Douane Nederland kondigde enkele weken geleden aan per 1 januari 2026 een nationale handling fee (NHF) te willen invoeren. Het Register Belastingadviseurs (RB) reageerde eerder al kritisch op dit voornemen en stuurde op 15 oktober 2025 een eerste brief aan de vaste commissie voor Financiën van de Tweede Kamer.
Toen was nog onduidelijk op welke juridische grondslag de heffing zou berusten. De Douane verwees destijds uitsluitend naar artikel 52 van het Douanewetboek van de Unie (DWU).
Inmiddels lijkt de regering te willen voorzien in een nationale wettelijke basis via aanvullende bepalingen in de douanewetgeving. Of die worden opgenomen in het Algemeen Douanebesluit (ADB) en de Algemene Douaneregeling (ADR), of ook in de Algemene Douanewet (ADW), is nog onduidelijk.
Ministerraad bespreekt voorstel op 14 november
Volgens informatie van het RB zal de ministerraad op 14 november 2025 het wetsvoorstel bespreken. Mogelijk is of wordt hierover advies gevraagd aan de Raad van State. Aangezien de ADW een wet in formele zin is die goedkeuring van zowel de Tweede als Eerste Kamer vereist, acht het RB invoering per 1 januari 2026 onhaalbaar. Toch heeft de Douane dit als ingangsdatum genoemd tijdens een overleg met RB-leden op 29 oktober.
Er circuleren ook signalen dat slechts het ADB zal worden gewijzigd. Hoewel een aanpassing van een algemene maatregel van bestuur procedureel eenvoudiger is, benadrukt het RB dat ook dan zorgvuldige en rechtstatelijk verantwoorde besluitvorming noodzakelijk is.
Tweede brief over NHF
Op 10 november 2025 heeft het RB een tweede brief gestuurd aan minister Heinen en staatssecretaris Heijnen. Daarin herhaalt het RB zijn bezwaren en gaat het in op vijf kernpunten:
- Onvoldoende zorgvuldigheid van het wetgevingstraject
- Geen juridische grondslag in de Algemene Douanewet
- Onuitvoerbaarheid en onrealistische implementatiedatum
- Gebrekkige effectbeoordeling en uitvoeringsrisico’s
- Hoogte van het NHF-tarief en het rapport ‘Maat houden’
Het RB concludeert dat de nationale handling fee juridisch niet houdbaar, praktisch onuitvoerbaar en beleidsmatig ondoordacht is. Alleen een Europese, uniforme regeling biedt volgens het RB een legitiem en werkbaar alternatief.
De brief is ingebracht in het Overleg Douane Bedrijfsleven (ODB.
Bron: RB, 11 november 2025





Geef een reactie