• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Estate planning
    • Tax Technology
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Addify (voorheen Taxvice)
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Duurzaamheid
  • Tools en andere downloads

Snel werkt aan verbeteren kwaliteit BelastingTelefoon

5 juni 2018 door Anne-Marie Noordenbos

Staatssecretaris Snel werkt aan het verbeteren van de kwaliteit van de beantwoording van vragen door de BelastingTelefoon. Het gaat met name om de ‘moeilijke’ vragen. Dit meldt hij als antwoord op Kamervragen over het bericht dat de BelastingTelefoon voor het zesde jaar op rij onder de maat presteert.

Volgens Snel beantwoordt de Belastingdienst per jaar tussen de 10 en 13 miljoen telefoontjes. Ongeveer 90% van de vragen die aan de BelastingTelefoon worden gesteld zijn zogenaamde proces- en statusvragen. De norm voor de kwaliteit van dit soort antwoorden is dat bij minimaal 90% juiste en volledige antwoorden worden gegeven. De realisatie in 2017 was 92%.

De overige circa 10% van de vragen betreft wet- en regelgevingvragen. De norm was 80%. In 2016 was de realisatie 86%. De beantwoording van de meest complexe en minder vaak gestelde vragen (3% van alle vragen) voldoet niet aan de genoemde norm van 80%. Daarom heeft hij in een brief van 28 februari 2018 aangekondigd maatregelen voor te bereiden om de moeilijke inhoudelijke vragen beter te laten beantwoorden.

Verbeteringen worden ingevoerd na een zorgvuldig traject. Proeftuinen waarin mogelijke oplossingen eerst op kleine schaal worden getest maken daar onderdeel van uit. De BelastingTelefoon heeft inmiddels ervaring opgedaan met een proeftuin op het thema Nabestaanden en Schenken. Er is besloten het betreffende Serviceteam structureel in te bedden in de BelastingTelefoon, omdat onder meer de antwoorden op minder vaak voorkomende wet- en regelgeving vragen kwalitatief substantieel beter waren dan het gemiddelde van de BelastingTelefoon. In  de afgelopen aangiftecampagne is er proef gedraaid met enkele thema’s zoals eigen woning en zorgkosten. De eerste resultaten daarvan zijn ook bemoedigend ten aanzien van de kwaliteit van antwoorden op wet- en regelgevingvragen.

Meer informatie: Antwoorden op vragen over de BelastingTelefoon 31 mei 2018

Filed Under: Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Besluit uitsluiting en beperking kostenaftrek geactualiseerd
Volgende artikel
Fiscus moet oppassen met informatie in aangifte erfbelasting

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Let bij veel (des)investeringen op boekwaarde-eis voor HIR

Mr. Birgitta A.A. van Antwerpen RB behandelt in de meest recente Tax Talks e-learning de voorwaarden voor het vormen en afboeken van een herinvesteringsreserve.

anbi

Tweetrapsmaking leidt tot een fictieve ab-vervreemding

In de tweetrapsmaking is bepaald dat het restant van de nalatenschap bij het overlijden van de erfgename naar goede doelen gaat. Voor fiscale doeleinden verkrijgen de goede doelen van de erfgename.

ECLI:NL:RBMNE:2023:2360 Rechtbank Midden-Nederland, 26-04-2023, UTR 22/4708

Naheffingsaanslag parkeerbelasting, aanmaningskosten en dwangbevelkosten; vergoeding van proceskosten in de bezwaarfase; art. 7:15 lid 2 Awb; art. 7 lid 2 Kostenwet; betwisting ontvangst aanmaning maakt niet dat de kosten ten onrechte zijn opgelegd; ongegrond. Meer informatie: https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBMNE:2023:2360&pk_campaign=rss&pk_medium=rss&pk_keyword=uitspraken

ECLI:NL:GHAMS:2023:1255 Gerechtshof Amsterdam, 16-03-2023, 22/00422

Naheffingsaanslag MRB en boete. Naheffingsaanslag terecht opgelegd omdat tijdens de schorsing van de tenaamstelling van het kenteken gebruik is gemaakt van de weg. De wet biedt geen mogelijkheid er rekening mee te houden dat het gebruik van de weg slechts gedurende een deel van de periode van schorsing heeft plaatsgevonden. Het Hof ziet wel aanleiding... lees verder

ECLI:NL:GHAMS:2023:1254 Gerechtshof Amsterdam, 14-03-2023, 22/00524

MRB. Aan belanghebbende is een naheffingsaanslag en een boete opgelegd in verband met het gebruikmaken van de weg. Hof oordeelt dat de naheffingsaanslag terecht is opgelegd. Het Hof ziet in de omstandigheden wel aanleiding de boete te matigen. Meer informatie: https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:GHAMS:2023:1254&pk_campaign=rss&pk_medium=rss&pk_keyword=uitspraken

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Addify (voorheen Taxvice)
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×