• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Reactie op rapport Green and progressive tax proposals for the Netherlands – Oxfam Novib en Milieudefensie

22 december 2025 door redactie

Invest International

Staatssecretaris Heijnen stuurt de Tweede Kamer een brief met een appreciatie van de fiscale voorstellen die in het rapport ‘Green and progressive tax proposals for the Netherlands’ worden gedaan.

  1. CO2‑welvaartsbelasting
    Oxfam en Milieudefensie stellen een CO2‑welvaartsbelasting voor op basis van de totale scope‑1‑emissies van bedrijven, naar rato van het aandelenbezit van individuen, voor binnen- en buitenlandse ondernemingen. Het kabinet wijst dit af als te complex en mogelijk onuitvoerbaar, onder meer door de noodzaak om per persoon aandelenbezit én betrouwbare CO2‑data (ook van buitenlandse bedrijven) vast te stellen.​
  2. Excessieve winstbelasting gedifferentieerd naar CO2
    Daarnaast wordt een excessieve winstbelasting voorgesteld waarbij vervuilendere activiteiten zwaarder worden belast. Het kabinet wil CO2 liever direct bij de bron beprijzen (zoals via ETS) en acht deze indirecte route met risico op ontwijking en een veronderstelde opbrengst van circa 75 miljard euro per jaar niet plausibel.​
  3. Uitfaseren fossiele subsidies voor de industrie
    Oxfam en Milieudefensie willen fossiele subsidies voor de industrie versneld afbouwen, met name door afschaffing van de degressieve tariefstructuur in de energiebelasting en belasting van restgassen in de staalproductie. Het kabinet wijst op reeds genomen stappen (hogere energiebelasting op gas in middenschijven, afschaffing vrijstelling duaal/non‑energetisch kolengebruik per 2027) en kiest voor verdere afbouw vooral in Europees en internationaal verband om carbon leakage te voorkomen.​
  4. Brandstofbelasting voor zeevaart
    Het voorstel is om bunkerbrandstoffen in Nederlandse zeehavens te belasten. Volgens het kabinet is dit juridisch onmogelijk vanwege de verplichte accijnsvrijstelling in de Europese Energy Taxation Directive; nationale beleidsruimte ontbreekt. In plaats daarvan zet Nederland in op Europese en mondiale beprijzing via ETS‑1 en de IMO.​
  5. Progressieve vliegbelasting (veelvliegers)
    Oxfam en Milieudefensie willen een progressief tarief per passagier (hoe vaker iemand vliegt, hoe hoger het tarief), plus een forse toeslag voor vluchten > 4.000 km. Het kabinet neemt wél het idee over om lange/middellange vluchten zwaarder te belasten en stelt in het Belastingplan 2026 een hogere vliegbelasting per 1 januari 2027 voor: € 47,24 voor bestemmingen op ca. 2.000–5.500 km en € 70,86 voor > 5.500 km. Een individuele veelvliegersheffing wijst het af als uitvoeringscomplex, privacygevoelig en mogelijk grensverstorend (uitwijk naar buitenlandse luchthavens).​
  6. Extra aanschafheffing voor zware personenauto’s
    Tot slot wordt een extra aanschafbelasting voor zware auto’s voorgesteld, afhankelijk van brandstofsoort. Het kabinet wijst erop dat gewicht nu al zwaarder wordt belast via MRB en dat zwaardere, minder zuinige auto’s meer bpm betalen door de CO2‑grondslag. Wel wordt, in het kader van de toekomstige hervorming van de autobelastingen (o.a. mogelijke tenaamstellingsbelasting), onderzocht hoe aanschaf ook na verdere elektrificatie effectief kan worden belast, waarbij differentiëren naar gewicht bij elektrische auto’s wordt meegenomen.​

Bron: Reactie op rapport Green and progressive tax proposals for the Netherlands – Oxfam Novib en Milieudefensie, nr. 2025-0000612188, Ministerie van Financien, 18 december 2025

Filed Under: Duurzaamheid, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Wijziging Uitvoeringsregeling instructie waardebepaling Wet waardering onroerende zaken
Volgende artikel
Gedeeltelijke verlenging zachte landing handhaving schijnzelfstandigheid

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

ESRS rapport

Voortgang duurzaamheidsrapportering (CSRD)

Minister Heinen informeert de Eerste en Tweede Kamer over de stand van zaken ten aanzien verschillende Europese wetgevingsdossiers, waaronder de duurzaamheidsrapportering (CSRD). Naderend triloogakkoord Omnibus I duurzaamheidsrapportering door ondernemingen (CSRD) De Europese Commissie presenteerde dit pakket op 26 februari en het bevat zowel inhoudelijke wijzigingen van CSRD en CSDDD als een aparte “stop‑de‑klok”-richtlijn, die reeds... lees verder

CSRD

Implementatie richtlijn duurzaamheidsrapportering (CSRD)

Minister Heinen informeert de Tweede Kamer over het tijdspad van de afrondende fase van de onderhandelingen van het Omnibus I-pakket en de betekenis daarvan voor de implementatie van de richtlijn duurzaamheidsrapportering (CSRD).

CSRD

Europees Parlement stemt in met vereenvoudiging regels duurzaam ondernemen

Het Europees Parlement heeft ingestemd met een voorstel om de regels voor duurzaamheidsrapportage en zorgvuldigheidsverplichtingen (due diligence) voor bedrijven te vereenvoudigen. Het doel is om de administratieve lasten te verminderen en de concurrentiekracht van de EU te versterken.

EU

Tweede nota van wijziging wetsvoorstel implementatie richtlijn duurzaamheidsrapportering

De tweede nota van wijziging op het wetsvoorstel ter implementatie van de EU-richtlijn duurzaamheidsrapportering (CSRD) behandelt diverse technische en inhoudelijke aanpassingen die nodig zijn om de Nederlandse regelgeving te laten aansluiten op de Europese eisen.

duurzaamheid

FNV: Stop deal om anti-wegkijkwet af te breken in Europees Parlement

De Europese Volkspartij (EVP), waartoe CDA, BBB en NSC behoren, heeft ingestemd met het verder inperken van de Europese anti-wegkijkwet (CSDDD). Volgens de FNV een zorgwekkende stap. Deze wet verplicht grote bedrijven bestaande en potentiële schendingen van mensenrechten, arbeidsrechten en milieuschade binnen hun eigen bedrijfsvoering en in hun volledige keten op te sporen en aan... lees verder

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Agenda

Certified ESG Management

AGENDA

Masterclass Het ideale testament – Bestaat dat echt?

Online cursus Digitale nalatenschap in de praktijk: regelen én afwikkelen

Specialisatieopleiding btw en internationaal zakendoen

Webinar voorjaarsnota & vooruitblik Belastingplan 2026

Online cursus Estate planning voor de AB-houder & inkomstenbelasting

Masterclass verantwoord adviseren: Ethiek als kompas in de fiscaliteit

Online cursus ViDA – btw in het digitale tijdperk

Verdiepingscursus DGA-advisering

Leergang Erfrecht

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×