• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Het autonieuws van Prinsjesdag

18 september 2019 door Heleen Elbert

Heleen Elbert

Hey, wat nu? Geen autonieuws op Prinsjesdag? Natuurlijk wel, maar als het goed is komt het u redelijk bekend voor als u de berichtgeving op deze site goed in de gaten hebt gehouden.

Op bijtellingsgebied gaan de rijders van een elektrische auto er per 1 januari op achteruit: de bijtelling gaat omhoog naar 8% over de eerste 45.000 ten opzichte van 4% over de eerste 50.000 die nu geldt. Houd er wel rekening mee dat dit een ‘saldo-bijtelling’ is. Het is dus in werkelijkheid een korting op de bijtelling van 22% die per 1 januari omlaag gaat van 18% naar 14% (en naar 10% per 2021). Gaat deze wijziging voor iedereen gelden? Nee hoor, wanneer de auto uiterlijk dit jaar al is toegelaten op de weg, mag je nog gewoon de 60-maanden vol maken met de oude bijtelling. Deze overgangsregeling blijft namelijk in de wet staan.

 

Let op

Maar let op: zijn de 60-maanden voorbij? Dan ga je op 1 januari per direct naar het nieuwe regime. Rijd je bijvoorbeeld in een elektrische auto van de zaak uit 2013? Dan heb je dit jaar een bijtelling van 7% over de eerste 50.000 en 25% over het meerdere. Per 1 januari ga je er dus op achteruit: de bijtelling wordt dan 11% over de eerste 45.000 en 25% over het meerdere. Wil je een nieuwe elektrische auto? Let er dan even op dat je de garantie krijgt dat de datum eerste toelating nog in 2019 is. Een alternatief is de aanschaf van een elektrische auto die aangedreven wordt door middel van waterstof of zonnecellen. Voor dergelijke auto’s geldt de korting (en dus de lage bijtelling) over de hele cataloguswaarde. Check in het eerste geval wel even of er een tankstation bij je in de buurt zit. Er komen er steeds meer, maar dat gaat nog even duren…

 

Vrijstelling BPM

Voor de elektrische rijders is er overigens nog wel voordeel te behalen: de vrijstelling voor de BPM en motorrijtuigenbelasting wordt nog verlengd tot 2025, dus dat is mooi. In 2025 ga je 25%  motorrijtuigenbelasting betalen en daarna is het uit met de pret. Voor een plug-in krijg je nog tot 2025 50% korting op de motorrijtuigenbelasting, daarna ga je een jaar 75% betalen. Per 2026 is het ook met dit voordeel afgelopen. De BPM voor elektrische auto’s blijft ook nog even op 0 staan, vanaf 2025 wordt dit € 360.

 

De BPM-tabel uit artikel 9 van deze wet wordt overigens per 1 juli aangepast. Dit is nodig omdat de CO2-uitstoot nu volgens de WLTP-methode wordt berekend. Deze methode sluit beter aan bij de werkelijke CO2-uitstoot en die blijkt voor de meeste auto’s wat hoger te liggen dan uit de oude testen bleek. Een hogere uitstoot betekent een hogere BPM. En tja, de BPM moet nu eenmaal budgetneutraal uitpakken.

 

Dieseltoeslag

Tot slot wijs ik nog even op de dieseltoeslag op de motorrijtuigenbelasting. Deze zou begin dit jaar al ingaan, maar is een jaar uitgesteld. Per 1 januari 2020 komt u er dus niet meer onderuit: een toeslag van 19% op de motorrijtuigenbelasting op dieselauto’s van voor september 2009 (15% voor bestelauto’s). Ook voor nieuwere auto’s kan dit gaan gelden, maar alleen wanneer er geen roetfilter op de auto zit. Enfin, er gelden nog meer voorwaarden, dus kijk de in te voeren wettekst nog maar even na wanneer dit bij u speelt.

 

Mr. Heleen Elbert is zelfstandig fiscaal jurist (Elbert fiscaal). Op 11 december 2019 verzorgt zij de PE-Pitstop Fiscale wijzigingen 2020. > Meer informatie en aanmelden

Filed Under: Auto, Belastingplan, Blogs

Reageer
Vorige artikel
Programma Prinsjesdag 2019
Volgende artikel
Wetsvoorstel Wet Bronbelasting 2021

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

NTFR Opinie Tom Berkhout

Opinie | Fiscale wetenschapstoets: bewust door groen, oranje of rood rijden

In de NTFR Opinie ‘Fiscale wetenschapstoets: bewust door groen, oranje of rood rijden’, pleit prof. dr. Tom Berkhout voor een structurele, onafhankelijke en zichtbare wetenschapstoets bij fiscale wetsvoorstellen. Niet als academische luxe, maar als onmisbare voorwaarde voor doordacht beleid, betere rechtsbescherming en effectief toezicht. Er zijn tal van inspraakmogelijkheden in het fiscale wetgevings- en uitvoeringsproces,... lees verder

Fiets van de zaak

Antwoorden op Kamervragen over Fiscale Beleids- en Uitvoeringsagenda 2025

Staatssecretaris Van Oostenbruggen geeft antwoord op vragen van de vaste commissie voor Financiën over de Fiscale Beleids- en Uitvoeringsagenda 2025. 

NTFR Opinie

Opinie | Aandelenoptieregeling voor start-ups en scale-ups: fiscale stimulans of ambtelijk struikelblok?

In deze NTFR Opinie bespreken mr N.I. Groenland en mr D.P.E. de Kruijff de voorgestelde aandelenoptieregeling voor startups en scale-ups die per 2027 in werking moet treden. Zij gaan in op de fiscale voordelen van de regeling zoals het uitstellen van belastingheffing tot het moment van verkoop en de heffingsgrondslagversmalling, maar signaleren ook belangrijke knelpunten... lees verder

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

inschrijven buitenlandse auto

Restantvoorraadregeling rechtvaardigt discriminerende BPM niet

Het Hof mag zich er niet op beroepen dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is om discriminerende BPM-heffing voor geïmporteerde auto's te rechtvaardigen.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Eindejaarstips

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben u een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat u op deze link heeft geklikt is uw inschrijving bevestigd. Indien u binnen 15 minuten geen e-mail in uw inbox aantreft, controleer dan alstublieft uw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×