• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Kritiek op fiscale stimulering elektrische auto

22 maart 2019 door Remco Latour

De staatssecretaris van Financiën heeft kritische vragen beantwoord over de fiscale maatregelen om het rijden in elektrische auto’s te stimuleren. De staatssecretaris erkent dat deze fiscale stimulering een relatief hoge lastenschuif vergt. Hij vindt echter ook dat men naar alle voordelen van emissievrij rijden moet kijken om tot een goede beoordeling van de efficiëntie van de stimuleringsmaatregelen te komen.

Twee Kamerleden wezen de staatssecretaris erop dat in 2016 het kabinet een grote Interdepartementale beleidsstudie heeft gedaan. De conclusie was toen dat het reduceren van CO2-uitstoot via Europees bronbeleid vele malen kosten-effectiever is dan het fiscaal stimuleren van nul-emissievoertuigen. Het fiscaal stimuleren van elektrisch rijden kwam volgens de Kamerleden zelfs naar voren als veruit de minst kosteneffectieve maatregel van een aantal onderzochte alternatieven. De staatssecretaris geeft toe dat vanuit het perspectief van overheidskosten per vermeden ton CO2 de fiscale stimulering van emissievrije auto’s een relatief hoge lastenschuif vergt. Dat wil volgens hem nog niet zeggen dat de fiscale stimulering het minst kosteneffectief uitpakt. Behalve de kosteneffectiviteit per vermeden ton CO2 moet men ook kijken naar andere maatschappelijke baten van emissievrij rijden. De staatssecretaris noemt als voorbeelden de verbetering van de luchtkwaliteit, minder geluidsoverlast, innovatieve kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven en gezondheidswinst. Daarom wil het kabinet dat alle nieuwe auto’s in 2030 emissievrij zijn en de fiscale stimulering afbouwen in lijn met dit streven. Daarnaast maakt het kabinet zich sterk voor het aanscherpen van Europees bronbeleid.

 

Wet: art. 3.20, tweede lid Wet IB 2001, art. 13bis, tweede lid Wet LB 1964, art. 9c Wet BPM 1992  en art. 23b, eerste lid onderdeel a en 24aa Wet MRB 1994

 

Meer informatie: Ministerie van Financiën 19 maart 2019, 2019-0000043128

 

Cursus fiscale aspecten auto van de zaak met Heleen Elbert + racen op Circuit Zandvoort + Toolkit Auto van de zaak = Auto van de zaak Experience. > Meer informatie

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
RB verhuist naar Den Haag
Volgende artikel
Gebruik loonheffingstabellen inwoners België, Aruba en Suriname

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

vrachtwagenheffing

Wijzigingswet Wet vrachtwachtheffing ivm herziene Europese tolheffingsregels gepubliceerd

De wijzigingswet met een aanpassing van de Wet vrachtwagenheffing in verband met de implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels is in het Staatsblad gepubliceerd.

laadkosten auto van de zaak

Minder snelle stijging bijtelling elektrische auto

De geplande gelijktrekking van de bijtelling voor elektrische auto’s met benzineauto’s in 2026 gaat niet door. In plaats daarvan blijft er in 2026 en deels in 2027 een financieel voordeel bestaan voor elektrische auto’s.

vrachtwagen snelweg

Wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heef het wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen. Dit wetsvoorstel gaat over het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen in de Wet vrachtwagenheffing.

onbelaste vergoeding auto opladen

Wijziging tarieven motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 veranderen de tarieven van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor diverse categorieën motorrijtuigen. De Belastingdienst stuurt hierover half november een brief.

autobelastingen

Standpunt Kennisgroep Auto ingetrokken wegens viertal arresten Hoge Raad

De Kennisgroep Auto heeft een standpunt ingetrokken in verband met een viertal arresten van de Hoge Raad.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×