• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Verlies status bestelauto onherstelbaar als kap te laag is

26 oktober 2018 door Remco Latour

Voldoet een auto niet aan de inrichtingseisen voor een bestelauto, dan kan de autohandelaar soms dit gebrek herstellen. Maar als de auto een kap heeft die te laag is, is dit een gebrek dat niet valt te herstellen.

Als een ondernemer een bestelauto in voldoende mate gebruikt voor zijn onderneming, geldt voor die auto een vrijstelling van bpm. Een auto kwalificeert pas als een bestelauto voor de bpm als zij voldoet aan de inrichtingseisen. Als de fiscus bij een controle merkt dat de auto op bepaalde punten niet voldoet aan de inrichtingseisen, krijgt de kentekenhouder onder voorwaarden de gelegenheid om dit gebrek te herstellen. Een van de voorwaarden is dat de laadruimte voldoet aan de fiscale maten. In een situatie voor Hof Amsterdam had een auto op het moment van controle een kap die 20 cm te laag was. Daardoor voldeed de auto niet aan de inrichtingseisen.

 

Geen beroep op herstelbeleid mogelijk

De kentekenhouder stelde dat hij de overkapping van de laadbak had laten verwijderen. Hij had de overkapping vervolgens omgebouwd tot een op maat gebouwde container. Deze container was in de laadbak van de auto geplaatst en werd als lading vervoerd. Optisch gezien was er geen verschil tussen deze situatie en de situatie van controle. Maar de situatie op het moment van de controle leidt tot bpm-heffing en de huidige situatie niet. Deze stelling kan de kentekenhouder echter niet baten. De inrichtingseisen zijn streng, maar gelden voor iedereen. Daardoor is volgens het hof geen sprake van willekeur. En dat de man het gebrek in de inrichtingseisen had hersteld, is evenmin relevant. Doordat de kap te laag was, was de laadruimte te klein. In dat geval kan men geen beroep doen op het herstelbeleid.

 

Wet: art. 3, derde lid en 13a Wet bpm 1992

Besluit: paragraaf 12.1 Kaderbesluit bpm (BLKB2015/1382M)

Meer informatie: Gerechtshof Amsterdam 11 oktober 2018 (gepubliceerd 24 oktober 2018), ECLI:NL:GHAMS:2018:3816

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Geschil om € 3 is per telefoon af te doen
Volgende artikel
Nieuwe verlieslijdende activiteit maakt geen bron

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Vaste voet bpm voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen

Met een nieuw besluit wordt de bpm-heffing voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen gelijkgetrokken met die van emissievrije personenauto’s.

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

inschrijven buitenlandse auto

Restantvoorraadregeling rechtvaardigt discriminerende BPM niet

Het Hof mag zich er niet op beroepen dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is om discriminerende BPM-heffing voor geïmporteerde auto's te rechtvaardigen.

vrachtwagen snelweg

Invoering vrachtwagenheffing op koers voor 2026

Minister Madlener informeert de Tweede Kamer over de voortgang van de invoering van de vrachtwagenheffing, die per 1 juli 2026 van start moet gaan. De heffing moet niet alleen het gebruik van de weg eerlijker beprijzen, maar ook een impuls geven aan innovatie en verduurzaming in de vervoerssector.

Fout bij motorrijtuigenbelasting door migratie naar nieuw systeem

De Belastingdienst heeft door een rekenfout miljoenen euro’s te veel wegenbelasting uitgekeerd aan provincies. De fout wordt hersteld via correcties in de resterende afdrachten van 2025, zonder gevolgen voor burgers en bedrijven schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen. Fout door migratie naar nieuw systeem In april 2025 constateerden enkele provincies dat de afdrachten niet overeenkwamen met de... lees verder

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×