Het gedeelte van een reclameobject waarop slechts bedrijfsinformatie wordt getoond kwalificeert ook als openbare aankondiging waarover reclamebelasting kan worden geheven. Dit oordeelde Rechtbank Arnhem.
In deze zaak had een bv bezwaar aangetekend tegen een reclamebelasting op een groot geel bord dat op de poort van de vennootschap was aangebracht. Dit bord bevatte naast de naam van de bv een overzicht met bedrijfsinformatie. Volgens de bv was slechts het gedeelte van het bord waarop de bedrijfsnaam werd getoond (0,08 m²) een reclame-uiting. Aangezien volgens de verordening van de gemeente pas bij een oppervlakte van 0,1m² reclamebelasting werd geheven, meende de bv dat de heffing onterecht was opgelegd.
De rechtbank stelde echter dat onder de belastbare ‘openbare aankondiging’ niet slechts reclame in de enge zin van het woord wordt begrepen, maar elke tot het publiek gerichte mededeling die de aandacht trekt voor een dienst, product of boodschap (Hoge Raad 20 maart 2007, nr. 42353, LJN: AX2154). De Rechtbank zag daarom ook het gedeelte van het bord met de bedrijfsinformatie als een openbare aankondiging. Hierdoor kwam de totale oppervlakte van de aankondiging op 0,5m² en concludeerde de rechtbank dat de aanslag reclamebelasting van € 1.175 terecht was opgelegd.
Meer informatie: Rechtbank Arnhem, 13 maart 2012 (gepubliceerd 26 maart 2012), LJN: BV9950, 11/3829
Geef een reactie