• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Agenda
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Uitgelicht: Belastingplan 2021

Waar staat Europa in het internationale fiscale debat?

9 maart 2015 door Hans van den Hurk Leave a Comment

In een eerdere column verhaalde ik over de wereldwijde inspanningen om het internationale fiscale veld ingrijpend te doen veranderen. Hierbij strijden OESO en de Verenigde Naties al langer om de hoofdrol. Veel pregnanter is natuurlijk het gevecht dat tussen OESO en de EU wordt gevoerd. Het gros van de OESO-staten is ook lidstaat van de EU en alhoewel OESO als gevolg van de ‘BEPS’ samenwerking met de G20 een ‘machtsimpuls’ heeft gekregen, blijft het aanmodderen met OESO. Ze willen zo graag de fiscale wereld veranderen, maar in hun gulzigheid vergeten ze elementaire stappen te zetten. Het ambitieuze BEPS-project bevat bijvoorbeeld geen keiharde arbitragebepaling. Te ingewikkeld. Vergeet dan de rest ook maar, zou ik zo zeggen….

Dat Europa zijn rol beter speelt, kan niet altijd gezegd worden. De afdeling van de Europese Commissie die zich met directe belastingen bezighoudt, doet haar best om een stempel te drukken op het internationale fiscale recht en slaagt daarin, maar helaas op de verkeerde wijze. Zoals ik al eerder schreef, lijkt de wijze van invulling door de Commissie meer te zijn ingegeven door macht dan door het inzicht een tekortschietende interne markt te willen vlottrekken. Maar er is hoop. We hebben natuurlijk ook nog de afdeling van de Europese Commissie die zich bezighoudt met staatssteun. Een beetje geholpen door LuxLeaks kon de Europese Commissie hier haar tanden laten zien en dat deed ze ook voortvarend. Minutieus worden de LuxLeaks pagina’s onderzocht op situaties die als verboden steunmaatregelen kunnen worden gezien. Hierbij beperkt de Commissie zich niet alleen tot Luxemburg.  Ook situaties in andere landen trekken de aandacht van de Commissie. In Nederland was dat Starbucks, het door vele protestacties geplaagde bedrijf dat een apa-ruling kreeg maar die vervolgens verkeerd implementeerde. Foutje van het bedrijf? Wellicht niet. Veel adviseurs schromen niet om in hun jacht naar een zo laag mogelijke effectieve belastingdruk structuren te adviseren die naar de regel perfect zijn maar door de eindverantwoordelijke (het bedrijf zelf) nauwelijks correct kunnen worden geïmplementeerd. Het is immers gewoon te ingewikkeld om de business aan te passen aan de wensen van de fiscalisten. En niet alleen te ingewikkeld maar ook nog eens te onbezonnen. Tax dient immers de business te volgen en niet andersom.

Inmiddels jaagt de Europese Commissie in heel Europa op situaties die als verboden steunmaatregelen kunnen worden gekenschetst. Langzaam maar zeker worden ze ook buiten Europa wakker en zien ze het potentiële gevolg van deze situatie. En alleen al dit effect heeft een minstens zo belangrijke invloed op de mondiale belastingplanning als alle door OESO voorgestelde BEPS- ontwikkelingen aangezien de grote OESO-leider (Verenigde Staten) onmogelijk die plannen kan uitvoeren. Wat hiervan vervolgens resteert, is unilateraal handelen van staten in Europa en daarbuiten alsmede landen die zich scharen achter het UN-modelverdrag. Maar aan kop gaat vooralsnog de Europese Commissie met het effectief aanpakken van concurrentievervalsende ‘bevoordelende’ structuren. Dat  de Europese Unie hier geen tandeloze tijger in zal blijken te zijn, staat voor mij als een paal boven water!

 

Eerder verschenen in deze serie

> BTW 2015 – Carola van Vilsteren
> Vpb 2015 – Michel Ruijschop

> Anbi 2015 – Sigrid Hemels
> Formeel belastingrecht 2015 – Igor Thijssen

> BTW 2015 – Redmar Wolf

Vorige artikel
Status beleggingen ondernemer staat los van cliënten
Volgende artikel
Kansspelbelasting: royal flush op internet

Filed Under: Fiscaal nieuws, Internationaal & Europees recht, Nieuws

Reader Interactions

Recente berichten

Meld grensoverschrijdende constructies op tijd

Op 1 januari 2021 is de meldingsplicht grensoverschrijdende constructies gestart. Deze meldingsplicht vloeit voort uit de implementatie van de Europese richtlijn Mandatory Disclosure Rules (MDR/DAC6).

Google sluisde miljarden door via Nederland

Google sluisde in acht jaar tijd € 128 miljard via een Nederlands dochterbedrijf naar belastingparadijs Bermuda.

UBO-register privacy

Kort geding om ‘privacyschendend’ UBO-register buiten werking te stellen

Belangenorganisatie Privacy First start een kort geding tegen de Staat met het doel het recent ingevoerde UBO-register buiten werking te stellen.

Uitvoeringsregeling bronbelasting

De staatssecretaris van Financiën heeft de Uitvoeringsregeling bronbelasting 2021 vastgesteld. De regeling geeft uitvoering aan de Wet bronbelasting 2021 die per 1 januari 2021 in werking treedt.

Aftrekuitsluiting criminele kosten geen dubbele bestraffing

Als de aftrekuitsluiting van criminele kosten al een element van bestraffing in zich heeft, blijft de niet-punitieve strekking overheersen.

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken

Recente blogs en opinies

Opinie | Artiesten, sporters, discoördinatie en fiscalisering volksverzekeringen

14 januari 2021 Door redactie Leave a Comment

De discoördinatie tussen inkomstenbelasting en premies volksverzekeringen leidt bij artiesten en ... lees verder

Opinie | Vaarwel 2020 en welkom 2021

5 januari 2021 Door gerard meussen Leave a Comment

Aan het begin van het nieuwe jaar neemt prof. dr. Gerard Meussen even de tijd om de balans op te ... lees verder

Opinie | Herinnert u zich deze nog?

16 december 2020 Door redactie Leave a Comment

De afgelopen tijd regent het (weer) vakpublicaties over box 3; de regering en het parlement laten ... lees verder

AGENDA

Online workshop transfer pricing in het mkb

Online course International Tax Developments

Masterclass Bronbelasting 2021 en Impact Deense beneficial ownership-zaken

Online cursus Meldplicht grensoverschrijdende constructies

Online cursus UBO-register in de praktijk

Recent nieuws

steunpakket ondernemers

‘Geen gevolgen voor getroffen ouders, heel nieuw toeslagensysteem’

Opeenstapeling van zelfde wrakingsverzoeken is misbruik

Bij gering zakelijk gebruik auto geldt grens van 10%

Belastingdienst gebonden aan niet-ingetrokken VAR-wuo

Aanscherping fraudemaatregelen wegens signalen misbruik TVL

Meer berichten

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Agenda
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×