• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Gebruik koerslijst en 72%-regel niet in strijd met Unierecht

24 augustus 2016 door Remco Latour

Bij de berekening van de BPM met betrekking tot een auto met meer dan normale schade mag men rekening houden met een waardevermindering. In beginsel wordt de vermindering berekend door het schadebedrag te vermenigvuldigen met 72%. Omdat de belastingplichtige een hoger schadebedrag aannemelijk kan proberen te maken, is de 72%-regel volgens Rechtbank Gelderland niet in strijd met het Unierecht.

Een bv die een Porsche had gekocht stelde tijdens haar beroep tegen een naheffingsaanslag BPM dat de eisen, die Bijlage I van de Uitvoeringsregeling BPM 1992 stelt aan taxatierapporten, botsen met het Europees recht. De rechtbank oordeelde dat deze eisen niet per definitie in strijd zijn met het Unierecht zolang zij het uitoefenen van de Europese rechten niet praktisch onmogelijk maken. Wie voor de waardering volgens een taxatierapport kiest, moet in beginsel de handelsinkoopwaarden van drie tot vijf referentievoertuigen opgeven. Maar als deze gegevens niet voorhanden zijn, mag men een koerslijst hanteren. Deze optie zorgt ervoor dat de eisen van het uitvoeringsbesluit het Unierecht niet schenden.

 

72%-regel

Daarnaast stelde de bv dat de 72%-regel in strijd was met het Unierecht. De rechtbank meende dat de 72%-regel geen beperking in de bewijslast is, maar een tegemoetkoming. De belastingplichtige kan namelijk eventueel een hoger percentage aannemelijk maken. In deze zaak slaagde de bv daar overigens ook in. Hoewel de rechter oordeelde dat de 72%-waardering niet botst met het Europees recht, verminderde hij de naheffingsaanslag.

 

Wet: artikel 10 Wet BPM 1992

Regeling: Bijlage I, onderdelen 3.2 en 3.5 Uitvoeringsregeling BPM 1992

Meer informatie: Rechtbank Gelderland, 9 augustus 2016, ECLI:NL:RBGEL:2016:4385

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Update bedrijfsopvolgingsfaciliteit in de Successiewet
Volgende artikel
Frankrijk belast werknemer het zwaarst; NL 11e van EU

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

vrachtwagenheffing

Wijzigingswet Wet vrachtwachtheffing ivm herziene Europese tolheffingsregels gepubliceerd

De wijzigingswet met een aanpassing van de Wet vrachtwagenheffing in verband met de implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels is in het Staatsblad gepubliceerd.

laadkosten auto van de zaak

Minder snelle stijging bijtelling elektrische auto

De geplande gelijktrekking van de bijtelling voor elektrische auto’s met benzineauto’s in 2026 gaat niet door. In plaats daarvan blijft er in 2026 en deels in 2027 een financieel voordeel bestaan voor elektrische auto’s.

vrachtwagen snelweg

Wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heef het wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen. Dit wetsvoorstel gaat over het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen in de Wet vrachtwagenheffing.

onbelaste vergoeding auto opladen

Wijziging tarieven motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 veranderen de tarieven van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor diverse categorieën motorrijtuigen. De Belastingdienst stuurt hierover half november een brief.

autobelastingen

Standpunt Kennisgroep Auto ingetrokken wegens viertal arresten Hoge Raad

De Kennisgroep Auto heeft een standpunt ingetrokken in verband met een viertal arresten van de Hoge Raad.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×