• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Wijzigingswet Wet vrachtwachtheffing ivm herziene Europese tolheffingsregels gepubliceerd

4 december 2025 door redactie

vrachtwagenheffing

De wijzigingswet met een aanpassing van de Wet vrachtwagenheffing in verband met de implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels is in het Staatsblad gepubliceerd.

Belangrijkste bepalingen:

  • Uitbreiding en modernisering van definities in artikel 1, onder meer voor “vrachtwagen” (N2/N3‑voertuigen), aanhangwagen, oplegger, emissievrije vrachtwagen, CO2‑emissie, CO2‑emissieklassen en verschillende vormen van heffingen (infrastructuurheffing, externe kosten lucht/verkeer en CO2). Ook wordt de definitie van toegestane maximummassa aangepast aan de totale technisch toelaatbare massa van trekker plus eventuele aanhangwagen/oplegger.​
  • In artikel 2, nieuw lid 6, wordt vastgelegd dat bij de heffing geen direct of indirect onderscheid mag worden gemaakt naar nationaliteit van weggebruiker, vestigingsstaat van de vervoerder of registratie‑land van het voertuig, of naar herkomst/bestemming van het vervoer, in lijn met het EU‑discriminatieverbod.​
  • Artikel 3 wordt aangepast zodat voertuigen met eendags-, handelaars- of transitokenteken onder de heffing kunnen vallen, en er komt een vrijstelling voor emissievrije vrachtwagens tot 4.250 kg toegestane maximummassa.​
  • Artikel 5 (tarieven) wordt vervangen: per km geldt voortaan de som van een infrastructuurcomponent, een externe‑kostencomponent voor luchtverontreiniging/geluid en een externe‑kostencomponent voor CO2, met uitgebreide tarieftabellen naar gewichtsklasse, euro‑emissieklasse en CO2‑emissieklasse. De bedragen worden jaarlijks geïndexeerd via de tabelcorrectiefactor uit de Wet IB 2001; bij inwerkingtreding vindt een eenmalige “inhaalindexatie” plaats met factoren vanaf 2024.​
  • Artikel 8 wordt uitgebreid: de factuur van de dienstaanbieder moet de drie tariefdelen uitgesplitst tonen en het kentekenbewijs of gelijkwaardig document wordt verplicht bij het sluiten van de dienstverleningsovereenkomst, tenzij al eerder overgelegd. De dienstaanbieder bepaalt het toepasselijke tarief op basis van toegestane maximummassa, CO2‑ en euro‑emissieklasse, met gebruik van voertuigdocumenten en kentekenregister; als gegevens ontbreken wordt uitgegaan van CO2‑klasse 1, euroklasse 0 en de hoogste gewichtsklasse (>32.000 kg). Elke zes jaar moet de CO2‑indeling van voertuigen in klasse 2 of 3 worden herbeoordeeld.​
  • Diverse handhavings- en procedurebepalingen worden aangepast: o.a. verduidelijking welke artikelen overtredingen opleveren (artikel 13), wijziging bewaartermijn voor boetegegevens in artikel 21 en opschoning van verwijzingen in artikelen 22 en 23.​
  • Artikel 34 wordt gewijzigd zodat de minister periodiek, tegelijk met het EU‑verslag op grond van de richtlijn, een verslag aan het parlement stuurt over de doeltreffendheid en effecten van de wet.​

De wet treedt in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip; inwerkingtreding kan per artikel of onderdeel verschillen.

Bron: Wet van 19 november 2025, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Stb. 2025, 402structuur en Waterstaat, Stb. 2025, 402

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Dividenduitkering via houdstervennootschap valt onder artikel 4.12a
Volgende artikel
Vernieuwing Wet op de consignatie van gelden

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

laadkosten auto van de zaak

Minder snelle stijging bijtelling elektrische auto

De geplande gelijktrekking van de bijtelling voor elektrische auto’s met benzineauto’s in 2026 gaat niet door. In plaats daarvan blijft er in 2026 en deels in 2027 een financieel voordeel bestaan voor elektrische auto’s.

vrachtwagen snelweg

Wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heef het wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen. Dit wetsvoorstel gaat over het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen in de Wet vrachtwagenheffing.

onbelaste vergoeding auto opladen

Wijziging tarieven motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 veranderen de tarieven van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor diverse categorieën motorrijtuigen. De Belastingdienst stuurt hierover half november een brief.

autobelastingen

Standpunt Kennisgroep Auto ingetrokken wegens viertal arresten Hoge Raad

De Kennisgroep Auto heeft een standpunt ingetrokken in verband met een viertal arresten van de Hoge Raad.

woon werkverkeer

‘Huidige opzet autobelasting niet toekomstbestendig’

Voer een kilometerheffing in om de maatschappelijke kosten van  auto’s te blijven dekken is het pleidooi in een artikel op economenplatform ESB.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×