In zijn antwoorden op Kamervragen over de gevolgen van de auto van de zaak voor het autogebruik, zegt staatssecretaris Weekers niet te onderschrijven dat er internationaal gezien een opwaartse druk zou zijn op de belastingtarieven. Er is volgens Weekers eerder sprake van een neerwaartse druk vanwege de fiscale stimulering in geval sprake is van zuinige auto’s. Om dit te illustreren zet hij de fiscale behandeling van de auto van de zaak door België, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Zweden, Noorwegen en Denemarken op een rij.
Let op! Weekers heeft in zijn overzicht onder andere gebruik gemaakt van het uit november 2009 stammende 'Taxation papers; Company Car Taxation' van de Europese Commissie. De fiscale behandeling kan dus inmiddels zijn gewijzigd. Zo is de fiscale behandeling in België sinds 1 januari 2012 veranderd. De berekening wordt nu op basis van CO2-uitstoot en cataloguswaarde gemaakt (via @mertensphilippe).
België
Het bedrag van het belastbaar voordeel van een auto van de zaak wordt forfaitair bepaald. Dit wordt bepaald aan de hand van:
-
het aantal voor persoonlijk gebruik afgelegde kilometers per jaar (met inbegrip van het woonwerkverkeer); en
-
het type van brandstofvoorziening van de motor en de CO2-uitstoot van het voertuig.
Het aantal voor persoonlijk gebruik afgelegde kilometers wordt forfaitair bepaald aan de hand van de afstand woon-werkverkeer enkele reis; bij een enkele reis afstand van = 25 km is dat 5000 km en bij een enkele reis afstand van > 25 km is dat 7500 km. Het aantal forfaitair afgelegde kilometers voor persoonlijk gebruik wordt vermenigvuldigd met de CO2-uitstoot per km en daarna met de CO2-coëfficiënt die hoort bij het type brandstofvoorziening.
Duitsland
De bijtelling bedraagt 1% van de bruto catalogusprijs van de auto per maand; per jaar bedraagt de bijtelling daarom 12% van de catalogusprijs.
Verenigd Koninkrijk
De bijtelling bedraagt 0% tot 35% van de catalogusprijs. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot en het brandstoftype.
Zweden
Zweden kent een erg ingewikkelde wijze van belastingheffing over het privégebruik van een auto van de zaak waarbij de belasting forfaitair wordt bepaald aan de hand van drie elementen: een lump sum bedrag en twee schematisch bepaalde bedragen die afhankelijk zijn van de catalogusprijs van de auto.
Noorwegen
De bijtelling bedraagt op jaarbasis 30% van de catalogusprijs (tot een bedrag van ca. € 36.500,-) en 20% van de catalogusprijs boven € 36.500,-.
Denemarken
De bijtelling bedraagt op jaarbasis 25% van de catalogusprijs (tot een bedrag van ca. € 40.000,-) en 20% van de catalogusprijs boven € 40.000,-.
Meer informatie: Beantwoording Kamervragen auto van de zaak
Geef een reactie