• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Blog | Ik ben voor, maar…

22 september 2021 door Jan-Bertram Rietveld

jan bertram rietveld

We werken we nu zo’n anderhalf jaar thuis. Kennelijk maken we allemaal per werkdag zo’n € 2 aan extra kosten. Dat heb ik niet verzonnen, dat heeft het Nibud voor het kabinet berekend. Bij de Prinsjesdagstukken zit de onderbouwing. Het leukste stuk om te lezen van de dikke stapel Prinsjesdagstukken. Het leert ons hoeveel thee en koffie de gemiddelde werknemer drinkt, en ja, ook hoeveel de werknemer het privaat bezoekt tijdens werktijd.

Kost dus € 2. En een vergoeding voor die kosten per thuiswerkdag mag vanaf 2022 onbelast worden gegeven. Als gerichte vrijstelling in de werkkostenregeling, maar wel even aanwijzen als werkkost.

Tot nu toe werd bij iedere nieuwe gerichte vrijstelling de vrije ruimte van de werkkostenregeling steeds een beetje verkleind. Logisch, zo’n gerichte vrijstelling kost belastinggeld en daar zal dus ruimte voor gemaakt moeten worden.

Ik ben blij dat de wetgever hier nu niet voor gekozen heeft. Er is een op papier volstrekt logische keuze gemaakt. Als de werknemer thuis werkt, gaat hij kennelijk niet naar zijn vaste werkplek. Dan heeft hij geen reiskosten en is er geen goede reden om onbelast nog een reiskostenvergoeding toe te staan. Dus: op een werkdag ofwel een thuiswerkvergoeding ofwel een reiskostenvergoeding.

De wetgever heeft de werkgever tegemoet willen komen. Als de werknemer en werkgever afspraken maken over vaste thuiswerkdagen en vaste kantoordagen, dan mag ook voor beide een vaste kostenvergoeding worden gegeven. Wel zo makkelijk. De onderbouwing en berekeningswijze was even puzzelen, en is het even een klusje om het in te regelen, maar daarna is dit goed te doen.

Tot hier een uitstekend en logisch plan.

Maar toen is men gaan filosoferen over bijzondere gevallen: wat als werkgever en werknemer geen vaste thuiswerkdagen overeenkomen? Dan wordt het dagen tellen. En wat als de werknemer halverwege de thuiswerkdag naar een klant gaat? Dan mag naast de thuiswerkvergoeding een reiskostenvergoeding gegeven worden. En wat als de klant halverwege de dag toch naar kantoor gaat? Dan mag de werknemer kiezen tussen een thuiswerkvergoeding of de reiskostenvergoeding. Maar dat mag niet als de werknemer een auto van de zaak, een OV-kaart van de zaak of een fiets van de zaak heeft. Dan mag er helemaal geen vergoeding worden gegeven. Dit is weer anders als de werknemer die auto, OV-kaart of fiets niet gebruikt. Dan mag er wel weer worden gekozen. Theoretisch snap ik dat allemaal, maar gaat u als werkgever wel bij de poort staan om te kijken of de werknemer met zijn eigen fiets gekomen is, dan wel of hij de fiets van zijn partner heeft genomen? En wat als hij aan komt lopen? Toch even checken welke auto om de hoek staat?

Een thuiswerkvergoeding is een goed idee. Een vaste vergoeding bij afspraken is een goed idee. Ik raad iedere werkgever aan om afspraken zijn werknemers te maken en het niet aan de loop der dingen over te laten. En als dat niet kan, maak dan samen standaard de keuze voor een vergoeding, en ga uit van het gebruik van de geregelde vervoersfaciliteit, maar laat de keuze niet bij de werknemer, anders moet u een fietscontroledienst instellen. Wel goed voor de werkgelegenheid, maar of we dit moeten willen…..

Mr. Jan-Bertram Rietveld is loonbelastingspecialist bij EY. Daarnaast treedt hij regelmatig op als spreker en dagvoorzitter bij diverse symposia over loonheffingen en arbeidsvoorwaarden en verzorgt hij cursussen en trainingen. Hij is een van de docenten van de Verdiepingscursus dga-advisering.

Meer informatie en aanmelden

Filed Under: Belastingplan, Blogs, blogs

Reageer
Vorige artikel
Belastingplan 2022: de btw-wijzigingen
Volgende artikel
Blog | Wat is er op formeelrechtelijk terrein te melden?

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

one tier board

Blog | Je wordt genoemd

Richard Beune reageert in zijn blog op een opmerking van A-G Koopman over de kwestie over prejudiciële vragen van de Hoge Raad aan het Europees Hof van Justitie EG over de meldingsregeling van artikel 36 Invorderingswet 1990.

Opinie | Woonplaatsonderzoek begrensd

Een woonplaatsonderzoek maakt een vergaande inbreuk op de privacy van de belanghebbende. De Belastingdienst heeft een werkinstructie opgesteld en een expertisecentrum opgericht om een uniforme werkwijze bij woonplaatsonderzoeken te bevorderen. Daarin staan handvatten die in de praktijk bij een woonplaatsonderzoek kunnen worden gebruikt. Mr. Angelique Perdaems signaleert dat de werkinstructie een verbetering kan zijn, maar... lees verder

Opinie | Een betrekkelijk groote mate van frischheid

De politierechter in het strafrecht behandelt zaken van relatief eenvoudige aard en kan daardoor vaak direct ten overstaan van partijen mondeling uitspraak doen. In deze NTFR Opinie onderzoekt Michiel Hennevelt in hoeverre het fiscale procesrecht mogelijkheden biedt dit politierechtermodel te benaderen. Daarbij gaat hij in het bijzonder in op de mondelinge uitspraak in belastingzaken en... lees verder

Opinie | De nieuwe definitie van fonds voor gemene rekening

Met ingang van 2025 is de wet gewijzigd. In het nieuwe systeem, zijn personenvennootschappen niet belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting, behalve als ze binnen de nieuwe definitie van (open) fonds voor gemene rekening vallen. De oude toetredings- en overdraagbaarheidscriterium en verhandelbaarheidscriterium zijn vervallen. Zoals vaker, geschiedenis herhaalt zich niet, maar rijmt wel: er is sinds dit... lees verder

NTFR Opinie

Opinie | ‘Musks fiscale kettingzaag: heimwee naar de middeleeuwen’

Ze leken zover weg, de middeleeuwen, maar ineens lijken ze weer springlevend. Techmiljardairs wanen zich ridders met koninklijke aspiraties; daarbij claimen zij goddelijke rechten en aristocratische fiscale privileges. Grootheidswaanzin verdraagt blijkbaar geen belastingheffing. In zijn NTFR Opinie gaat prof. mr. dr. Hans Gribnau in op de politieke macht die techmiljardairs steeds meer krijgen. Die macht... lees verder

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Webinar voorjaarsnota & vooruitblik Belastingplan 2026

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben u een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat u op deze link heeft geklikt is uw inschrijving bevestigd. Indien u binnen 15 minuten geen e-mail in uw inbox aantreft, controleer dan alstublieft uw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×