• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Verlies status bestelauto onherstelbaar als kap te laag is

26 oktober 2018 door Remco Latour

Voldoet een auto niet aan de inrichtingseisen voor een bestelauto, dan kan de autohandelaar soms dit gebrek herstellen. Maar als de auto een kap heeft die te laag is, is dit een gebrek dat niet valt te herstellen.

Als een ondernemer een bestelauto in voldoende mate gebruikt voor zijn onderneming, geldt voor die auto een vrijstelling van bpm. Een auto kwalificeert pas als een bestelauto voor de bpm als zij voldoet aan de inrichtingseisen. Als de fiscus bij een controle merkt dat de auto op bepaalde punten niet voldoet aan de inrichtingseisen, krijgt de kentekenhouder onder voorwaarden de gelegenheid om dit gebrek te herstellen. Een van de voorwaarden is dat de laadruimte voldoet aan de fiscale maten. In een situatie voor Hof Amsterdam had een auto op het moment van controle een kap die 20 cm te laag was. Daardoor voldeed de auto niet aan de inrichtingseisen.

 

Geen beroep op herstelbeleid mogelijk

De kentekenhouder stelde dat hij de overkapping van de laadbak had laten verwijderen. Hij had de overkapping vervolgens omgebouwd tot een op maat gebouwde container. Deze container was in de laadbak van de auto geplaatst en werd als lading vervoerd. Optisch gezien was er geen verschil tussen deze situatie en de situatie van controle. Maar de situatie op het moment van de controle leidt tot bpm-heffing en de huidige situatie niet. Deze stelling kan de kentekenhouder echter niet baten. De inrichtingseisen zijn streng, maar gelden voor iedereen. Daardoor is volgens het hof geen sprake van willekeur. En dat de man het gebrek in de inrichtingseisen had hersteld, is evenmin relevant. Doordat de kap te laag was, was de laadruimte te klein. In dat geval kan men geen beroep doen op het herstelbeleid.

 

Wet: art. 3, derde lid en 13a Wet bpm 1992

Besluit: paragraaf 12.1 Kaderbesluit bpm (BLKB2015/1382M)

Meer informatie: Gerechtshof Amsterdam 11 oktober 2018 (gepubliceerd 24 oktober 2018), ECLI:NL:GHAMS:2018:3816

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Geschil om € 3 is per telefoon af te doen
Volgende artikel
Nieuwe verlieslijdende activiteit maakt geen bron

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

vrachtwagenheffing

Wijzigingswet Wet vrachtwachtheffing ivm herziene Europese tolheffingsregels gepubliceerd

De wijzigingswet met een aanpassing van de Wet vrachtwagenheffing in verband met de implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels is in het Staatsblad gepubliceerd.

laadkosten auto van de zaak

Minder snelle stijging bijtelling elektrische auto

De geplande gelijktrekking van de bijtelling voor elektrische auto’s met benzineauto’s in 2026 gaat niet door. In plaats daarvan blijft er in 2026 en deels in 2027 een financieel voordeel bestaan voor elektrische auto’s.

vrachtwagen snelweg

Wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heef het wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen. Dit wetsvoorstel gaat over het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen in de Wet vrachtwagenheffing.

onbelaste vergoeding auto opladen

Wijziging tarieven motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 veranderen de tarieven van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor diverse categorieën motorrijtuigen. De Belastingdienst stuurt hierover half november een brief.

autobelastingen

Standpunt Kennisgroep Auto ingetrokken wegens viertal arresten Hoge Raad

De Kennisgroep Auto heeft een standpunt ingetrokken in verband met een viertal arresten van de Hoge Raad.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×