• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Operational excellence en customer intimacy in de adviespraktijk

28 juni 2013 door Jelle Berghuis

Afgelopen donderdag vond in het Kievitsdal te Baarn alweer de vierde Relatiemiddag plaats. Tijdens deze besloten bijeenkomst, exclusief voor klanten van Licent Academy, kwamen twee waardestrategieën aan bod: operational excellence en customer intimacy. Onder leiding van Ralf de Graaf (Confia B.V. en Collate, foto links) en Hans Klaasse (Stoele & Partners en Klaasse & Klaasse) werden de aanwezigen meegenomen langs de voor- en nadelen van beide strategieën.

Ralf de Graaf trapte af met een presentatie over operational excellence. Maar niet zonder duidelijk te maken dat de keuze voor operational excellence niet betekent dat customer intimacy uitgesloten is. Dit leek voor veel bezoekers van de relatiedag als een opluchting te komen. ‘Maar,’ zo stelde De Graaf, ‘er moet per afdeling wel degelijk gekozen worden. Want in een tijd van veranderende perceptie van dienstverlening, nieuwe organisatievormen en technologische ontwikkelingen is het belangrijk om een duidelijke strategie te hebben. Bij die strategische keuze staat als vanouds de verwachting van de klant centraal.’

 

Lean en agility

Operational excellence is the talk of the town. Elke dag vliegen termen als lean, six sigma, agility en het nieuwe werken om je oren. Maar wat houdt het nou precies in? Hoe kan operational excellence bijdragen om de verwachting van de klant (meer dan) waar te maken? De Graaf: ‘Operational excellence gaat om het doelmatig en doeltreffend inrichten en managen van de organisatie waardoor steeds de juiste klantwaarde tegen de laagste kosten gerealiseerd kan worden.’ Volgens De Graaf gaat het hierbij niet sec om het terugdringen van kosten of het bieden van de laagste prijs. Het gaat om de laagst mogelijke totale kosten. Dit kan ook uitgedrukt worden in duurzaamheid, koopgemak en korte wachttijden.

 

Het zit tussen de oren

Aan de hand van een drietal uitgebreide voorbeelden liet De Graaf vervolgens zien dat operational excellence geen eenmalig project is, maar een continue proces dat echt bij iedereen tussen de oren moet zitten wil het succesvol zijn. 'De methodiek, techniek en de professional moeten allen gereed zijn om deze strategie succesvol toe te kunnen passen. Als dit allemaal bij elkaar komt, dan kan – zeker op het gebied van commoditygoederen – een grote stap worden gezet richting marktleiderschap. Hoe leaner en meaner dit wordt geregeld, hoe meer tijd en ruimte er daarnaast is om te luisteren naar de klant.

 

Superheldenadviseurs en hot shot advies

En laat het luisteren naar de klant nou net een van de kernwaarden van customer intimacy zijn. Hans Klaasse: ‘60% van de informatie die een cliënt geeft, gaat verloren. Vaak omdat de adviseur met een vooropgesteld plan komt. Terwijl de adviseur zich op de borst klopt over hoe goed hij het voor de cliënt heeft bedacht, mist hij vitale informatie die hem ter beschikking wordt gesteld. De klant zit niet te wachten op ‘superheldenadviseurs’ of een ‘hot shot’ advies, hij wil maar één ding: zijn probleem opgelost zien. Blijf dus altijd luisteren naar de klantwens- en behoefte.’

 

Vertrouwensband

Want dat is de kern van customer intimacy: de klant in alles centraal stellen. ‘Kruip dicht tegen de klant aan en probeer niet kortzichtig diensten of producten te verkopen, maar bouw een vertrouwensband op,’ is het devies van Klaasse. ‘Het opbouwen van een langdurige vertrouwensband kost weliswaar tijd en geld en vraagt een sterke strategie op het gebied van relatiemanagement, maar kan leiden tot een duurzaam, wederzijds succes.’

 

Nieuwe kansen

Klaasse meent dat als je goed naar je cliënt luistert, je zal merken dat de marktsituatie voor advies kansrijker is dan door velen wordt beweerd. Juist in een tijd waarin de cliënt het moeilijk heeft, is zijn vraag naar gedegen maatwerk advies met meerwaarde groter. Denk daarbij ook eens aan strategische advisering en adviezen rond optimalisering van de bedrijfsvoering of toepasbare dagelijkse stuurinformatie.

 

Bovenstaande tekst is slechts een kleine greep uit de informatie die Ralf de Graaf en Hans Klaassen hebben gedeeld tijdens de Lente Relatiemiddag van Licent Academy. Nieuwsgierig naar wat de heren voor u kunnen betekenen? Kijk dan op Collate.nl en Hansklaasse.nl.

Filed Under: Fiscaal nieuws, Nieuws, Overige

Reageer
Vorige artikel
‘Zelfstandige’ dochter was niet in dienstbetrekking
Volgende artikel
Oppositie verzet zich tegen verlaging pensioenopbouw

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

eigenwoningschuld

Belastingen hervormen en economie versterken

D66 en CDA willen de belastingen hervormen. Het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek hoort daarbij. Dat staat in de plannen die dinsdag gepresenteerd zijn.

‘Overstap kantoorautomatisering Belastingdienst naar M365 enige uitvoerbare optie’

De overstap naar M365 van de Belastingdienst is volgens staatssecretaris Heijnen de enige uitvoerbare optie in de huidige situatie. Dit schrijft de staatssecretaris in antwoord op Kamervragen naar aanleiding van de Kamerbrief 'Overstap kantoorautomatisering naar M365'.

arresten Hoge Raad

Vooraankondiging arresten Hoge Raad 5 december 2025

Onder voorbehoud zal de Hoge Raad op vrijdag 5 december 2025 de volgende arresten in genoemde zaken wijzen. De met toepassing van artikel 80a RO en 81 RO te wijzen arresten zijn ook in dit overzicht opgenomen.

geld verduisteren

Mantelzorger vrijgesproken van diefstal; strafvervolging door verjaring vervallen

Een vrouw is door de rechtbank Midden-Nederland vrijgesproken van diefstal van ruim 450.000 euro van haar oom en tante. De vrouw werd ook verdacht van verduistering van dit bedrag. De rechtbank komt tot het oordeel dat de vrouw daarvoor niet vervolgd kan worden, omdat het recht op vervolging voor deze verdenkingen is verjaard.

rechtspraak

Vooraankondiging arresten Hoge Raad 28 november 2025

Onder voorbehoud zal de Hoge Raad op vrijdag 28 november 2025 de volgende arresten in genoemde zaken wijzen. De met toepassing van artikel 80a RO en 81 RO te wijzen arresten zijn ook in dit overzicht opgenomen.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×