
Het kabinet geeft inzicht in de effecten van schommelingen op de aandelen- en verhuurmarkt op de belastingopbrengsten in box 3. De analyse is opgesteld naar aanleiding van een verzoek van de Tweede Kamer en dient als input voor de behandeling van de Wet tegenbewijsregeling box 3.
In de brief aan de Tweede Kamer licht de staatssecretaris van Financiën toe dat de belastingopbrengsten in box 3 voortdurend worden beïnvloed door ontwikkelingen op de aandelenmarkt en de verhuurdersmarkt. Mee- of tegenvallers op deze markten hebben direct effect op de belastinginkomsten, vergelijkbaar met andere belastingsoorten die afhankelijk zijn van economische factoren zoals lonen, inflatie en consumptie. Het kabinet hanteert daarom een trendmatig begrotingsbeleid: de belastinginkomsten mogen meebewegen met de economie. Dit draagt bij aan automatische stabilisatie en zorgt voor een stabieler fiscaal beleid.
Voor de Wet tegenbewijsregeling box 3 wordt bij het indienen van het wetsvoorstel een zo goed mogelijke inschatting gemaakt van het verwachte gemiddelde budgettaire effect, gebaseerd op de meest actuele inzichten. Achteraf kan de realisatie afwijken, bijvoorbeeld door koersschommelingen op de aandelenmarkt, maar dit heeft geen invloed op de structurele dekkingsopgave die is ontstaan door recente arresten van de Hoge Raad en het uitstel van de Wet werkelijk rendement box 3.
Resultaten gevoeligheidsanalyse
De raming voor de Wet tegenbewijsregeling box 3 is gebaseerd op verwachte rendementen, waarbij rekening wordt gehouden met de spreiding rond het gemiddelde. Deze raming is gecertificeerd door het Centraal Planbureau en wordt bij de behandeling in de Kamer niet meer aangepast. De gevoeligheidsanalyse laat zien dat vooral koersschommelingen op de aandelenmarkt grote effecten kunnen hebben op de kosten van de tegenbewijsregeling. Zo leidt een negatief beursjaar tot hogere kosten, terwijl een goed beursjaar juist een meevaller oplevert. Het effect van veranderende verhuuropbrengsten is beperkter.
In een tabel worden verschillende scenario’s doorgerekend. Bij een gemiddeld aandelenrendement van -5% en een verhuurrendement van 5,1% vallen de kosten van de tegenbewijsregeling € 931 miljoen hoger uit dan geraamd. Bij een aandelenrendement van 15% is er juist een meevaller van € 487 miljoen. De analyse benadrukt het belang van automatische stabilisatie in het begrotingsbeleid en laat zien dat de belastingopbrengsten in box 3 sterk afhankelijk zijn van marktontwikkelingen.
Online cursus toepassing box 3 in de praktijk
In dit praktijkgerichte webinar van mr. Eric van Uunen gaan we niet uitgebreid in op de technische details van de box 3-heffing zelf. In plaats daarvan richten we ons op wat écht relevant is voor jouw adviespraktijk: het proactief begeleiden van klanten bij het optimaliseren van hun box 3-positie, met het oog op de naderende Wet tegenbewijsregeling box 3 en het verwachte OWR-formulier (Overzicht Werkelijk Rendement). Ook het voorstel van de Wet werkelijk rendement box 3 vanaf 1 januari 2028 komt zijdelings aan bod, maar de aandacht gaat vooral naar adviesmogelijkheden tot 1 januari 2028.
Geef een reactie