• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Voortgangsrapportage monitoring Wet toekomst pensioenen zomer 2024

21 juni 2024 door Michel Halters

De minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen, Carola Schouten, heeft op 19 juni 2024 de voortgangsrapportage monitoring Wet toekomst pensioenen Zomer 2024 aangeboden.

Op 1 juli 2023 is de Wet toekomst pensioenen (hierna: Wtp) in werking getreden. De transitieperiode, die al bij veel partijen in voorbereiding was, is sindsdien formeel gestart. Betrokken partijen zijn aan zet om de transitie zorgvuldig vorm te geven en de uiterste transitiedatum en tussenliggende mijlpalen te behalen.

Doel Wtp

Met de invoering van de Wtp is het Nederlandse pensioenstelseltoekomstbestendig gemaakt. De hervorming behoudt de sterke elementen van collectiviteit en solidariteit in ons pensioenstelsel. Met de transitie krijgt de deelnemer eerder perspectief op een koopkrachtiger pensioen, wordt het pensioen transparanter en persoonlijker en sluit het beter aan op de ontwikkelingen in de samenleving en op de arbeidsmarkt.

Gevolgen voorgestelde wijzigingen Wtp

Voorstellen tot grote wijzigingen van de Wtp, leiden tot onduidelijkheid voor deelnemers, werkgevers en de pensioenuitvoering. Het uitdenken van het voorstel, het onderbouwen daarvan (zoals de noodzakelijkheid en proportionaliteit), het afstemmen met belanghebbenden, het juridisch toetsen van het voorstel en de uiteindelijke parlementaire behandeling nemen tijd in beslag. Specifiek zal duidelijk moeten worden wat de wijzigingsvoorstellen betekenen voor de lopende en afgeronde onderhandelingen over de nieuwe pensioenregeling en voor de administratiesystemen die al zijn aangepast naar het nieuwe stelsel. Er moet ook worden nagegaan of de voorstellen kunnen rekenen op een meerderheid in de Tweede en Eerste Kamer.

Stand van zaken met betrekking tot transitie

De pensioensector is al voortvarend aan de slag gegaan met de transitie. Daarbij is wel een verschil te onderkennen tussen werkgevers die bij pensioenfondsen zijn aangesloten en werkgevers die een pensioen bij een verzekeraar hebben ondergebracht. Uit de transitiemonitor en aanvullende informatie van sociale partners blijkt dat sociale partners of werkgevers die hun pensioenregeling laten uitvoeren door een pensioenfonds, al bij zeker 31 pensioenfondsen een transitieplan hebben opgesteld. Bij werkgevers die zijn aangesloten bij verzekerde regelingen lijkt echter sprake te zijn van uitstelgedrag. Zij zijn nog niet allemaal voortvarend bezig met de overstap naar een nieuwe regeling. Dit kan aan het einde van de transitieperiode tot een samenloop van veel overstappers leiden die voor verzekeraars en PPI’s lastig te verwerken wordt.

Knelpunten onduidelijke wetgeving

Ondanks een zorgvuldig wetgevingsproces blijven er tijdens de implementatie van een dergelijke stelselwijziging altijd nog knelpunten over om op te lossen. Om de transitie goed te laten verlopen, is ook duidelijkheid nodig voor de sector. Daarbij heeft de sector behoefte aan rust en voorspelbaarheid. Voor alle schakels in de keten is het van belang dat er stabiliteit is in de wet- en regelgeving. Alle capaciteit is nodig om de transitie te kunnen realiseren.

Bron: Kamerbrief voortgangsrapportage monitoring Wet toekomst pensioenen zomer 2024, Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, 19 juni 2024, 2024-0000171934 en Consequenties aanpassen Pensioenwet, Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, 19 juni 2024, 2024-0000162403

Filed Under: Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Internetconsultatie Wet aanpassing Regeling dienstverlening aan huis
Volgende artikel
Fiscale positie bijzondere invaliditeitsverhoging

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Mededeling toepassing aftrek wegens fictieve loonkosten

Het ministerie van Financiën heeft een mededeling gepubliceerd over de toepassing van de hardheidsclausule wegens fictieve loonkosten door een stichting die namens sportverenigingen kantine exploiteert.

jongeren; studenten

Collegegeld vóór emigratie toch aftrekbaar door dwaling over betalingstermijn

Het hof oordeelt dat een Indiase studente dwalend te vroeg collegegeld betaalde. Daardoor geldt de betaling pas vanaf 1 september 2019, toen zij binnenlands belastingplichtig werd. De scholingsuitgaven zijn daarom aftrekbaar. Een studente met de Indiase nationaliteit verhuist in augustus 2019 naar Nederland voor een master Biology. Zij ontvangt in juli 2019 een factuur van... lees verder

Vwo-studiekosten staan te ver van inkomensverwerving voor aftrek IB

De rechtbank beslist dat de kosten van een vwo-opleiding niet aftrekbaar zijn als scholingsuitgaven, omdat de opleiding te algemeen is en geen direct verband heeft met het verwerven van inkomen. Daardoor bestaat ook geen recht op een restant persoonsgebonden aftrek.

Opinie | Wanneer geniet je het genot: de verkoop van huurtermijnen

Lekt de Wet tegenbewijsregeling box 3 doordat vooruit ontvangen reguliere voordelen onbelast kunnen blijven? Mr. R.J.C. Segers geeft in deze NTFR Opinie een analyse van de wetgeving aan de hand van vooruit ontvangen huurtermijnen. Lees de hele NTFR/NDFR Opinie gratis via NDFR

algoritme Belastingdienst

Belastingdienst blijft systemen met privacyrisico’s nog even gebruiken

Het gaat om de systemen Informatiesjabloon en de Klantbeeld Toezicht Applicatie. De Belastingdienst heeft op 16 oktober 2025 plannen van aanpak voor deze uitfasering bij de AP ingediend.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×