• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Reacties Prinsjesdag

16 september 2020 door Anne-Marie Noordenbos

Prinsjesdag 2023

Woensdag beginnen in de Tweede Kamer de Algemene Politieke Beschouwingen. De Kamer gaat in debat met premier Rutte over de Miljoenennota. Het is gebruikelijk dat oppositiepartijen dan een tegenbegroting indienen.

Oppositiepartijen GroenLinks, SP en PvdA willen miljarden euro’s meer uitgeven aan hogere salarissen in de zorg en lagere huren. In een gezamenlijke tegenbegroting stellen ze voor om 9,4 miljard euro extra te investeren. Om die plannen te betalen willen ze vooral de belastingen voor bedrijven en vermogende burgers verhogen.

VNO-NCW

Deze Rijksbegroting helpt Nederland investerend uit de crisis te komen. Het steun- en herstelpakket, het nieuwe Groeifonds, de nieuwe investeringskorting (BIK) en tal van andere maatregelen geven vertrouwen.’ Dat zeggen VNO-NCW en MKB-Nederland in reactie op de Prinsjesdagstukken.

Volgens voorzitter Ingrid Thijssen kunnen we door het investeringspakket bovendien de economie gaan vernieuwen. ‘We staan als samenleving voor grote opgaven, zoals het klimaatvraagstuk en digitalisering. Het is daarom belangrijk dat de investeringen toekomstgericht zijn. Naast investeren om nieuwe banen te creëren, is het op dit moment belangrijk dat we mensen aan nieuw werk helpen vóórdat ze werkloos worden.’

MKB-Nederland

Jacco Vonhof, voorzitter MKB-Nederland: ‘Met het coronapakket en bijvoorbeeld de verlaging van de vennootschapsbelasting naar 15 procent voor winsten tot uiteindelijk € 400.000 kunnen we veel meer mkb’ers de komende jaren een zetje in de rug geven. Toch is het zeker nog niet allemaal halleluja. De fiscale maatregelen tegen familiebedrijven in box 2, de versnelde afbouw van de zelfstandigenaftrek en het feit dat er nog steeds onbedoeld ondernemers buiten de corona-steunmaatregelen vallen helpen niet. Hier gaan we komende maanden kijken wat we politiek voor elkaar kunnen boksen om dat te verbeteren.’

Investeringen in infra en woningbouw

Vonhof dringt verder aan op een snelle oplossing voor de stikstofproblematiek. ‘Dat mag geen dealbreaker worden voor investeringen in infra en woningbouw.’ Ook wil hij dat het kabinet ondernemers langer de tijd geeft – vier in plaats van twee jaar – om uitgestelde belastingen terug te betalen. ‘Anders gaan ondernemers meer dan 35 procent belasting per maand betalen en dat zet juist een rem op investeringen.’

ONL

Een jaar geleden zag de Nederlandse economische toekomst er rooskleurig uit, maar het coronavirus bleek een venijnige spelbreker. ONL is ondanks de huidige complexe situatie positief over de plannen van het kabinet om mkb-ondernemers door deze lastige crisis heen te helpen. De overheid komt het bedrijfsleven in de Miljoenennota tegemoet met verschillende stimulerende maatregelen. Met focus op lastenverlichting en een flinke stimulans op investeringen, is de boodschap helder: de economie moet op gang, mouwen opstropen en er tegenaan!

CPB

Pieter Hasekamp, directeur CPB: “Het steunpakket heeft de klap verzacht en heeft domino-effecten in de economie voorkomen, maar een toename van faillissementen en werkloosheid is onvermijdelijk wanneer bedrijven zich moeten aanpassen aan de veranderde vraag. De effectiviteit van het steunbeleid neemt dus wel geleidelijk af. Daarom is het verstandig dat het steunpakket voorzichtig wordt afgebouwd en meer gericht wordt op aanpassing en omscholing.”

