijna 57), zo snel mogelijk moest worden geregeld.

De adviseur heeft een hypotheekaanvraag bij Obvion ingediend. Vervolgens heeft Obvion een rentevoorstel uitgebracht voor een geldlening. De klanten hebben het rentevoorstel geaccepteerd. Daarna bleek uit de cijfers van de onderneming van de man dat er sprake was van onvoldoende solvabiliteit. De oplossing lag volgens de adviseur in het compenseren van het negatieve vermogen met privévermogen. Hierna bleek echter dat Obvion niet toestaat dat zakelijk negatief vermogen gecompenseerd wordt met privévermogen. Dezelfde dag heeft de adviseur de klanten geïnformeerd dat een geldlening bij Obvion niet mogelijk was. Hierbij is door de adviseur aangegeven dat bij een andere geldverstrekker een hypotheekaanvraag kon worden ingediend.

Schade rente-nadeel

De klanten hebben vervolgens de adviseur aansprakelijk gesteld voor de schade als gevolg van het niet kunnen oversluiten van de geldlening. Zij vorderden vergoeding van het rente-nadeel dat zij lijden als gevolg van het niet kunnen oversluiten van hun bestaande geldlening; zij hebben dit nadeel gesteld op een bedrag tussen € 158.958,- en € 169.027,-. Daarnaast vorderen zij vergoeding van de kosten die zij hebben moeten maken, zoals de taxatiekosten, kosten voor de inkomensverklaring, advieskosten van de adviseur, kosten ter vaststelling van de schade, kosten kadastrale splitsing en kosten voor juridische rechtsbijstand. Ook vorderen zij wettelijke rente.

Onvoldoende regie

De commissie oordeelt dat de adviseur tijdens het adviestraject onvoldoende regie heeft gevoerd; van hem had mogen worden verwacht dat hij meer voortvarend had gehandeld om te zorgen dat de geldlening werd overgesloten vóórdat de klanten 57 jaar werden. Met het bereiken van de leeftijd van 57 jaar zou het, vanwege hun lagere pensioeninkomen immers aanzienlijk moeilijker, zo niet onmogelijk worden, om hun bestaande geldlening over te sluiten.

De commissie wijst de vordering tot vergoeding van het rente-nadeel af. Het is voor de commissie namelijk niet vast komen te staan dat de schending van de zorgplicht door de adviseur heeft geleid tot rente-nadeel voor de klanten. Zo heeft de adviseur de stelling van de klanten, dat zij bij een andere aanbieder wel een geldlening zouden hebben verkregen, gemotiveerd betwist. Naar het oordeel van de commissie is niet komen vast te staan dat een andere aanbieder daadwerkelijk een geldlening aan de klanten zou hebben verstrekt. Hierbij weegt de commissie mee dat de klanten de adviseur ook geen mogelijkheid hebben geboden, om na de afwijzing door Obvion, elders een geldlening voor hen aan te vragen. Ook is niet gebleken dat zij zelf bij een andere geldverstrekker een hypotheekaanvraag hebben ingediend.

Daarnaast hebben de klanten de taxatiekosten, de kosten voor de inkomensverklaring en de kosten kadastrale splitsing als schade opgevoerd. Wat betreft deze kosten, is de commissie van oordeel dat deze kosten niet voor vergoeding in aanmerking komen, omdat de klanten deze kosten ook hadden moeten maken als de adviseur zijn zorgplicht niet zou hebben geschonden.

Met betrekking tot de gevorderde advieskosten oordeelt de commissie dat deze voor gedeelte vergoeding in aanmerking komen.

Bron: Uitspraak Geschillencommissie Kifid nr. 2024-0118, 8 februari 2024

Filed Under: Adviseur, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Valutaresultaten bij verkoop deelneming belast
Volgende artikel
Belastingwijziging heeft minder effect op bbp tijdens recessie

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

algoritme Belastingdienst

Belastingdienst blijft systemen met privacyrisico’s nog even gebruiken

Het gaat om de systemen Informatiesjabloon en de Klantbeeld Toezicht Applicatie. De Belastingdienst heeft op 16 oktober 2025 plannen van aanpak voor deze uitfasering bij de AP ingediend.

eHerkenning en digid

Einde automatische verlenging machtigingen via papieren MAU

Op 1 augustus 2025 heeft de Belastingdienst voor het laatst machtigingen voor Serviceberichten Aanslag massaal automatisch uitgebreid (MAU), op basis van machtigingen van het voorgaande jaar. De Belastingdienst heeft in augustus 2025 de bijbehorende brieven verstuurd.

ATR opent meldpunt signalen regeldruk

Fiscaal dienstverleners die onnodig belastende regeldruk ervaren kunnen dit als signaal samen met de branche- of sectororganisatie melden bij het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR).

wet excessief lenen

Pilot Belastingdienst/MKB: meer steunen op werk en kwaliteit fiscaal dienstverleners

De Belastingdienst/MKB is gestart met een pilot IH/Vpb, waarin de focus verschuift van toezicht achteraf naar meer steunen op het werk van fiscaal dienstverleners vooraf.

eHerkenning en digid

Wijzigen en inzien rekeningnummer bij automatische incasso via Overzicht betalen en ontvangen

In het Overzicht betalen en ontvangen is het vanaf nu mogelijk om te zien van welk rekeningnummer de automatische incasso wordt afgeschreven. Dit geldt voor de inkomstenbelasting, Zorgverzekeringswet en motorrijtuigenbelasting, waarbij een automatische incasso reeds is geregistreerd. Daarnaast is het nu ook mogelijk om dit rekeningnummer digitaal te wijzigen.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×