• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Wegenbelasting flink omhoog

9 februari 2024 door Anne-Marie Noordenbos

BPM

Het Rijk verwacht in 2024 ruim € 4,9 miljard aan motorrijtuigenbelasting te ontvangen, ongeveer 7,5 procent meer dan een jaar eerder. Het wegenbelastingtarief, exclusief opcenten (de extra provinciale component van de motorrijtuigenbelasting), is met ongeveer 10 procent gestegen.

Belastingmaatregelen, zoals de (gedeeltelijke) vrijstelling van deels of volledig elektrische voertuigen, hebben een remmend effect op de verwachte opbrengsten. Bijna alle provincies verhogen het provinciale deel van de motorrijtuigenbelasting, het opcententarief. De verhoging is het grootst in Noord-Holland, waar het tarief wordt verhoogd van 67,9 procent naar 77,4 procent. Ondanks deze verhoging hanteert Noord-Holland nog steeds het laagste opcententarief van alle provincies.

Zuid-Holland hanteert met 98,7 procent het hoogste tarief. In totaal verwachten de provincies bijna 1,9 miljard aan wegenbelasting te gaan incasseren, 4,2 procent meer dan in 2023.

In 2024 gaan inwoners van Zuid-Holland en Gelderland met een benzineauto van 1 200 kilogram, € 716 aan wegenbelasting betalen. Een jaar eerder was dit in Zuid-Holland nog € 668 en in Gelderland € 660. Voor een benzineauto met een vergelijkbaar gewicht betaalt een inwoner van Noord-Holland op jaarbasis € 60 euro minder; € 656. Inwoners van Utrecht, Overijssel, Limburg, Noord-Brabant en Flevoland betalen € 672 voor een benzineauto van 1 200 kilogram.

Bron: CBS, 8 februari 2024

Online cursus Auto van de Zaak

Wat zijn de consequenties van de per 1 juli in te voeren normering werkgebonden personenmobiliteit? En, hoe zit het eigenlijk met het afschaffen van de grijskentekenregeling? Is het verstandig juist dit jaar over te stappen op een andere auto van de zaak, of is het beter om nog even te wachten?

Tijdens deze online cursus worden de belangrijkste fiscale aspecten van de auto van de zaak behandeld. Uiteraard komen daarbij de fiscale toekomstplannen voor de auto en de meest recente ontwikkelingen in de jurisprudentie uitgebreid aan bod.

Meer informatie en aanmelden

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
RJ-uiting 2024-3 over Pijler 2-winstbelastingen
Volgende artikel
Wat is een uitvoerbare variant van het winstcriterium in steunmaatregelen?

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Betalen naar Gebruik

Geen overtuigend bewijs voor zakelijk karakter ritten: bijtelling privégebruik auto terecht toegepast

Een werknemer die ritten naar restaurant, fitness en golfbaan niet als exclusief zakelijk kan onderbouwen, valt onder de bijtelling privégebruik auto. Ook zakelijke gesprekken onderweg maken ritten niet automatisch zakelijk.

laadkosten auto van de zaak

Schending eigendomsrecht bij verhoging bijtelling elektrische auto

Rechtbank Noord-Nederland oordeelt dat verdubbeling bijtelling elektrische auto's voor 2020 het eigendomsrecht schendt van mensen die in 2019 al onomkeerbare verplichtingen waren aangegaan.

woon werkverkeer

De auto rijdt door: contourenbrief hervorming autobelastingen

Het kabinet schetst de contouren van een toekomstbestendig stelsel van autobelastingen, met oog voor betaalbaarheid, klimaatdoelen, bereikbaarheid en stabiele overheidsfinanciën. De brief biedt beleidsopties en overwegingen voor een nieuw kabinet, zonder nieuw beleid aan te kondigen.

Vaste voet bpm voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen

Met een nieuw besluit wordt de bpm-heffing voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen gelijkgetrokken met die van emissievrije personenauto’s.

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Verdiepende AI training voor de fiscale praktijk

Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Online cursus Internationale aspecten van Nederlandse belastingwetgeving

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Verdiepingscursus Tweetrapsmakingen opzetten en afwikkelen

Masterclass Management- en werknemersparticipatie

Verdiepingscursus Erven en schenken

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Webinar Belastingplan 2026

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×