• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Snel werkt aan verbeteren kwaliteit BelastingTelefoon

5 juni 2018 door Anne-Marie Noordenbos

Staatssecretaris Snel werkt aan het verbeteren van de kwaliteit van de beantwoording van vragen door de BelastingTelefoon. Het gaat met name om de ‘moeilijke’ vragen. Dit meldt hij als antwoord op Kamervragen over het bericht dat de BelastingTelefoon voor het zesde jaar op rij onder de maat presteert.

Volgens Snel beantwoordt de Belastingdienst per jaar tussen de 10 en 13 miljoen telefoontjes. Ongeveer 90% van de vragen die aan de BelastingTelefoon worden gesteld zijn zogenaamde proces- en statusvragen. De norm voor de kwaliteit van dit soort antwoorden is dat bij minimaal 90% juiste en volledige antwoorden worden gegeven. De realisatie in 2017 was 92%.

De overige circa 10% van de vragen betreft wet- en regelgevingvragen. De norm was 80%. In 2016 was de realisatie 86%. De beantwoording van de meest complexe en minder vaak gestelde vragen (3% van alle vragen) voldoet niet aan de genoemde norm van 80%. Daarom heeft hij in een brief van 28 februari 2018 aangekondigd maatregelen voor te bereiden om de moeilijke inhoudelijke vragen beter te laten beantwoorden.

Verbeteringen worden ingevoerd na een zorgvuldig traject. Proeftuinen waarin mogelijke oplossingen eerst op kleine schaal worden getest maken daar onderdeel van uit. De BelastingTelefoon heeft inmiddels ervaring opgedaan met een proeftuin op het thema Nabestaanden en Schenken. Er is besloten het betreffende Serviceteam structureel in te bedden in de BelastingTelefoon, omdat onder meer de antwoorden op minder vaak voorkomende wet- en regelgeving vragen kwalitatief substantieel beter waren dan het gemiddelde van de BelastingTelefoon. In  de afgelopen aangiftecampagne is er proef gedraaid met enkele thema’s zoals eigen woning en zorgkosten. De eerste resultaten daarvan zijn ook bemoedigend ten aanzien van de kwaliteit van antwoorden op wet- en regelgevingvragen.

Meer informatie: Antwoorden op vragen over de BelastingTelefoon 31 mei 2018

Filed Under: Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Besluit uitsluiting en beperking kostenaftrek geactualiseerd
Volgende artikel
Fiscus moet oppassen met informatie in aangifte erfbelasting

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

ECLI:NL:RBGEL:2025:2235 Rechtbank Gelderland, 21-03-2025, AWB 23/5695

Accijnszaak. Tijdens een controle in de woning van belanghebbende heeft de douane onveraccijnsde tabak aangetroffen. De rechtbank oordeelt dat met toestemming is binnengetreden en belanghebbende de tabak voorhanden had. Er is geen sprake van strijd met het Unierecht, het Handvest en het EVRM en de algemene beginselen van behoorlijk bestuur zijn niet geschonden. De naheffingsaanslag... lees verder

ECLI:NL:RBGEL:2025:2233 Rechtbank Gelderland, 21-03-2025, AWB 23/5694

Accijnszaak. Tijdens een controle in de woning van belanghebbende heeft de douane onveraccijnsde tabak aangetroffen. De rechtbank oordeelt dat met toestemming is binnengetreden en belanghebbende de tabak voorhanden had. Er is geen sprake van strijd met het Unierecht, het Handvest en het EVRM en de algemene beginselen van behoorlijk bestuur zijn niet geschonden. De naheffingsaanslag... lees verder

ECLI:NL:PHR:2025:507 Parket bij de Hoge Raad, 02-05-2025, 24/03847

Art. 8:113(2) Awb; judiciële lus. Moet de toepassing van de judiciële lus door de hogerberoepsrechter worden gemotiveerd? Geen belang in cassatie bij klacht over huwelijkse staat. Meer informatie: https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:PHR:2025:507&pk_campaign=rss&pk_medium=rss&pk_keyword=uitspraken

bitcoins

Afstand van bezwaar in VSO geldt niet voor box 3-heffing, inspecteur moet bezwaar inhoudelijk beoordelen

Wie in een vaststellingsovereenkomst alleen afstand doet van bezwaar over de hoogte van het box 3-vermogen, mag alsnog bezwaar maken tegen de belastingheffing zelf. De inspecteur moet dat bezwaar inhoudelijk behandelen.

Parkeerautomaatmelding wekt vertrouwen: naheffing parkeerbelasting vernietigd

De rechtbank Noord-Nederland oordeelt dat een naheffingsaanslag parkeerbelasting moet worden vernietigd als de parkeerautomaat duidelijk aangeeft dat op dat moment niet betaald hoeft te worden.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben u een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat u op deze link heeft geklikt is uw inschrijving bevestigd. Indien u binnen 15 minuten geen e-mail in uw inbox aantreft, controleer dan alstublieft uw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×