De wijzigingswet met een aanpassing van de Wet vrachtwagenheffing in verband met de implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels is in het Staatsblad gepubliceerd.
Belangrijkste bepalingen:
- Uitbreiding en modernisering van definities in artikel 1, onder meer voor “vrachtwagen” (N2/N3‑voertuigen), aanhangwagen, oplegger, emissievrije vrachtwagen, CO2‑emissie, CO2‑emissieklassen en verschillende vormen van heffingen (infrastructuurheffing, externe kosten lucht/verkeer en CO2). Ook wordt de definitie van toegestane maximummassa aangepast aan de totale technisch toelaatbare massa van trekker plus eventuele aanhangwagen/oplegger.
- In artikel 2, nieuw lid 6, wordt vastgelegd dat bij de heffing geen direct of indirect onderscheid mag worden gemaakt naar nationaliteit van weggebruiker, vestigingsstaat van de vervoerder of registratie‑land van het voertuig, of naar herkomst/bestemming van het vervoer, in lijn met het EU‑discriminatieverbod.
- Artikel 3 wordt aangepast zodat voertuigen met eendags-, handelaars- of transitokenteken onder de heffing kunnen vallen, en er komt een vrijstelling voor emissievrije vrachtwagens tot 4.250 kg toegestane maximummassa.
- Artikel 5 (tarieven) wordt vervangen: per km geldt voortaan de som van een infrastructuurcomponent, een externe‑kostencomponent voor luchtverontreiniging/geluid en een externe‑kostencomponent voor CO2, met uitgebreide tarieftabellen naar gewichtsklasse, euro‑emissieklasse en CO2‑emissieklasse. De bedragen worden jaarlijks geïndexeerd via de tabelcorrectiefactor uit de Wet IB 2001; bij inwerkingtreding vindt een eenmalige “inhaalindexatie” plaats met factoren vanaf 2024.
- Artikel 8 wordt uitgebreid: de factuur van de dienstaanbieder moet de drie tariefdelen uitgesplitst tonen en het kentekenbewijs of gelijkwaardig document wordt verplicht bij het sluiten van de dienstverleningsovereenkomst, tenzij al eerder overgelegd. De dienstaanbieder bepaalt het toepasselijke tarief op basis van toegestane maximummassa, CO2‑ en euro‑emissieklasse, met gebruik van voertuigdocumenten en kentekenregister; als gegevens ontbreken wordt uitgegaan van CO2‑klasse 1, euroklasse 0 en de hoogste gewichtsklasse (>32.000 kg). Elke zes jaar moet de CO2‑indeling van voertuigen in klasse 2 of 3 worden herbeoordeeld.
- Diverse handhavings- en procedurebepalingen worden aangepast: o.a. verduidelijking welke artikelen overtredingen opleveren (artikel 13), wijziging bewaartermijn voor boetegegevens in artikel 21 en opschoning van verwijzingen in artikelen 22 en 23.
- Artikel 34 wordt gewijzigd zodat de minister periodiek, tegelijk met het EU‑verslag op grond van de richtlijn, een verslag aan het parlement stuurt over de doeltreffendheid en effecten van de wet.
De wet treedt in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip; inwerkingtreding kan per artikel of onderdeel verschillen.





Geef een reactie