• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Brandstofverbruik per km verraadt privégebruik auto

9 april 2018 door Remco Latour

Is het brandstofverbruik per kilometer van een auto van de zaak volgens de rittenregistratie veel hoger dan volgens de fabrieksopgave het geval zou moeten zijn? Dan zal een oplettend inspecteur argwaan krijgen en is de kans groot dat hij de rittenregistratie verwerpt. Dit zal in beginsel weer leiden tot naheffing.

Deze situatie deed zich voor toen een B.V. een van haar dga’s een auto van de zaak ter beschikking stelde. Deze dga beschikte over een verklaring geen privégebruik auto.  Om dit aan te tonen had hij een rittenregistratie overlegd. De Belastingdienst had echter twijfels over de juistheid van de rittenregistratie. Volgens de rittenregistratie had de auto over twee periodes een brandstofverbruik van minstens 9 liter op de 100 kilometer (1 op 11,12). Volgens de fabrieksopgave zou het brandstofverbruik zo’n 5,3 per 100 kilometer (1 op 18,9) moeten zijn. De inspecteur vond het verschil tussen het opgegeven brandstofverbruik en het verbruik volgens de fabrieksopgave extreem hoog. Bovendien constateerde hij dat de kilometerstanden die de dga had opgegeven bij de tankbeurten niet aansloten op de kilometerstanden die de garage bij onderhoud en wisseling van banden noteerde. De dga gaf toe dat hij inderdaad bewust onjuiste kilometerstanden bij het tanken had opgegeven om te voorkomen dat het leasebedrag te hoog zou worden. De inspecteur verwierp daarom de rittenregistratie. Ook hief hij loonbelasting vanwege privégebruik van de auto van de zaak na bij de B.V. De B.V. ging in beroep, maar Rechtbank Noord-Holland is het met de fiscus eens dat de rittenregistratie onvoldoende betrouwbaar is. De Belastingdienst heeft volgens de rechter terecht nageheven.

 

Wet: art. 13bis, derde en zevende lid Wet LB 1964

Regeling: art. 3.13 Uitv.reg. LB 2011

Meer informatie: Rechtbank 29 maart 2018 (gepubliceerd 4 april 2018), ECLI:NL:RBNHO:2018:2474

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Beslagname administratie geen excuus ‘vergeten’ ab-dividend
Volgende artikel
Geen verlaagd btw-tarief voor verhuur trapkarren

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

vrachtwagenheffing

Wijzigingswet Wet vrachtwachtheffing ivm herziene Europese tolheffingsregels gepubliceerd

De wijzigingswet met een aanpassing van de Wet vrachtwagenheffing in verband met de implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels is in het Staatsblad gepubliceerd.

laadkosten auto van de zaak

Minder snelle stijging bijtelling elektrische auto

De geplande gelijktrekking van de bijtelling voor elektrische auto’s met benzineauto’s in 2026 gaat niet door. In plaats daarvan blijft er in 2026 en deels in 2027 een financieel voordeel bestaan voor elektrische auto’s.

vrachtwagen snelweg

Wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heef het wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen. Dit wetsvoorstel gaat over het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen in de Wet vrachtwagenheffing.

onbelaste vergoeding auto opladen

Wijziging tarieven motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 veranderen de tarieven van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor diverse categorieën motorrijtuigen. De Belastingdienst stuurt hierover half november een brief.

autobelastingen

Standpunt Kennisgroep Auto ingetrokken wegens viertal arresten Hoge Raad

De Kennisgroep Auto heeft een standpunt ingetrokken in verband met een viertal arresten van de Hoge Raad.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×