• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Regels kredietverlening coronacrisis niet altijd nageleefd

26 november 2020 door Anne-Marie Noordenbos

De Nederlandse Staat heeft afgelopen maanden voor € 62,7 miljard aan garanties en leningen verstrekt om de economische gevolgen van de coronacrisis op te vangen. Maar het parlement krijgt soms pas volledige informatie na de stemming.

Ministers hebben zich niet altijd aan de regels gehouden die sinds enkele jaren gelden bij het verstrekken van deze risicoregelingen. Die regels zijn na de kredietcrisis, in 2008 en de jaren erna, aangescherpt om te hoge financiële risico’s voor de rijksoverheid te voorkomen (‘nee, tenzij’). De regels voor deze vorm van steun worden niet altijd consequent en consistent gevolgd, zo blijkt uit het onderzoeksrapport van de Algemene Rekenkamer van 25 november 2020.

Tussen maart en eind augustus 2020 heeft de Staat der Nederlanden zich met 14 risicoregelingen garant gesteld voor met name steun aan bedrijven en de zorgsector. Daarmee is het financiële risico voor de rijksoverheid in 5 maanden met € 60,9 miljard toegenomen.

Uitstaande garanties stijgen wederom tot bijna 250 miljard euro

Het financiële risico van de afgegeven garantstellingen (soms uitbreiding van bestaande regelingen) is in de coronacrisis bijna even hoog als op het hoogtepunt van de kredietcrisis. Het gaat om garanties bij steun aan bedrijven, zoals de herverzekering van leverancierskredieten, borgstellingen voor het midden- en kleinbedrijf, voor KLM en ziekenhuisapotheken en diverse EU-steunmaatregelen. Garantieverstrekkingen hebben geen directe gevolgen voor de overheidsuitgaven, maar kennen het risico dat de overheid alsnog met geld over de brug moet komen als de garantie ingeroepen wordt.

Leningen voor vervoerders, reisfonds, Caribische eilanden

Naast de garantstellingen hebben ministers tijdens de coronacrisis voor € 1,8 miljard leningen verstrekt (8 gedurende het onderzoek). Zo is er geld geleend aan Aruba, Curaçao en Sint-Maarten, aan de Stichting Garantiefonds Reisgelden, KLM en de Waddenveren.
Bij leningen loopt de overheid het risico dat deze niet volledig terugbetaald worden of dat de ontvangende partij de bijhorende rente niet meer kan betalen.

Kader beperkt ingezet

Bij 6 van de 22 regelingen hebben ministers het verplichte toetsingskader niet gebruikt om te bepalen of een lening of garantie passend is. In andere gevallen is het toetsingskader niet altijd volledig ingevuld. In vier gevallen hebben ministers het parlement het ingevulde kader pas gestuurd, nadat de Tweede Kamer over de noodzakelijke begrotingswijziging had gestemd. In een enkel geval heeft het kabinet het parlement niet gemeld dat een risicoregeling al geldt voordat de Tweede en Eerste Kamer erover konden stemmen.

Reactie minister

In een reactie zegt de minister van Financiën een evaluatie van de regels toe en nauwgezetter gebruik van het toetsingskader. In haar nawoord onderkent de Algemene Rekenkamer dat bij de regelingen haast was geboden, maar goede en tijdige informatie aan het parlement is voor het kabinet geen louter administratieve verplichting, maar essentieel voor de uitoefening van de controlerende taak en het budgetrecht van het parlement. De Rekenkamer noemt het vreemd dat de minister een geringe rol toekent aan de kostendekkendheid van de risicoregelingen, omdat het om de ondersteuning van de economie ging. Ondersteuning van de economie is altijd het doel van risicoregelingen van de Staat.

Meer informatie: Algemene Rekenkamer, 25 november 2020

Gratis online sessie: Fiscaal Eindejaarsjournaal

Tijdens het eenmalige Fiscaal Eindejaarsjournaal blikken onze experts terug op een bewogen jaar en kijken ze vooruit naar een spannend 2021. We gaan onder meer in op de baangerelateerde investeringskorting (BIK),Wde afrekening van de NOW-1 en op de NOW-3, welke ondernemers nog kunnen aanvragen tot 13 december. En natuurlijk beantwoorden ze graag jouw praktijkvragen live.

maandag 7 december | 12:00 tot 13:00 | gratis deelname

Reserveer een plek

Filed Under: Covid-19, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Fiscale verzamelwet 2021 gepubliceerd
Volgende artikel
Houd tempo aan in liquidatieproces

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

faillissement

Voorkomen van onnodige faillissementen financieel gezonde bedrijven

Het kabinet wil een langere betalingsregeling toestaan voor de betaling van een in een saneringsakkoord overeengekomen bedrag. Dit schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen in antwoord op Kamervragen over het voorkomen van onnodige faillissementen van financieel gezonde bedrijven en het bieden van maatwerk voor ondernemers met coronabelastingschulden.

120.000 ondernemers hebben nog coronaschulden

In het eerste kwartaal van 2025 hebben ondernemers € 900 miljoen afgelost op hun openstaande coronaschuld. Op 1 april hebben nog 120.785 ondernemers een betalingsregeling op een schuld van € 5,9 miljard.

restaurant leeg

Documenten openbaar sanerings- en/of kwijtscheldingsverzoeken

De staatssecretaris van Financiën heeft documenten openbaar gemaakt met informatie over saneringsverzoeken en/of kwijtscheldingsverzoeken van bedrijven die een aanvraag hiervoor hebben gedaan. Het gaat om een verzoek op basis van de Wet open overheid (Woo).

Negen procent Tozo-uitkering teruggevorderd

De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) was bedoeld om zelfstandigen te compenseren als het inkomen door de coronacrisis tot onder het sociaal minimum daalde.

coronaschuld

Coronaschulden blijven bedrijfsherstel belemmeren

De € 7,3 miljard aan openstaande coronaschulden draagt nog steeds bij aan het toenemende aantal faillissementen. Dit blijkt uit de vierde editie van PwC’s Bijzonder Beheer Barometer. Sinds begin 2022 neemt het aantal faillissementen elk kwartaal toe, en volgens 69% van het panel van herstructureringsexperts zal deze trend aanhouden. Hoewel het belang van de openstaande... lees verder

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×