• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Reactie Flynth adviseurs en accountants op verkenning werkkostenregeling

21 mei 2013 door Jelle Berghuis

Flynth adviseurs en accountants juicht het toe dat de staatssecretaris van Financiën in de gepubliceerde verkenning ‘Aan het werk met de werkkostenregeling’ met twee oplossingsrichtingen komt voor de vergoedingen en verstrekkingen in de werkkostenregeling.

Wegnemen knelpunten

Onder de huidige regeling moet per tijdvak beoordeeld worden of de forfaitaire ruimte wordt overschreden. Om per tijdvak te kunnen toetsen of de vrije ruimte eventueel wordt overschreden, moet er een aansluiting zijn tussen de financiële administratie en de salarisadministratie. Veel ondernemers in met name het MKB zien deze bepaling als een administratief knelpunt. De loonheffingen – en daarmee ook de werkkostenregeling – gaan immers uit van heffing en afdracht per tijdvak. De salarisadministratie wordt daartoe periodiek afgesloten bij de uitbetaling van het tijdvakloon (veelal een maandaangifte), terwijl voor de financiële boekhouding vaak wordt aangesloten bij de btw-aangifte (kwartaalaangifte). Een mogelijke oplossing voor dit knelpunt is om de eindheffing van 80 procent, net als de crisisheffing, pas per 31 maart van het volgende kalenderjaar te belasten.

Noodzakelijkheidscriterium

Door het introduceren van een noodzakelijkheidscriterium worden vergoedingen en verstrekkingen die noodzakelijk zijn voor de vervulling van een dienstbetrekking niet als belastbaar loon aangemerkt. Flynth staat in beginsel positief tegenover het idee om – met behulp van het noodzakelijkheidscriterium met een open norm voor werkkosten – de loonheffing te vereenvoudigen. Toch verwachten we dat aanvullende regels onvermijdelijk zijn en daarom hebben we enige reserve bij de invoer van het noodzakelijkheidscriterium.

 

We achten het van belang dat in de discussie over het al dan niet introduceren van een noodzakelijkheidscriterium rekening wordt gehouden met het volgende:

  • Met de introductie van het noodzakelijkheidscriterium kunnen bepaalde vergoedingen en verstrekkingen, die vooralsnog onder de vrije ruimte moeten worden gebracht, onbelast worden vergoed of verstrekt (denk hierbij met name aan de tablet). Als deze maatregelen budgetneutraal moeten zijn, moet de forfaitaire ruimte van 1,5 procent naar verwachting worden verlaagd. Door deze verlaging zal het midden- en kleinbedrijf (inclusief de land- en tuinbouw) nog eerder met een overschrijding van de forfaitaire ruimte te maken krijgen: in deze sector werken immers veel parttimers. Wordt de forfaitaire ruimte inderdaad verlaagd, dan kan een werkgever deze al snel overschrijden enkel door het geven van een personeelsfeest of het verstrekken van een kerstpakket.
  • Als achteraf blijkt dat niet aan het noodzakelijkheidscriterium wordt voldaan, dan kan de werkgever met een heffing worden geconfronteerd. In zijn verkenning geeft de staatssecretaris aan dat de bewijslast om te bewijzen dat de voorziening (primair) met een oogmerk van bevoordeling/beloning van de werknemer is gegeven, bij de inspecteur ligt. Daarbij geeft de staatssecretaris ook aan dat – in de situatie waarin de werknemer ook aandeelhouder is in het lichaam waarvoor hij werkzaamheden verricht, de hoedanigheid van werkgever en werknemer in bepaalde mate door elkaar lopen en dat in dergelijke gevallen geen overwegende betekenis zal worden toegekend aan het oordeel van de werkgever over de vraag of van een noodzakelijke voorziening sprake is. Hetzelfde kan gelden in familieverhoudingen of in anderszins gelieerde verhoudingen. Familiebedrijven kunnen hierdoor achteraf met naheffingen worden geconfronteerd. Naar onze mening moet de onbelaste vergoeding of verstrekking in bepaalde situaties buiten twijfel gesteld worden om discussies daarover te voorkomen en de daarmee gepaard gaande kosten voor de ondernemer. Eén en ander kan de staatssecretaris vormgeven in een Besluit.
  • De introductie van het noodzakelijkheidscriterium kan gevolgen hebben voor diverse mobiliteitsregelingen. Denk bijvoorbeeld aan de huidige gerichte vrijstelling voor verhuiskosten. Veel gevallen zullen niet voldoen aan het noodzakelijkheidscriterium, waardoor in dat geval – ervan uitgaande dat geen specifieke maatregel wordt getroffen – de werkgever niet langer onbelast verhuiskosten kan vergoeden. Zonder specifieke maatregel worden ondernemers die in het kader van het ‘duurzaam ondernemen’ een verhuisregeling kennen benadeeld.