FNV

De FNV ondersteunt de maatregelen van het kabinet in de verschillende steunpakketten, maar ziet een uitgelezen kans om de investeringen te koppelen aan arbeidsmarktbeleid en verduurzaming om de klimaatdoelen dichterbij te brengen. FNV-voorzitter Busker: ‘In de investeringsprogramma’s moeten de voorwaarden worden opgenomen die ertoe leiden dat het vaste contract de norm is, onzekere contracten worden beperkt en dat de cao wordt nageleefd.’

Bij de steunpakketten lukte het behouden van werk en inkomen voor mensen met een vast contract aanzienlijk beter dan voor uitzendkrachten, mensen met oproepcontacten en zelfstandigen. De crisis onderstreept het probleem van de doorgeschoten flexibilisering op de arbeidsmarkt en laat de gaten in het stelsel van sociale zekerheid zien. Jongeren zullen flink baat hebben bij meer vaste banen, investeringen in onderwijs en plaatsmaakregelingen.

NVM

De Nederlandse Coöperatieve Vereniging van Makelaars en Taxateurs (NVM) is blij dat er een financiële injectie van het kabinet komt om de woningmarkt vlot te trekken, maar het is niet toereikend. “Het is een mooie eerste stap maar het gaat simpelweg niet snel genoeg.

Overdrachtsbelasting

De NVM kijkt met argusogen naar het voorstel van het kabinet om de overdrachtsbelasting te differentiëren. Het kabinet wil de overdrachtsbelasting voor starters afschaffen en tegelijkertijd diezelfde belasting voor particuliere beleggers naar 8% verhogen.

De NVM pleit voor een meer integrale herziening van het hele financiële en fiscale stelsel rond de vastgoedmarkt. Onno Hoes: “Het afschaffen van de overdrachtsbelasting voor starters in de woningbouw schiet zijn doel voorbij. Het doel is om starters een betere toegankelijkheid tot de woningmarkt te geven, maar dat wordt met het afschaffen van de overdrachtsbelasting niet bereikt. Ook de verhoging van de overdrachtsbelasting naar 8% voor particuliere beleggers en voor commercieel vastgoed zal verkeerd uitpakken.
Naar alle waarschijnlijkheid zullen de huren omhoog gaan. Meer woningaanbod, in combinatie met beleid dat aandacht heeft voor de lokale verschillen zien wij als een betere oplossingsrichting.”

Filed Under: Belastingplan, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Gemachtigde moet telefonisch bereikbaar blijven
Volgende artikel
Beleidsregel tegemoetkoming verhuurders sportaccommodaties

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

hoofdlijnenakkoord

Gevolgen val kabinet voor Belastingplan 2026

Staatssecretaris van Oostenbruggen informeert de Eerste en de Tweede Kamer over de gevolgen van de val van het kabinet voor het Belastingplan 2026.

Fiets van de zaak

Antwoorden op Kamervragen over Fiscale Beleids- en Uitvoeringsagenda 2025

Staatssecretaris Van Oostenbruggen geeft antwoord op vragen van de vaste commissie voor Financiën over de Fiscale Beleids- en Uitvoeringsagenda 2025. 

zwaar beroep RVU

Structureel maken RVU-drempelvrijstelling in Belastingplan 2026

Staatssecretaris Van Oostenbruggen licht het opnemen van de regeling voor zware beroepen in het wetsvoorstel Belastingplan 2026 toe.

Fonds voor gemene rekening

In Belastingplan 2026 aanpak lucratiefbelangregeling

Staatssecretaris Van Oostenbruggen wil in het Belastingplan 2026 een voorstel doen om een ongewenste structuur tegen te gaan waarbij belastingplichtigen met een middellijk gehouden lucratief belang belastingheffing over voordelen uit lucratief belang proberen te ontgaan.

Fiscale beleids- en uitvoeringsagenda 2025

Staatssecretaris Van Oostenbruggen stuurt de Eerste en Tweede Kamer de Fiscale beleids- en uitvoeringsagenda 2025.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Eindejaarstips

AGENDA

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×