Minister Heinen informeert de Eerste en Tweede Kamer over de stand van zaken ten aanzien verschillende Europese wetgevingsdossiers, waaronder de duurzaamheidsrapportering (CSRD).
Naderend triloogakkoord Omnibus I duurzaamheidsrapportering door ondernemingen (CSRD)
De Europese Commissie presenteerde dit pakket op 26 februari en het bevat zowel inhoudelijke wijzigingen van CSRD en CSDDD als een aparte “stop‑de‑klok”-richtlijn, die reeds is aangenomen en ondernemingen twee jaar extra geeft voordat zij moeten rapporteren. De minister herhaalt dat Nederland eerder heeft ingestemd met de Raadspositie over de inhoudelijke wijzigingen en meldt nu dat de onderhandelingen tussen Raad en Europees Parlement zich in de afrondende fase bevinden, met de verwachting dat binnen een week een triloogakkoord wordt bereikt.
Verlagen rapportagelasten
De Nederlandse inzet is gericht op het verlagen van de rapportagelasten. Concreet heeft het kabinet gepleit voor een vrijstelling voor een groep beursgenoteerde ondernemingen die nu nog onder de CSRD vallen, maar in de toekomst buiten de reikwijdte zouden moeten blijven. De voorliggende compromistekst voorziet in een lidstaatoptie om deze vrijstelling te bieden. Daarnaast wordt de reikwijdte van de CSRD – in lijn met de Raadspositie – beperkt tot ondernemingen met meer dan 1 000 werknemers, waardoor het aantal rapportageplichtige ondernemingen afneemt. Tegelijk blijft er ruimte om de reikwijdte later via een evaluatie te herzien.
De Europese Commissie krijgt volgens het compromis de bevoegdheid om vrijwillige rapportagestandaarden te ontwikkelen voor ondernemingen die niet meer onder de CSRD‑plicht vallen. Daarmee kunnen zij desgewenst toch rapporteren, en fungeert deze vrijwillige standaard tevens als bescherming voor ondernemingen in de waardeketen. Die krijgen namelijk het recht om informatieverzoeken van rapportageplichtige bedrijven af te wijzen wanneer die verder gaan dan wat in de vrijwillige standaard is voorzien. Verplichte sectorspecifieke rapportagestandaarden worden geschrapt; wel moet de Commissie vrijwillige sectorspecifieke richtsnoeren opstellen.
Assurance
Op het punt van assurance sluit de compromistekst eveneens aan bij de Raadspositie. De controle-eisen worden niet verzwaard: een verklaring met beperkte mate van zekerheid blijft voldoende en er komt geen verplichting tot een verklaring met redelijke mate van zekerheid. Dat moet de controlelasten beperken. Auditkantoren die duurzaamheidsassurance willen leveren hoeven niet volledig aan dezelfde vergunningseisen te voldoen als accountantskantoren voor financiële audits, maar moeten wel minimaal één sleutelpartner voor duurzaamheid aanstellen die als wettelijke accountant in de lidstaat is goedgekeurd.
De minister concludeert dat het verwachte akkoord in lijn is met de Nederlandse kabinetsinzet uit het BNC‑fiche en kondigt aan namens Nederland te willen instemmen met de compromistekst voor zover het de CSRD betreft. Over de parallelle onderhandelingen over de CSDDD wordt de Kamer later afzonderlijk geïnformeerd.



Geef een reactie