• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

‘Vrijstellingsregelingen auto van de zaak worden dode letter’

16 mei 2012 door Jelle Berghuis

Volgens de laatste berichtgeving lijkt de vrijstelling van de eerste 500 kilometer voor privégebruik van de auto van de zaak te blijven bestaan. Nu volgens het Lenteakkoord het woon-werkverkeer als privé moet worden aangemerkt, wordt deze regeling echter niet meer dan ‘een wassen neus,’ aldus Jeroen Keijzer, belastingadviseur bij Deloitte.

Het is volgens Keijzer dan ook niet verbazingwekkend dat verschillende brancheorganisaties op hun achterste poten staan. ‘Op deze manier ontkomt bijna niemand aan bijtelling. Zodra de woon-werkkilometers ook als privé gaan tellen, is het niet meer te doen om onder de gestelde grens van 500 privékilometers per jaar te blijven. Hierdoor wordt deze vrijstellingsregeling eigenlijk alleen nog maar dode letter.’

 

Bestelauto’s

‘Vooral de gebruikers van bestelauto’s ondervinden onevenredig nadeel van deze regeling. Via bijvoorbeeld de regeling verbod privégebruik bestelauto kunnen zij nu nog aan bijtelling ontkomen door de auto puur zakelijk, waaronder voor het woon-werkverkeer, te gebruiken. Door de verwachte maatregelen in het Lenteakkoord wordt deze mogelijkheid aanzienlijk beperkt.’

 

Administratieve lasten

De verwachte regeling brengt ook veel administratieve rompslomp met zich mee. Keijzer: ‘Het is zeer bewerkelijk voor de werknemer om bij te houden en voor de werkgever om te controleren wanneer er sprake is van woon-werkverkeer en wanneer het om overige zakelijk verkeer gaat. Daarbij speelt afbakening ook een grote rol. Toen in 2002 woon-werkverkeer ook gedeeltelijk als privé werd gezien, leverde dit veel problemen op. Doordat veel regelgeving over dit onderwerp inmiddels al weer verdwenen is, zullen zaken opnieuw gedefinieerd moeten worden.’

 

Gelijke behandeling
‘Ik begrijp dat er een budgettaire maatregel genomen moet worden, maar de oplossing om woon-werkverkeer als privé te kwalificeren is in het licht hiervan niet wenselijk. Dan zou een beperking van de vrijstelling van de eerste 500 kilometer voor echt privégebruik beter hanteerbaar zijn. Maar dat staat gelijke fiscale behandeling van de auto van de zaak en privéauto’s in de weg. Voor degenen die in een eigen auto rijden, zal immers ook de onbelaste reiskostenvergoeding van € 0,19 voor woon-werkverkeer verdwijnen.’

 

‘Er wordt overigens nog door veel verschillende partijen gelobbyd om voorgenomen plannen aan te passen. Of dat ergens toe leidt moeten we afwachten. Deze week gaan er in ieder geval concrete plannen naar het CPB. Eind mei wordt het Lenteakkoord naar de Tweede Kamer gestuurd. Dan weten we pas echt waar we aan toe zijn.’

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Weekers bepleit indirecte ondernemingsvariant voor overheidsbedrijven
Volgende artikel
Vertraging door onjuiste postcode schaadt beroep niet

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

laadkosten auto van de zaak

Schending eigendomsrecht bij verhoging bijtelling elektrische auto

Rechtbank Noord-Nederland oordeelt dat verdubbeling bijtelling elektrische auto's voor 2020 het eigendomsrecht schendt van mensen die in 2019 al onomkeerbare verplichtingen waren aangegaan.

woon werkverkeer

De auto rijdt door: contourenbrief hervorming autobelastingen

Het kabinet schetst de contouren van een toekomstbestendig stelsel van autobelastingen, met oog voor betaalbaarheid, klimaatdoelen, bereikbaarheid en stabiele overheidsfinanciën. De brief biedt beleidsopties en overwegingen voor een nieuw kabinet, zonder nieuw beleid aan te kondigen.

Vaste voet bpm voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen

Met een nieuw besluit wordt de bpm-heffing voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen gelijkgetrokken met die van emissievrije personenauto’s.

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

inschrijven buitenlandse auto

Restantvoorraadregeling rechtvaardigt discriminerende BPM niet

Het Hof mag zich er niet op beroepen dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is om discriminerende BPM-heffing voor geïmporteerde auto's te rechtvaardigen.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Online cursus Internationale aspecten van Nederlandse belastingwetgeving

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Verdiepingscursus Tweetrapsmakingen opzetten en afwikkelen

Masterclass Management- en werknemersparticipatie

Verdiepingscursus Erven en schenken

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Webinar Belastingplan 2026

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

Online cursus Afwikkeling van overnameregelingen in firmacontract en statuten

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben je een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat je op deze link hebt geklikt is jouw inschrijving bevestigd. Indien je binnen 15 minuten geen e-mail in jouw inbox aantreft, controleer dan alstublieft jouw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×