 

Inwerkingtreding

De staatssecretaris heeft aangegeven dat hij verwacht in het pakket Belastingplan 2014 met concrete voorstellen te komen. Voor ondernemers is nu onduidelijk of de te verwachten voorstellen al per 1 januari 2014 worden ingevoerd, waardoor mogelijk ook het forfait gaat dalen. Dit ontmoedigt ondernemers om al per 1 januari 2014 over te gaan. Bovendien kan dit mogelijk nadelige gevolgen hebben voor de ondernemers die al wel de werkkostenregeling toepassen. Het is naar onze mening verstandig dat de staatssecretaris op korte termijn duidelijkheid geeft over de inwerkingtreding van de aangekondigde aanpassingen.

Meer informatie: Reactie Flynth adviseurs en accountants op verkenning werkkostenregeling

Filed Under: Persberichten

Reageer
Vorige artikel
AFM vraagt om inbreng voor agenda 2014
Volgende artikel
Gezamenlijke visie NOAB en SRA op Verkenning werkkostenregeling

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

witwasse; aansprakelijkheid adviseur

Meer duidelijkheid over Wwft-melding ongebruikelijke transacties

Hoe moet een melding ongebruikelijke transactie plaatsvinden bij een entiteit waarin zowel belastingadviseurs als accountants werken? Daarover is meer duidelijkheid gekomen.

Register Belastingadviseurs reageert op pakket Belastingplan 2014

Op 17 september 2013 zijn de wetsvoorstellen van het pakket Belastingplan 2014 en separaat de wetsvoorstellen Wet maatregelen woningmarkt 2014 en Wet afschaffing fiscale aftrek specifieke zorgkosten gepubliceerd. De Commissie Wetsvoorstellen van het Register Belastingadviseurs heeft hierop gereageerd. Het RB juicht bepaalde maatregelen toe maar plaatst hier ook kritische kanttekeningen bij. Het RB heeft de commentaren gestuurd naar enkele leden van de Tweede Kamer en de Vaste Commissies van Financiën, VWS en SZW alsmede aan de algemene commissie voor Wonen en Rijksdienst van de Tweede Kamer.

NBA reageert op jongste rapportage AFM

De rapportage van de AFM over de kwaliteit van een aantal zogenaamde ‘NBA-kantoren’ is voor de NBA reden te benadrukken dat recent een nieuw kwaliteitsprogramma in gang is gezet.

NOB: SEO-rapport brengt discussie terug tot juiste proporties

De Nederlandse werkgelegenheid en de Nederlandse schatkist hebben groot belang bij de vestiging van zogenoemde ‘bijzondere financiële instellingen’ (BFI’s). Dat blijkt volgens de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs (NOB) uit het onafhankelijke onderzoek dat vandaag is gepresenteerd. Het onderzoek werd uitgevoerd door SEO Economisch Onderzoek, gelieerd aan de Universiteit van Amsterdam. De verdienste er van is, zo meent de NOB, dat de discussie in media en politiek nu kan worden gevoerd op basis van feiten in plaats van veronderstellingen.

KPMG over AFM-boete

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) legt KPMG een geldboete op vanwege tekortkomingen in de Opdrachtgerichte Kwaliteitsbeoordeling (OKB), de interne kwaliteitsbeoordeling van het werk van de externe accountant, geconstateerd in de periode van januari 2008 tot juli 2009. KPMG heeft in de loop van 2009 een belangrijke set maatregelen doorgevoerd om de opzet en de uitvoering van de OKB procedure te verbeteren.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

AGENDA

Sterk in je werk: Mindfulness, communicatie, focus en veerkracht

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

Online cursus Eindejaarstips

Online cursus Familiestichting en family governance

Online cursus Schenken en lenen in familieverband

Online cursus Gebruikelijk loon 2025

Verdiepingscursus Internationale estate planning

Online cursus Technisch aanmerkelijk belang

Online cursus Btw en de verleggingsregeling

Stoomcursus Tax accounting

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben u een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat u op deze link heeft geklikt is uw inschrijving bevestigd. Indien u binnen 15 minuten geen e-mail in uw inbox aantreft, controleer dan alstublieft uw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×