• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

VZR: Pseudo-eindheffing drijft kosten zakelijke niet-elektrische leaseauto fors op

19 september 2025 door redactie

Vanaf 1 januari 2027 wordt een pseudo-eindheffing ingevoerd voor werkgevers die, mede voor privégebruik, een fossiele personenauto ter beschikking stellen aan werknemers.

Werkgevers zullen voortaan twaalf procent extra belasting moeten betalen over de catalogusprijs van een niet-elektrische leaseauto die ter beschikking wordt gesteld aan werknemers voor privégebruik, inclusief woon-werkverkeer. Dit geldt ook als de werknemer de auto alleen zakelijk gebruikt en dus buiten de bijtelling wenst te blijven. De maatregel is bedoeld om het zakelijke wagenpark versneld te elektrificeren en emissievrije mobiliteit te stimuleren.

‘Geen milieuwinst’

De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) uit stevige kritiek op deze belastingmaatregel. Volgens VZR betekent de pseudo-eindheffing het einde van de leaseauto voor veel werknemers en wordt de werkgever praktisch verplicht uitsluitend elektrische auto’s aan te bieden, ook als dit niet altijd praktisch of betaalbaar is voor de werknemer. VZR noemt de maatregel oneerlijk en stelt dat er geen sprake is van daadwerkelijke milieuwinst. Zo zouden zware, geïmporteerde elektrische auto’s fiscaal aantrekkelijk zijn, terwijl zuinige plug-in hybrides juist worden ontmoedigd. Ook worden zorgen uitgesproken over de infrastructuur: niet iedere berijder kan thuis laden of heeft toegang tot voldoende laadvoorzieningen, mede door netwerkcongestie.

Bovendien signaleert VZR dat de verplichting tot elektrificatie kan leiden tot marktverstoringen, zoals een grotere doorstroom van jonge elektrische auto’s naar het buitenland na vijf jaar en een huidige toename van de import van tweedehands niet-elektrische auto’s uit Duitsland. De organisatie vindt het onverstandig dat Nederland vooruitloopt op Europese regelgeving, aangezien in de EU nieuwe CO2-eisen en verkoopverboden voor nieuwe brandstofauto’s pas in 2035 gaan gelden.

Bron: VZR, 17 september 2025

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Aanslag erfbelasting mag op basis van strafrechtelijke gegevens en omkering bewijslast
Volgende artikel
Notaris in erfstrijd: rechter moet knoop doorhakken over uitbetaling erfenis

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

vrachtwagenheffing

Wijzigingswet Wet vrachtwachtheffing ivm herziene Europese tolheffingsregels gepubliceerd

De wijzigingswet met een aanpassing van de Wet vrachtwagenheffing in verband met de implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels is in het Staatsblad gepubliceerd.

laadkosten auto van de zaak

Minder snelle stijging bijtelling elektrische auto

De geplande gelijktrekking van de bijtelling voor elektrische auto’s met benzineauto’s in 2026 gaat niet door. In plaats daarvan blijft er in 2026 en deels in 2027 een financieel voordeel bestaan voor elektrische auto’s.

vrachtwagen snelweg

Wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heef het wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen. Dit wetsvoorstel gaat over het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen in de Wet vrachtwagenheffing.

onbelaste vergoeding auto opladen

Wijziging tarieven motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 veranderen de tarieven van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor diverse categorieën motorrijtuigen. De Belastingdienst stuurt hierover half november een brief.

autobelastingen

Standpunt Kennisgroep Auto ingetrokken wegens viertal arresten Hoge Raad

De Kennisgroep Auto heeft een standpunt ingetrokken in verband met een viertal arresten van de Hoge Raad.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×