• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Nota van wijziging wetsvoorstel versterken toepassing profijtbeginsel watersysteemheffing

15 februari 2024 door Anne-Marie Noordenbos

uitstel betaling waterschapsbelastingen; coronacrisis

Minister Harbers stuurt een nota van wijziging bij het voorstel van wet tot wijziging van de Waterschapswet, de Waterwet en de Algemene wet bestuursrecht in verband met het versterken van de toepassing van het profijtbeginsel bij de watersysteemheffing, het geven van ruimte aan nieuwe ontwikkelingen en het oplossen van enkele knelpunten.

Met deze nota van wijziging wordt artikel 122, derde lid, onderdeel c, van de Waterschapswet (artikel I, onderdeel I) aangepast door de woorden ‘gebaat kunnen zijn’ te schrappen. Hierdoor wordt niet alleen beter aangesloten bij de bedoeling van deze tariefdifferentiatie, maar ook bij de wijze waarop de overige tariefdifferentiaties zijn vormgegeven. Het is niet zo dat het belang (de baat) van een onroerende zaak bij een wateraanvoerproject hierdoor geen rol meer speelt.

Verder wordt verduidelijkt wat onder het begrip ‘potentieel heffingplichtige’ wordt verstaan om daarmee onduidelijkheid te voorkomen. Niet bepalend is het gebruikelijke peilmoment van 1 januari van een kalenderjaar om te bepalen wie potentieel heffingplichtig is (vgl. artikel 119 van de Waterschapswet). Een potentieel heffingplichtige is ook alleen degene die daadwerkelijk een bijdrage verschuldigd is voor het wateraanvoerproject zodra de tariefdifferentiatie wordt toegepast. Heffingplichtigen waarvoor een 0-tarief zal gelden vallen daar dus niet onder. Wanneer het waterschap kan objectiveren dat er binnen het gebied sprake is van een verschillende mate van profijt dan kan er binnen het gebied gevarieerd worden met de hoogte van de tariefdifferentiatie. Deze mogelijkheid om te differentiëren is al opgenomen in het wetsvoorstel. Verduidelijkt wordt wel wanneer deze differentiatie van toepassing kan zijn. Hierbij kan het belang van de ongebouwde onroerende zaak bij het wateraanvoerproject vanwege onder meer de ligging en de bestemming in aanmerking worden genomen.

Bron: Nota van wijziging wetsvoorstel voor onder meer het versterken van de toepassing van het profijtbeginsel bij de watersysteemheffing, nr. I E NW/BSK-2024/11666, Ministerie IenW, 13 februari 2024

Filed Under: Fiscaal nieuws, Heffing lagere overheden, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Bronstaat mag ook lijfrente belasten bij indirecte aftrek
Volgende artikel
Sdu en Legadex bundelen krachten voor optimale ESG-integratie  

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

waterschapsbelasting

Waterschapsbelasting stijgt ook in 2026

De waterschapsbelasting gaat volgend jaar opnieuw omhoog vanwege toenemende kosten voor waterveiligheid en klimaatmaatregelen. De tarieven verschillen per regio, afhankelijk van lokale omstandigheden en beleidskeuzes.

restaurant

Heffingsambtenaar schendt informatieverplichting WOZ-waardering

De heffingsambtenaar had de huurgegevens van vergelijkbare panden moeten verstrekken. Door dit na te laten, schendt hij art. 40 lid 2 Wet WOZ. Het hof kent de eigenaar daarom een proceskosten- en schadevergoeding toe.

dans vrijstel reclamebelasting

Vrijstelling reclamebelasting stichting met niet-commerciële doelstelling toegekend

De rechtbank oordeelt dat de vrijstelling voor cultuur- en maatschappelijke instellingen met niet-commerciële doelstellingen van toepassing is, waardoor de reclamebelastingaanslag wordt vernietigd.

glastuinbouw

Onroerende zaken op meer dan 2 km van elkaar gelegen glastuinbouwlocaties vormen geen samenstel

Onroerende zaken op twee meer dan 2 km van elkaar gelegen glastuinbouwlocaties vormen geen samenstel

aftrekbaarheid kosten vervoer gehandicapt kind

Geen vrijstelling parkeerbelasting zonder zichtbare gehandicaptenparkeerkaart

Een automobilist met gehandicaptenparkeerkaart betaalt alsnog naheffing omdat de kaart niet achter de voorruit zichtbaar was.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×