• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Agenda
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Uitgelicht: Belastingplan 2021

Overzicht fiscale behandeling auto van de zaak buurlanden

12 juni 2013 door Jelle Berghuis Leave a Comment

In zijn antwoorden op Kamervragen over de gevolgen van de auto van de zaak voor het autogebruik, zegt staatssecretaris Weekers niet te onderschrijven dat er internationaal gezien een opwaartse druk zou zijn op de belastingtarieven. Er is volgens Weekers eerder sprake van een neerwaartse druk vanwege de fiscale stimulering in geval sprake is van zuinige auto’s. Om dit te illustreren zet hij de fiscale behandeling van de auto van de zaak door België, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Zweden, Noorwegen en Denemarken op een rij.

Let op! Weekers heeft in zijn overzicht onder andere gebruik gemaakt van het uit november 2009 stammende 'Taxation papers; Company Car Taxation' van de Europese Commissie. De fiscale behandeling kan dus inmiddels zijn gewijzigd. Zo is de fiscale behandeling in België sinds 1 januari 2012 veranderd. De berekening wordt nu op basis van CO2-uitstoot en cataloguswaarde gemaakt (via @mertensphilippe).

 

België

Het bedrag van het belastbaar voordeel van een auto van de zaak wordt forfaitair bepaald. Dit wordt bepaald aan de hand van:

  • het aantal voor persoonlijk gebruik afgelegde kilometers per jaar (met inbegrip van het woonwerkverkeer); en
  • het type van brandstofvoorziening van de motor en de CO2-uitstoot van het voertuig.

Het aantal voor persoonlijk gebruik afgelegde kilometers wordt forfaitair bepaald aan de hand van de afstand woon-werkverkeer enkele reis; bij een enkele reis afstand van = 25 km is dat 5000 km en bij een enkele reis afstand van > 25 km is dat 7500 km. Het aantal forfaitair afgelegde kilometers voor persoonlijk gebruik wordt vermenigvuldigd met de CO2-uitstoot per km en daarna met de CO2-coëfficiënt die hoort bij het type brandstofvoorziening.

 

Duitsland

De bijtelling bedraagt 1% van de bruto catalogusprijs van de auto per maand; per jaar bedraagt de bijtelling daarom 12% van de catalogusprijs.

 

Verenigd Koninkrijk

De bijtelling bedraagt 0% tot 35% van de catalogusprijs. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot en het brandstoftype.

 

Zweden

Zweden kent een erg ingewikkelde wijze van belastingheffing over het privégebruik van een auto van de zaak waarbij de belasting forfaitair wordt bepaald aan de hand van drie elementen: een lump sum bedrag en twee schematisch bepaalde bedragen die afhankelijk zijn van de catalogusprijs van de auto.

 

Noorwegen

De bijtelling bedraagt op jaarbasis 30% van de catalogusprijs (tot een bedrag van ca. € 36.500,-) en 20% van de catalogusprijs boven € 36.500,-.

 

Denemarken

De bijtelling bedraagt op jaarbasis 25% van de catalogusprijs (tot een bedrag van ca. € 40.000,-) en 20% van de catalogusprijs boven € 40.000,-.

Meer informatie: Beantwoording Kamervragen auto van de zaak

Vorige artikel
Ruimere uitleg begrip bouwterrein
Volgende artikel
Anti-kraakbewoning tijdens uitzending? Toch eigen woning

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reader Interactions

Recente berichten

Bij gering zakelijk gebruik auto geldt grens van 10%

Bij een privéverbruik van minder dan 500 kilometer is een auto voor een ondernemer verplicht ondernemingsvermogen voor de inkomstenbelasting.

Privegebruik auto van de zaak

‘Te weinig budget voor subsidieregeling vervanging bestelauto’s’

VNO-NCW is blij met een subsidieregeling voor de vervanging van bestelauto’s van ondernemers door emissieloze voertuigen, maar het voorgestelde budget daarvoor is onvoldoende.

Nieuwe rekenhulp voor btw en auto

De Belastingdienstdienst heeft een nieuwe rekenhulp gepubliceerd voor btw en auto.

Cameraplan 2021; motorrijtuigenbelasting

Cameraplan 2021 vastgesteld voor controle motorrijtuigenbelasting

Het cameraplan voor 2021 is vastgesteld voor het gebruik van Elektronische Camerabeelden (ECB)-camera’s boven de Nederlandse wegen en camera’s op, aan of in flitspalen langs de Nederlandse wegen.

BPM; auto

Belastingrechter accepteert imperfecte rittenregistratie

Als een ondernemer met een auto van de zaak een goede rittenregistratie bijhoudt, mag hij de toepassing van het autokostenforfait achterwege laten.

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken

Recent nieuws

steunpakket ondernemers

‘Geen gevolgen voor getroffen ouders, heel nieuw toeslagensysteem’

Opeenstapeling van zelfde wrakingsverzoeken is misbruik

Bij gering zakelijk gebruik auto geldt grens van 10%

Belastingdienst gebonden aan niet-ingetrokken VAR-wuo

Aanscherping fraudemaatregelen wegens signalen misbruik TVL

Meer berichten

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Agenda
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×