Vanaf 1 januari 2027 wordt een pseudo-eindheffing ingevoerd voor werkgevers die, mede voor privégebruik, een fossiele personenauto ter beschikking stellen aan werknemers.
Werkgevers zullen voortaan twaalf procent extra belasting moeten betalen over de catalogusprijs van een niet-elektrische leaseauto die ter beschikking wordt gesteld aan werknemers voor privégebruik, inclusief woon-werkverkeer. Dit geldt ook als de werknemer de auto alleen zakelijk gebruikt en dus buiten de bijtelling wenst te blijven. De maatregel is bedoeld om het zakelijke wagenpark versneld te elektrificeren en emissievrije mobiliteit te stimuleren.
‘Geen milieuwinst’
De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) uit stevige kritiek op deze belastingmaatregel. Volgens VZR betekent de pseudo-eindheffing het einde van de leaseauto voor veel werknemers en wordt de werkgever praktisch verplicht uitsluitend elektrische auto’s aan te bieden, ook als dit niet altijd praktisch of betaalbaar is voor de werknemer. VZR noemt de maatregel oneerlijk en stelt dat er geen sprake is van daadwerkelijke milieuwinst. Zo zouden zware, geïmporteerde elektrische auto’s fiscaal aantrekkelijk zijn, terwijl zuinige plug-in hybrides juist worden ontmoedigd. Ook worden zorgen uitgesproken over de infrastructuur: niet iedere berijder kan thuis laden of heeft toegang tot voldoende laadvoorzieningen, mede door netwerkcongestie.
Bovendien signaleert VZR dat de verplichting tot elektrificatie kan leiden tot marktverstoringen, zoals een grotere doorstroom van jonge elektrische auto’s naar het buitenland na vijf jaar en een huidige toename van de import van tweedehands niet-elektrische auto’s uit Duitsland. De organisatie vindt het onverstandig dat Nederland vooruitloopt op Europese regelgeving, aangezien in de EU nieuwe CO2-eisen en verkoopverboden voor nieuwe brandstofauto’s pas in 2035 gaan gelden.
Bron: VZR, 17 september 2025





Geef een reactie