• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Kabinet kritisch over aangenomen moties minimumloon en brandstofaccijns

29 september 2023 door Anne-Marie Noordenbos

Tankstation

Volgens het kabinet is de dekking van de aangenomen moties over onder meer het verhogen van het minimumloon, het laag houden van de brandstofaccijns en het verlagen van de energiebelasting niet deugdelijk. Dit blijkt uit een Kamerbrief met een toelichting op de aangenomen moties tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen.

Met deze brief geeft het demissionaire kabinet meer inzicht in de uitvoeringstechnische mogelijkheden van diverse voorgestelde maatregelen en de budgettaire consequenties. ‘De dekking van de moties die de Kamer heeft aangenomen is niet in alle gevallen deugdelijk, waardoor deze in de huidige vorm saldo en schuld doen verslechteren’. Voor wat betreft de uitvoerbaarheid van de moties geldt dat niet alle fiscale maatregelen in de moties uitvoerbaar zijn per 1 januari 2024. Sommige fiscale maatregelen in de moties wijzigen namelijk de structuur van een belasting.

Bevriezen accijnsverlaging en verlagen energiebelasting

De dekking is niet conform de begrotingsregels. Ook zijn de genoemde maatregelen tot voordeel van alle Nederlanders, terwijl het kabinet heeft gekozen voor gerichte maatregelen specifiek op de kwetsbare huishoudens. Daarnaast wordt voorgesteld de accijns op diesel en benzine te verlagen, terwijl huishoudens voornamelijk benzine gebruiken en de prijsverschillen met buurlanden bij benzine substantieel groter zijn.

Ook het verlagen van de energiebelasting voor consumenten in 2024 is niet eenvoudig. De financiële dekking komt van de invoering van een vliegtuigbelasting voor transferpassagiers en privéjets. Maar dat lukt op zijn vroegst in 2025. Er is dus een jaar niet genoeg geld.

Verhoging minimumloon

Het is op deze korte termijn niet mogelijk om de verhoging te ontkoppelen, bijvoorbeeld om de doorwerking in de AOW te bezien. De dekking is niet conform de begrotingsregels omdat hogere uitgaven aan de inkomstenkant worden gedekt. Daarnaast is de voorgestelde dekking onvoldoende. Verdere invulling vergt concreter inzicht in de gewenste dekking. Een verhoging van 75% van de bankenbelasting heeft gevolgen voor de internationale concurrentiepositie van Nederlandse banken en het vestigingsklimaat, en leidt tot hogere kosten van kredietverlening voor burgers en (mkb)-bedrijven. De verhoging leidt bij publieke sectorbanken mogelijk tot een lager dividend voor hun publieke aandeelhouders, o.a. gemeenten.

Alternatief is een bijzondere minimumloonsverhoging per 1 juli 2024. Ook heeft het verhogen van het WML gevolgen voor de beslagvrije voet. De beslagvrije voet wordt jaarlijks na het ontstaan van de vordering herberekend. De wijziging van het minimumloon loopt mee in de normbedragen van de beslagvrije voet die bij de berekening worden toegepast. Een massale herberekening van de beslagvrije voet is uitvoeringstechnisch niet mogelijk en niet altijd in het voordeel van de belastingplichtige of toeslaggerechtigde. De wijziging leidt tot een groter beroep op de dienstverlening bij de Belastingdienst en dienst Toeslagen.

Vliegbelasting transferpassagiers en privéjets

Een dekking via de vliegbelasting op transferpassagiers is op zijn vroegst uitvoerbaar vanaf 1 januari 2025. Naar verwachting leidt dit tot een daling van het aantal transferpassagiers in Nederland van 28% tot 34% en een daling van het totaal aantal passagiers in Nederland van 9% tot 13%. Dit gaat ten koste van de hub-functie en de netwerkkwaliteit van Schiphol. Dit komt grotendeels door een verplaatsing naar andere Europese landen, omdat Nederland dan als enige land transferpassagiers zou belasten. Een dergelijke belasting zou daarom beter in EU-verband ingevoerd kunnen worden.

Taakstelling voor belastingconstructies en fiscale regelingen te realiseren en daarmee de inkomstenbelasting voor 2024 niet te verhogen.

De invulling van de aanpak fiscale regelingen vraagt om een zorgvuldig traject met stakeholders en uitvoering. Voor een deel van de constructies wordt hier nog aan gewerkt. Verdere uitwerking vergt concreter inzicht in de gewenste invulling. Als de Kamer geen keuze maakt in welke fiscale regelingen of constructies kunnen worden ingezet voor de invulling van de taakstelling, kan het kabinet de motie niet uitvoeren.

Woensdag 4 oktober zijn de de Algemene Financiële Beschouwingen. 

Bron: Kamerbrief over aangenomen moties met budgettaire consequenties tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen, nr. 2023-0000218239, Ministerie van Financien, 29 september 2023

Filed Under: Belastingplan, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Geheimhouding gaat voor informeel informatieverzoek
Volgende artikel
Inwerkingtredingsbesluit nieuw artikel inhoudingsvrijstelling dividendbelasting

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Tweede Kamer

Gevolgen aangenomen amendementen pakket Belastingplan 2026

Minister Heinen en staatssecretaris Heijnen sturen de Tweede en Eerste Kamer een brief over de aangenomen amendementen op het pakket Belastingplan 2026, de uitvoerbaarheid voor de Belastingdienst en budgettaire gevolgen.

Tweede Kamer

Belastingpakket 2026 aangenomen door Tweede Kamer

De Tweede Kamer heeft 27 november 2025 het Belastingpakket 2026 aangenomen.

BOR

Vierde nota van wijziging Belastingplan 2026

Staatssecretaris Heijnen stuurt de Tweede Kamer een brief over de vierde nota van wijziging op het wetsvoorstel Belastingplan 2026.

Tweede Kamer

Overzicht appreciaties amendementen pakket Belastingplan 2026

Staatssecretaris Heijnen stuurt de Tweede Kamer een overzicht van de appreciaties op de ingediende amendementen op het pakket Belastingplan 2026.

Belastingplan 2026

Schriftelijke beantwoording WGO I – pakket Belastingplan 2026

Staatssecretaris Heijnen geeft antwoorden op vragen over het pakket Belastingplan 2026. De Tweede Kamer heeft deze vragen gesteld tijdens het eerste wetgevingsoverleg (WGO I) op 17 november 2025.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Webinar Fiscale wijzigingen 2026

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×