• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

NTFR
  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Wet spoedreparatie FE: terugwerkende kracht gerechtvaardigd

26 maart 2019 door Michel Halters

Op 14 maart 2019 hebben leden van het CDA vragen gesteld over de Wet spoedreparatie fiscale eenheid. Op 22 maart 2019 heeft de staatssecretaris hierop geantwoord. Daarbij is hij onder meer ingegaan over de terugwerkende kracht, de toepassing van de deelnemingsvrijstelling en de verliesverrekening bij wijziging van het belang.

Beleid is om terugwerkende kracht bij nieuwe fiscale regelgeving zoveel mogelijk te beperken en aan belastende fiscale maatregelen geen terugwerkende kracht toe te kennen, behoudens uitzonderlijke gevallen. Een dergelijk uitzonderlijke geval doet zich voor bij de Wet spoedreparatie fiscale eenheid. Op 25 oktober 2017 nam de A-G bij het Hof van Justitie een conclusie. Toen was het al duidelijk: niets doen of het in buitenlandse situaties toekennen van de voordelen van de fiscale eenheid was geen reële optie. Een negatieve uitspraak in deze zaak had naar verwachting tot gevolg dat uitholling van de Nederlandse belastinggrondslag door internationaal opererende bedrijven wordt vergemakkelijkt en daarbij een structurele derving kon ontstaan van honderden miljoenen euro’s per jaar. Dit is op 25 oktober 2017 zo nauwkeurig mogelijk gecommuniceerd en daardoor dus voldoende kenbaar gemaakt. Verschillende scenario’s zijn daarbij overwogen, maar de enige oplossing was aanpassing van de fiscale eenheid in binnen- en buitenlandse situaties. Ook de Raad van State is akkoord gegaan met de terugwerkende kracht van het voorstel en daarbij is de terugwerkende kracht versoepeld in die zin dat deze nu geldt per 1 januari 2018 in plaats van 25 oktober 2017.

 

Onderworpenheidstoets

Bepaalde onderdelen van de deelnemingsvrijstelling moeten worden toegepast alsof er geen fiscale eenheid is. Als onderdeel van deze fiscale analyse moeten ook relevante toetsen in de deelnemingsvrijstelling, zoals de onderworpenheidstoets worden toegepast alsof de dochtermaatschappij van de fiscale eenheid zelfstandig belastingplichtig zou zijn geweest. Fiscale consolidatie en andere mogelijkheden voor winst- of verliesoverdracht in het buitenland die afwijken van de Nederlandse fiscale eenheid staan in beginsel niet in de weg aan voldoende onderworpenheid, tenzij sprake zou zijn van een stelselafwijking waardoor er niet of onvoldoende belasting zou worden geheven. De staatssecretaris noemt als voorbeeld van een dergelijke afwijking de group relief in het VK of de group contribution in Zweden.

 

Herwaarderingsfaciliteit

De staatssecretaris bevestigt dat verliezen van de fiscale eenheid die afkomstig zijn van reeds ontvoegde dochtermaatschappijen op het tijdstip van overdracht van het belang die zijn achtergebleven bij de fiscale eenheid, aan de moedermaatschappij kunnen worden toegerekend. Verder verduidelijkt de staatssecretaris de herwaarderingsfaciliteit. De staatssecretaris verduidelijkt de werking van deze faciliteit aan de hand van een voorbeeld. Stel dat een fiscale eenheid 500 compensabele verliezen heeft. Daarvan zijn er 300 toerekenbaar aan de dochtermaatschappij (A). Als de aandelen in de moedermaatschappij (M) worden verkocht aan een derde, zou het aan A toerekenbare verlies komen te vervallen. A beschikt echter ‘stand alone’ over 500 stille reserves. Na verliesverrekening van A resteert nog een bedrag van 200 aan stille reserves dat moet worden bijgeteld. Kan dit bedrag zonder meer worden verrekend met het resterende verlies van de fiscale eenheid? De staatssecretaris bevestigt deze zienswijze.

 

Wet: art. 15 Wet VPB 1969

 

Update 1 april 2019

De leden van de Eerste Kamerfractie van het CDA hebben aanvullende vragen gesteld over de terugwerkende kracht. 

 

Meer weten?

Donderdag 28 maart 2019 verzorgen prof. dr. Daniel Smit en prof. dr. Reinout Kok de Verdiepingscursus Spoedreparatie fiscale eenheid. > AANMELDEN

Meer informatie: Antwoorden schriftelijk overleg over de Wet spoedreparatie fiscale eenheid, 22 maart 2019

Filed Under: Fiscaal nieuws, Internationaal & Europees recht, Nieuws, Vpb & Div.bel

Reageer
Vorige artikel
Modernisering van de regeling voor personenvennootschappen
Volgende artikel
Geen parallellie tussen interne en externe lening

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

30%-regeling

Standpunten Kennisgroep IBR IB niet-winst/LB/PH aanslag geactualiseerd 

De standpunten van de Kennisgroep IBR IB niet-winst/LB/PH uit de jaren 2022 – 2024 zijn geactualiseerd.

scholen en de kor; zonnepanelen

Afschrijvingsbeperking gebouwen geldt ook voor zonnepanelen woningcorporatie

De afschrijvingsbeperking voor gebouwen is terecht toegepast op de investering in zonnepanelen door een woningcorporatie. De zonnepanelen zijn volgens het hof onderdeel van of aanhorigheid bij de gebouwen en kwalificeren niet als zelfstandig bedrijfsmiddel.

privacy gegevens

Nota nav verslag Wijzigingswet UBO-registers

Minister Heinen geeft antwoord op vragen van de Eerste Kamer over de Wijzigingswet beperking toegang UBO-registers.

Nederlandse topsporters Monaco

EU voegt Monaco toe aan lijst met hoog risico op witwassen

Monaco is toegevoegd aan de EU-Lijst van landen met een hoog risico op witwassen. Dit heeft de Europese Unie bekendgemaakt.

beleggingsclub

Fonds voor gemene rekening: knelpunten en oplossingen

De staatssecretaris van Financiën heeft de belangrijkste knelpunten rond het fonds voor gemene rekening (fgr) in kaart gebracht en mogelijke oplossingen geschetst.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Opleidingen

Nationaal Congres BelastingZaken 2025

Online cursus Technisch aanmerkelijk belang

AGENDA

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×