• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

‘Vrijstellingsregelingen auto van de zaak worden dode letter’

16 mei 2012 door Jelle Berghuis

Volgens de laatste berichtgeving lijkt de vrijstelling van de eerste 500 kilometer voor privégebruik van de auto van de zaak te blijven bestaan. Nu volgens het Lenteakkoord het woon-werkverkeer als privé moet worden aangemerkt, wordt deze regeling echter niet meer dan ‘een wassen neus,’ aldus Jeroen Keijzer, belastingadviseur bij Deloitte.

Het is volgens Keijzer dan ook niet verbazingwekkend dat verschillende brancheorganisaties op hun achterste poten staan. ‘Op deze manier ontkomt bijna niemand aan bijtelling. Zodra de woon-werkkilometers ook als privé gaan tellen, is het niet meer te doen om onder de gestelde grens van 500 privékilometers per jaar te blijven. Hierdoor wordt deze vrijstellingsregeling eigenlijk alleen nog maar dode letter.’

 

Bestelauto’s

‘Vooral de gebruikers van bestelauto’s ondervinden onevenredig nadeel van deze regeling. Via bijvoorbeeld de regeling verbod privégebruik bestelauto kunnen zij nu nog aan bijtelling ontkomen door de auto puur zakelijk, waaronder voor het woon-werkverkeer, te gebruiken. Door de verwachte maatregelen in het Lenteakkoord wordt deze mogelijkheid aanzienlijk beperkt.’

 

Administratieve lasten

De verwachte regeling brengt ook veel administratieve rompslomp met zich mee. Keijzer: ‘Het is zeer bewerkelijk voor de werknemer om bij te houden en voor de werkgever om te controleren wanneer er sprake is van woon-werkverkeer en wanneer het om overige zakelijk verkeer gaat. Daarbij speelt afbakening ook een grote rol. Toen in 2002 woon-werkverkeer ook gedeeltelijk als privé werd gezien, leverde dit veel problemen op. Doordat veel regelgeving over dit onderwerp inmiddels al weer verdwenen is, zullen zaken opnieuw gedefinieerd moeten worden.’

 

Gelijke behandeling
‘Ik begrijp dat er een budgettaire maatregel genomen moet worden, maar de oplossing om woon-werkverkeer als privé te kwalificeren is in het licht hiervan niet wenselijk. Dan zou een beperking van de vrijstelling van de eerste 500 kilometer voor echt privégebruik beter hanteerbaar zijn. Maar dat staat gelijke fiscale behandeling van de auto van de zaak en privéauto’s in de weg. Voor degenen die in een eigen auto rijden, zal immers ook de onbelaste reiskostenvergoeding van € 0,19 voor woon-werkverkeer verdwijnen.’

 

‘Er wordt overigens nog door veel verschillende partijen gelobbyd om voorgenomen plannen aan te passen. Of dat ergens toe leidt moeten we afwachten. Deze week gaan er in ieder geval concrete plannen naar het CPB. Eind mei wordt het Lenteakkoord naar de Tweede Kamer gestuurd. Dan weten we pas echt waar we aan toe zijn.’

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Weekers bepleit indirecte ondernemingsvariant voor overheidsbedrijven
Volgende artikel
Vertraging door onjuiste postcode schaadt beroep niet

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

vrachtwagenheffing

Wijzigingswet Wet vrachtwachtheffing ivm herziene Europese tolheffingsregels gepubliceerd

De wijzigingswet met een aanpassing van de Wet vrachtwagenheffing in verband met de implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels is in het Staatsblad gepubliceerd.

laadkosten auto van de zaak

Minder snelle stijging bijtelling elektrische auto

De geplande gelijktrekking van de bijtelling voor elektrische auto’s met benzineauto’s in 2026 gaat niet door. In plaats daarvan blijft er in 2026 en deels in 2027 een financieel voordeel bestaan voor elektrische auto’s.

vrachtwagen snelweg

Wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heef het wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen. Dit wetsvoorstel gaat over het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen in de Wet vrachtwagenheffing.

onbelaste vergoeding auto opladen

Wijziging tarieven motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 veranderen de tarieven van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor diverse categorieën motorrijtuigen. De Belastingdienst stuurt hierover half november een brief.

autobelastingen

Standpunt Kennisgroep Auto ingetrokken wegens viertal arresten Hoge Raad

De Kennisgroep Auto heeft een standpunt ingetrokken in verband met een viertal arresten van de Hoge Raad.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×