• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Ondernemers: Belastingdienst overdreven streng bij kleine fouten

27 augustus 2024 door Anne-Marie Noordenbos

aangifte belasting 2024

Ruim een derde (36%) van de ondernemers vindt de Belastingdienst overdreven streng reageren op kleine fouten. Dit blijk uit een onderzoek in opdracht van de Inspectie Belastingen, Toeslagen en Douane, naar de ervaringen van zzp’ers en mkb’ers in hun interactie met de Belastingdienst.

Hoewel de Belastingdienst positief wordt beoordeeld op standaardprocessen, ervaren sommige ondernemers problemen wanneer hun situatie afwijkt van de normale gang van zaken.

De gemiddelde beoordeling die zzp’ers en mkb’ers aan de Belastingdienst geven is een 6,5. Dit is in lijn met resultaten van andere onderzoeken naar overheidsdiensten. De ondernemers die een hoger cijfer geven, noemen de Belastingdienst netjes, snel en deskundig. Bij onvoldoendes wordt gezegd dat men rigide beslissingen, onduidelijke communicatie en beperkte bereikbaarheid van de Belastingdienst ervaart.

Overdreven streng op kleine fouten

Ruim een derde (36%) van de ondernemers vindt de Belastingdienst overdreven streng reageren op kleine fouten. Drie op de vijf (59%) ondernemers vinden dat de Belastingdienst te snel met (het vooruitzicht op) boetes en boeterente komt. De communicatie die men hierover ontvangt ervaart men vaak als (te) hard en dwingend (‘u móét betalen’). Sommige ondernemers refereren hierbij aan de harde lijn die de Belastingdienst in hun perceptie hanteerde ten tijde van de  toeslagenaffaire. Beslissingen en beschikkingen kunnen soms onrechtvaardig voelen voor ondernemers door de in hun ogen strenge en dwingende reactie bij kleine fouten van de Belastingdienst. Driekwart (78%) van de ondernemers die onrechtvaardige beslissingen ervaart, geeft aan daar (veel) last van te hebben. Dit is bijna de helft (44%) van alle zzp’ers en mkb’ers.

Dwingende toon

Ondernemers vinden duidelijke communicatie belangrijk. Maar duidelijkheid slaat soms door in een dwingende toon in beslissingen of beschikkingen. Deze toon past niet bij het idee van gelijkwaardigheid dat ondernemers nastreven in hun zakelijke contacten. Een ruime meerderheid (92%) van de ondernemers verwacht van de Belastingdienst dat ze op een gelijkwaardige manier worden aangesproken en behandeld. Hier hoort volgens de ondernemers bij dat er contactgegevens worden vermeld op een beslissing of beschikking. Ondernemers vinden het frustrerend dat ze niet direct contact op kunnen nemen met de persoon bij de Belastingdienst die over hun casus gaat. Zo zouden vier op de vijf ondernemers (80%) het een verbetering vinden als men ook per email contact op kan nemen met de Belastingdienst. Ook frustreert het hen wanneer de Belastingdienst een terugbelafspraak niet nakomt. Dit roept bij sommige ondernemers een gevoel van ongelijkheid op. Zeker als blijkt dat andere ondernemers wel meer service van de Belastingdienst ontvangen omdat zij wel over directe, kortere lijnen met Belastingdienstmedewerkers beschikken.

Aanpassen standaardcommunicatie

Het lijkt de meeste ondernemers moeilijk om de interactie met de Belastingdienst van de ene op de andere dag volledig te verbeteren. Maar zij denken dat het aanpassen van standaardcommunicatie als reactie op (invul)fouten van ondernemers op korte termijn mogelijk moet zijn. Zo mag het betalingsproces volgens de ondernemers minder zwart-wit: als een bedrag niet op tijd binnen is, hoeft dat nog niet te betekenen dat de ondernemer volledig in gebreke is gebleven. De Belastingdienst zou eerst kunnen vragen of er iets mis is gegaan en de ondernemer de mogelijkheid geven zijn fout te herstellen. Ook stelt men voor dat de Belastingdienst meer rekening houdt met de betalingsgeschiedenis, waarbij loyale betalers eerder het voordeel van de twijfel krijgen. Tot slot, mag volgens de ondernemers het kunnen aangaan van een betalingsregeling makkelijker gemaakt worden.

Bron: Ipsos, 26 augustus 2024

PE-Pitstop Actualiteiten Formeel Belastingrecht

Op 15 oktober vindt de actualiteiten cursus Formeel belastingrecht plaats met Vanessa Huygen van Dyck. Tijdens deze cursus neemt zij jou mee door de selectie van relevante onderwerpen. Je weet wat nodig is om een discussie met de Belastingdienst in goede banen te leiden.

Meer informatie en inschrijven

Filed Under: Fiscaal nieuws, Formeel belastingrecht, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Nieuw formulier loonheffingen voor studenten en scholieren
Volgende artikel
A-G: geen redenen om aan te nemen dat fe Vpb nooit heeft bestaan

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

luxemburg

Informatiebeschikking over Luxemburgse bankrekeningen terecht

Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelt dat de inspecteur de informatiebeschikking terecht heeft opgelegd voor de jaren 2008-2014. Voor de jaren 2015-2018 vervalt de beschikking omdat inmiddels aanslagen zijn opgelegd. De man moet alsnog binnen zes weken de gevraagde informatie over Luxemburgse bankrekeningen verstrekken.

Hof moet ontvankelijkheid hoger beroep aftrek zorgkosten partner opnieuw beoordelen

De Hoge Raad oordeelt dat het hof het hoger beroep van een vrouw ten onrechte heeft afgewezen wegens het ontbreken van een volmacht. Het hof moet opnieuw onderzoeken of de vrouw zelf hoger beroep mocht instellen tegen de aanslag van haar ex-echtgenoot.

contant geld

Negatieve kas en contante stortingen rechtvaardigen navordering en boeten

Het Hof ’s-Hertogenbosch bevestigt dat de inspecteur terecht navorderingsaanslagen en vergrijpboeten heeft opgelegd aan een ondernemer met negatieve kasstanden en contante stortingen zonder bekende herkomst over 2011 en 2012. De man deed niet de vereiste aangiften en de bewijslast mag worden omgekeerd. Wel ontvangt hij 4.000 euro immateriële schadevergoeding wegens overschrijding van de redelijke termijn.

schuld aansprakelijkheid beestuurder

Internetconsultatie evaluatierapport Wet homologatie onderhands akkoord

Het ministerie van Justitie en Veiligheid is een internetconsultatie gestart over het evalutatierapport Wet homologatie onderhands akkoord.

voorlopige aanslag 2021

Standpunt interne compensatie tussen IB en PVV bij ambtshalve vermindering belastingaanslag

De Kennisgroep formeel recht heeft de vraag beantwoord of interne compensatie tussen inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen mogelijk is in het kader van het nemen van een beslissing op een verzoek om ambtshalve vermindering van een belastingaanslag.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Staken van de onderneming: (turbo)liquidatie, WHOA liquidatie akkoord

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×