• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

NTFR
  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Antwoorden Kamervragen over evaluatie ATAD door EC

27 september 2024 door Anne-Marie Noordenbos

rentevergoeding

Minister Keijzer geeft antwoorden op Kamervragen naar aanleiding van de evaluatie naar de Anti Tax Avoidance Directive (ATAD) die de Europese Commissie (EC) op 31 juli 2024 heeft aangekondigd.

ATAD1 is een effectief instrument om winstverschuiving naar laagbelaste landen te voorkomen en belastinggrondslaguitholling binnen internationale concerns tegen te gaan. ATAD1 bevat de earningsstrippingmaatregel die zorgt voor een gelijkere fiscale behandeling van eigen en vreemd vermogen, waardoor bedrijven niet gestimuleerd worden om zich voornamelijk met vreemd vermogen te financieren. Nederland heeft ervoor gekozen om de maatregel robuust vorm te geven, wat verder gaat dan de minimumstandaard van ATAD1.

Geen uitzondering woningcorparaties

Een uitzondering voor woningcorporaties in de earningsstrippingmaatregel is niet mogelijk, omdat ATAD1 niet in een specifieke uitzonderingsmogelijkheid hiervoor voorziet. Nederland heeft strengere regels dan ATAD1 voorschrijft, zoals een lagere drempel van € 1 miljoen en een aftrekpercentage van 20% (voorheen 30%). Het kabinet heeft besloten om het aftrekpercentage weer te verhogen naar 25% vanaf 2025.

Woningcorporaties, samen met andere kapitaalintensieve belastingplichtigen, worden meer belast door de earningsstrippingmaatregel. Er zijn mogelijkheden voor uitzonderingen binnen ATAD1, zoals voor langlopende infrastructuurprojecten, maar deze gelden niet voor woningcorporaties. Ondanks de impact op woningcorporaties ziet het kabinet geen ruimte om specifieke uitzonderingen te maken ten behoeve van deze groep, omdat dit niet voldoet aan de implementatieverplichtingen van de richtlijn.

In de periode van 2019 tot 2022 heeft de earningsstrippingmaatregel voor woningcorporaties geleid tot beperkingen in renteaftrek, met heffingen tot gevolg. Het is echter niet duidelijk of de invoering van ATAD1 heeft geleid tot minder woningbouw door de corporaties. Woningcorporaties hebben financiële mogelijkheden door onder andere de afschaffing van de verhuurderheffing om te investeren in betaalbare huurwoningen.

Het kabinet heeft aangekondigd om de maximaal aftrekbare rente in de vennootschapsbelasting te verhogen van 20% naar 25%, wat een lastenverlichting met zich meebrengt voor verhuurders die investeren via met vreemd vermogen gefinancierde vennootschappen. Deze maatregel is verder uitgewerkt in het wetsvoorstel Belastingplan 2025.

Herziening

De minister wil voor een eventuele herziening van ATAD1 eerst de uitkomsten van de evaluatie van ATAD1 afwachten die momenteel wordt uitgevoerd. Op dit moment is nog onbekend hoe het vervolgproces er precies uit zal zien na de openbare consultatie over ATAD1. De verwachting is dat een uitgebreid verslag zal worden opgesteld over de maatregelen uit ATAD1. Volgens de meest recente planning van de Europese Commissie wordt dit verslag in het derde kwartaal van 2025 gepubliceerd. Zodra dit beschikbaar is, wordt dit met de Kamer gedeeld. In dat licht zou meer beleidsvrijheid voor individuele EU-lidstaten om gerichter bepaalde sectoren te kunnen uitzonderen onder ATAD1 in beginsel worden verwelkomd.

Bron: Antwoorden Kamervragen over evaluatie ATAD door EC, nr. 2024-0000804033, Ministerie VRO, 26 september 2024

Filed Under: Fiscaal nieuws, Internationaal & Europees recht, Nieuws, Vpb & Div.bel

Reageer
Vorige artikel
Dienst Toeslagen wil gedupeerde ouders afkopen
Volgende artikel
Fiscus is niet gebonden aan uitspraak van aangifte-invuller

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Toepassing hardheidsclausule aftrek fictieve loonkosten

Het ministerie van Financiën heeft een mededeling gepubliceerd over de toepassing van de hardheidsclausule wegens fictieve loonkosten door een stichting die namens sportverenigingen kantine exploiteert.

Fondsenbesluit 2025 gepubliceerd

De staatssecretaris van Financiën heeft het Fondsenbesluit 2025 gepubliceerd.

UBO-register

Internetconsultatie Wijzigingsbesluit toegang UBO-registers natuurlijke personen en rechtspersonen met legitiem belang

Het ministerie van Financiën is een internetconsultatie gestart over het Wijzingingsbesluit toegang UBO-registers voor natuurlijke personen en rechtspersonen met een legitiem belang.

Nederland mag loon van Portugese uitzendkrachten belasten

Een Portugese vennootschap detacheert in 2016 werknemers naar een project in Nederland van een Belgische nv, terwijl de werknemers minder dan 183 dagen in Nederland verblijven en op de Portugese loonlijst staan. Het hof past het materiële werkgeversbegrip uit art. 15, lid 2, verdrag Nederland–Portugal toe en oordeelt dat de Belgische nv de materiële werkgever is, omdat de werknemers onder haar gezag werken en de loonkosten functioneel aan de Nederlandse vaste inrichting zijn toe te rekenen. Daardoor komt de beloning ten laste van de Nederlandse vaste inrichting, zijn de cumulatieve voorwaarden van art. 15, lid 2, niet vervuld en heeft Nederland heffingsrecht; het hoger beroep van de Portugese vennootschap is ongegrond.

malta

Misbruikbepaling verdrag Nederland-Malta treft Maltese objectvrijstelling

De Hoge Raad bevestigt dat de objectvrijstelling in Malta voor niet‑geremitteerde vermogenswinsten een ‘bijzondere regeling’ is in de zin van artikel 30 van het verdrag Nederland‑Malta. Daardoor mag Nederland de in Nederland behaalde vermogenswinsten van de Maltese bv in de heffing van vpb betrekken.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

Opleidingen

PE-Pitstop Emigratie van de aanmerkelijk belanghouder

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

Online cursus afwaarderen & kwijtschelden van vorderingen

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

Online cursus Vennootschapsbelastingplicht stichtingen & verenigingen

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×