• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

NTFR
  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Waar staat Europa in het internationale fiscale debat?

9 maart 2015 door Hans van den Hurk

In een eerdere column verhaalde ik over de wereldwijde inspanningen om het internationale fiscale veld ingrijpend te doen veranderen. Hierbij strijden OESO en de Verenigde Naties al langer om de hoofdrol. Veel pregnanter is natuurlijk het gevecht dat tussen OESO en de EU wordt gevoerd. Het gros van de OESO-staten is ook lidstaat van de EU en alhoewel OESO als gevolg van de ‘BEPS’ samenwerking met de G20 een ‘machtsimpuls’ heeft gekregen, blijft het aanmodderen met OESO. Ze willen zo graag de fiscale wereld veranderen, maar in hun gulzigheid vergeten ze elementaire stappen te zetten. Het ambitieuze BEPS-project bevat bijvoorbeeld geen keiharde arbitragebepaling. Te ingewikkeld. Vergeet dan de rest ook maar, zou ik zo zeggen….

Dat Europa zijn rol beter speelt, kan niet altijd gezegd worden. De afdeling van de Europese Commissie die zich met directe belastingen bezighoudt, doet haar best om een stempel te drukken op het internationale fiscale recht en slaagt daarin, maar helaas op de verkeerde wijze. Zoals ik al eerder schreef, lijkt de wijze van invulling door de Commissie meer te zijn ingegeven door macht dan door het inzicht een tekortschietende interne markt te willen vlottrekken. Maar er is hoop. We hebben natuurlijk ook nog de afdeling van de Europese Commissie die zich bezighoudt met staatssteun. Een beetje geholpen door LuxLeaks kon de Europese Commissie hier haar tanden laten zien en dat deed ze ook voortvarend. Minutieus worden de LuxLeaks pagina’s onderzocht op situaties die als verboden steunmaatregelen kunnen worden gezien. Hierbij beperkt de Commissie zich niet alleen tot Luxemburg.  Ook situaties in andere landen trekken de aandacht van de Commissie. In Nederland was dat Starbucks, het door vele protestacties geplaagde bedrijf dat een apa-ruling kreeg maar die vervolgens verkeerd implementeerde. Foutje van het bedrijf? Wellicht niet. Veel adviseurs schromen niet om in hun jacht naar een zo laag mogelijke effectieve belastingdruk structuren te adviseren die naar de regel perfect zijn maar door de eindverantwoordelijke (het bedrijf zelf) nauwelijks correct kunnen worden geïmplementeerd. Het is immers gewoon te ingewikkeld om de business aan te passen aan de wensen van de fiscalisten. En niet alleen te ingewikkeld maar ook nog eens te onbezonnen. Tax dient immers de business te volgen en niet andersom.

Inmiddels jaagt de Europese Commissie in heel Europa op situaties die als verboden steunmaatregelen kunnen worden gekenschetst. Langzaam maar zeker worden ze ook buiten Europa wakker en zien ze het potentiële gevolg van deze situatie. En alleen al dit effect heeft een minstens zo belangrijke invloed op de mondiale belastingplanning als alle door OESO voorgestelde BEPS- ontwikkelingen aangezien de grote OESO-leider (Verenigde Staten) onmogelijk die plannen kan uitvoeren. Wat hiervan vervolgens resteert, is unilateraal handelen van staten in Europa en daarbuiten alsmede landen die zich scharen achter het UN-modelverdrag. Maar aan kop gaat vooralsnog de Europese Commissie met het effectief aanpakken van concurrentievervalsende ‘bevoordelende’ structuren. Dat  de Europese Unie hier geen tandeloze tijger in zal blijken te zijn, staat voor mij als een paal boven water!

 

Eerder verschenen in deze serie

> BTW 2015 – Carola van Vilsteren
> Vpb 2015 – Michel Ruijschop

> Anbi 2015 – Sigrid Hemels
> Formeel belastingrecht 2015 – Igor Thijssen

> BTW 2015 – Redmar Wolf

Filed Under: Fiscaal nieuws, Internationaal & Europees recht, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Status beleggingen ondernemer staat los van cliënten
Volgende artikel
Kansspelbelasting: royal flush op internet

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

UBO-register

Internetconsultatie Wijzigingsbesluit toegang UBO-registers natuurlijke personen en rechtspersonen met legitiem belang

Het ministerie van Financiën is een internetconsultatie gestart over het Wijzingingsbesluit toegang UBO-registers voor natuurlijke personen en rechtspersonen met een legitiem belang.

Nederland mag loon van Portugese uitzendkrachten belasten

Een Portugese vennootschap detacheert in 2016 werknemers naar een project in Nederland van een Belgische nv, terwijl de werknemers minder dan 183 dagen in Nederland verblijven en op de Portugese loonlijst staan. Het hof past het materiële werkgeversbegrip uit art. 15, lid 2, verdrag Nederland–Portugal toe en oordeelt dat de Belgische nv de materiële werkgever is, omdat de werknemers onder haar gezag werken en de loonkosten functioneel aan de Nederlandse vaste inrichting zijn toe te rekenen. Daardoor komt de beloning ten laste van de Nederlandse vaste inrichting, zijn de cumulatieve voorwaarden van art. 15, lid 2, niet vervuld en heeft Nederland heffingsrecht; het hoger beroep van de Portugese vennootschap is ongegrond.

malta

Misbruikbepaling verdrag Nederland-Malta treft Maltese objectvrijstelling

De Hoge Raad bevestigt dat de objectvrijstelling in Malta voor niet‑geremitteerde vermogenswinsten een ‘bijzondere regeling’ is in de zin van artikel 30 van het verdrag Nederland‑Malta. Daardoor mag Nederland de in Nederland behaalde vermogenswinsten van de Maltese bv in de heffing van vpb betrekken.

Nederland en Thailand sluiten nieuw belastingverdrag

Nederland en Thailand hebben een nieuw belastingverdrag ondertekend. Het vernieuwde verdrag bevat afspraken om belastingontwijking tegen te gaan en moderniseert de bestaande bepalingen. Daarnaast krijgt Nederland opnieuw het recht om belasting te heffen over pensioeninkomsten van Nederlanders die in Thailand wonen.

meldingsplicht grensoverschrijdende constructies

EC publiceert tweede evaluatie DAC

De Europese Commissie heeft de tweede evaluatie gepubliceerd van de DAC (Directive Administrative on Cooperation).

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×