• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Eerste van vijf zaken BTW privégebruik auto naar Hoge Raad

22 april 2014 door Jelle Berghuis

Momenteel lopen er vijf procedures over de berekening van de btw-correctie voor privégebruik auto. Rechtbank Gelderland heeft op de eerste vier zaken een voorlopig afwijzend antwoord gegeven. Voor de vijfde procedure heeft Flynth inmiddels haar opvattingen voor een definitieve beoordeling voorgelegd aan de Hoge Raad.

Klik hier voor meer informatie over de eerste vier procedures

 

De case die Flynth aan de hoogste Nederlandse belastingrechter heeft voorgelegd, betreft haar opvattingen dat:

  • Een reële (méér dan symbolische) eigen bijdrage van werknemers voor de kosten van het privégebruik van een auto van hun werkgever, maakt het onmogelijk dat ook nog eens een btw-correctie moet plaatsvinden op basis van de door de werkgever gemaakte kosten. Deze opvatting baseert Flynth op uitspraken van het Europese Hof van Justitie met klinkende namen zoals Royscot Leasing, Hotel Scandic Gåsabäck en Oracle;
  • De staatssecretaris van Financiën zijn besluit over de forfaitaire berekening van de btw-correctie over de perioden vóór 1 juli 2011 ten onrechte niet heeft aangevuld met een correctiefactor voor een BPM-component in de maandelijkse betalingen voor operationele lease van de auto’s. Door het achterwege laten van deze correctiefactor leidt de door de staatssecretaris voorgestelde berekeningswijze tot een btw-correctie die groter is dan volgens de Europese btw-regeling de bedoeling is.

 

Hieruit kan inderdaad geconcludeerd worden dat die case nog de oude regeling betreft, zoals die tot 1 juli 2011 gold. Vooral het eerste standpunt van Flynth brengt echter met zich dat de procedure ook van belang is voor de sinds 1 juli 2011 wettelijk voorgeschreven nieuwe berekeningsmethodiek. Daarnaast kan die procedure relevant zijn voor de (vele) bezwaarschriften over de jaren 2010 en eerder, waarop de Belastingdienst nog een uitspraak moet doen.

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Goodwill in één keer aftrekbaar
Volgende artikel
Belastingkantoren Nijmegen, Dordrecht, Gorinchem en Terneuzen gesloten

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

vrachtwagenheffing

Wijzigingswet Wet vrachtwachtheffing ivm herziene Europese tolheffingsregels gepubliceerd

De wijzigingswet met een aanpassing van de Wet vrachtwagenheffing in verband met de implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels is in het Staatsblad gepubliceerd.

laadkosten auto van de zaak

Minder snelle stijging bijtelling elektrische auto

De geplande gelijktrekking van de bijtelling voor elektrische auto’s met benzineauto’s in 2026 gaat niet door. In plaats daarvan blijft er in 2026 en deels in 2027 een financieel voordeel bestaan voor elektrische auto’s.

vrachtwagen snelweg

Wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heef het wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen. Dit wetsvoorstel gaat over het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen in de Wet vrachtwagenheffing.

onbelaste vergoeding auto opladen

Wijziging tarieven motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 veranderen de tarieven van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor diverse categorieën motorrijtuigen. De Belastingdienst stuurt hierover half november een brief.

autobelastingen

Standpunt Kennisgroep Auto ingetrokken wegens viertal arresten Hoge Raad

De Kennisgroep Auto heeft een standpunt ingetrokken in verband met een viertal arresten van de Hoge Raad.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×